چگونه روی خودروی کارکرده قیمت بگذاریم؟

به گزارش تور چین ارزان، قیمت گذاری خودرو کارکرده اگرچه تابعی از قیمت خودرو صفراست و با افزایش و کاهش آن نوسان می یابد، اما عوامل مهم دیگری هم در بالا و پایین شدن قیمت یک خودرو در بازار دست دوم موثر هستند

چگونه روی خودروی کارکرده قیمت بگذاریم؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، قیمت گذاری خودرو کارنموده اگرچه تابعی از قیمت خودرو صفراست و با افزایش و کاهش آن نوسان می یابد، اما عوامل مهم دیگری هم در بالا و پایین شدن قیمت یک خودرو در بازار دست دوم موثر هستند. از یک خط و خش روی بدنه گرفته تا زنگ زدگی و تعویض قطعات خودرو، هر کدام درصدی افت قیمت برای خودرو به همراه خواهد داشت.

چگونه روی خودروی کارنموده قیمت بگذاریم؟

محاسبه قیمت خودروی کارنموده امری تخصصی است و از عهده فروشندگان و خریداران معمولی خارج می باشد و باید از یک کارشناس رسمی قیمت گذاری خودرو یاری گرفت. در این نوشتار با نحوه قیمت گذاری خودرو و عوامل تاثیرگذار بر آن آشنا می شوید.

1. سن و طول عمر مفید خودرو اهمیت دارد

هر خودرویی طول عمر معینی دارد و بعد از آن موقع بیشتر هزینه زا خواهد بود. این طول عمر معین برای هر ماشین و هر مدلی متفاوت با دیگری است. خرید و فروش خودروی کارنموده زمانی می تواند یک کار عاقلانه و منطقی باشد که به الزامات آن توجه کنیم. مهم ترین الزام این است که خودروی مورد نظر کمتر از طول عمر مفید خود کار نموده باشد.

2. کارکرد خودرو یکی از مهمترین معیارهاست

مقدار کارکرد تقریبا مهم ترین عامل قیمت گذاری خودرو کارنموده است. تاثیر کارکرد بر روی قیمت خودرو تابع عواملی، مانند قیمت پایه خودرو، سن خودرو، نوع خودرو و … است. اگر یک خودرو که ظاهری سالم و تمیز دارد کمتر از هزار کیلومتر کار نموده باشد قیمت آن 4 درصد کاهش می یابد و اگر کارکرد آن بالای هزار کیلومتر باشد 8 درصد افت قیمت خواهد داشت. کارکرد استاندارد یک خودرو حدود 20 تا 25 هزار کیلومتر در هر سال از عمر خودرو است. هر چه کارکرد خودرو بیش از این مقدار برای هر سال باشد، قیمت آن به مراتب کمتر خواهد بود.

3. مدل خودرو روی قیمت تاثیرگذار است

راجع به مدل خودرو هم معیار هایی وجود دارد که بر محاسبه قیمت خودرو کارنموده تاثیر می گذارد؛ به طور مثال اگر یک سال از مدل خودرو گذشته باشد تقریبا 12 درصد از قیمت آن کاسته می گردد، اگر دو سال تقریباً 18 درصد، اگر سه سال تقریبا 23 درصد، اگر چهار سال تقریبا 27 درصد و اگر پنج سال حدوداً 30 درصد.

4. مهلت اعتبار بیمه خودرو مهم است

عده ای زمانی که مهلت بیمه خودرو رو به اتمام است اقدام به فروش خودرو می نمایند. اگر خودرو بیمه نداشته باشد بین 400 تا 800 هزار تومان از قیمت آن کم می گردد. در حالی که خودرو هایی که تخفیف بیمه آن ها هم به مالک نو انتقال می یابد به قیمت بالاتری به فروش می رسند.

5. رنگ شدگی خودرو باعث افت قیمت می گردد

یکی از عوامل مهم در کاهش قیمت خودرو کارنموده، تصادفی بودن و رنگ شدگی آن است. عموما رنگ شدگی هر قسمت از خودرو باعث کاهش سه تا پنج درصدی قیمت کل خودرو می گردد البته رنگ شدگی قسمت جلوی خودرو افت قیمت بیشتری را در پی دارد.

چگونه روی خودروی کارنموده قیمت بگذاریم؟

6. تصادف سنگین از عوامل کاهش دهنده قیمت است

اگر سقف ماشینی رنگ شده باشد نشان از تصادف سنگین آن خودرو دارد که قیمت خودرو را بسیار کاهش می دهد. به طور کلی، ممکن است یک تصادف کوچک تاثیر زیادی در قیمت خودرو نداشته باشد، اما اگر تصادفی باعث لطمه خوردن به شاسی، ستون یا سقف ماشین شده باشد، قیمت آن را بسیار پایین خواهد آورد؛ و از نظر کارشناس رسمی قیمت گذاری خودرو، اصلا خرید آن شاید کار عاقلانه ای نباشد.

7. شرایط داخل خودرو معیار تاثیرگذاری است

کهنه شدن و پارگی روکش جایگاه ها، خراب بودن دکمه های شیشه برفی، پوسیدگی کف پوش، بوی نامطبوع و هر گونه آسیب در داخل خودرو در افت قیمت خودرو کارنموده موثر خواهد بود.

8. شرایط فنی خودرو را در نظر داشته باشید

ایراداتی از قبیل دود کردن خودرو، سوختن واشر سرسیلندر، خراب بودن سیستم تعلیق، وجود ایراد در سیستم ترمز، روغن سوزی هم قیمت خودروی دست دوم را کاهش می دهد. توصیه می گردد هرگونه نقص فنی در خودرو پیش از خرید جدی گرفته گردد.

9. آپشن های خودرو عامل مشخص نماینده دیگری است

در خودرو هایی که آپشن های زیادی دارند، کم بودن هر آپشن باعث افت قیمت می گردد. گفتنی است که تنها آپشن های کارخانه ای فابریک دارای ارزش هستند. آپشنی که خارج از کارخانه بر روی خودرو نصب شده باشد، قیمت خودرو را افزایش نمی دهد. نقص در کارکرد آپشن ها هم در محاسبه قیمت خودرو کارنموده لحاظ می گردد. البته امکانات اضافی و جانبی که فروشنده بر روی خودرو نصب نموده است هم مد نظر قرار می گیرد.

10. قطعات یدکی خودرو در قیمت گذاری موثر است

وفور قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو، یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت گذاری خودرو کارنموده است. برای خودرو های دست دوم از آنجا که احتمال احتیاج به تعمیر بالاتر است، دسترسی آسان به قطعات، امتیازی مهم محسوب می گردد.

نکته مهم؛ بدون کارشناسی خودرو کارنموده نخرید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2039

به "چگونه روی خودروی کارکرده قیمت بگذاریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه روی خودروی کارکرده قیمت بگذاریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید