یاسوج در یک نگاه

به گزارش تور چین ارزان، یاسوج، شهر آبشارهای ایران، از شهرهای بسیار خوش آب و هوای جنوب غربی کشور است که دارای چشم اندازی بی نظیر است.

یاسوج در یک نگاه

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهری زیبا و دارای دریاچه ها، رودخانه ها، چشمه ها، منطقه ها کوهستانی، تاکستان ها، دشت های پرگل، پارک ها و چندین روستای زیبا است که حتما ارزش سفر کردن دارد.

جغرافیا

یاسوج یکی از شهرهای لرنشین جنوب غربی ایران، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و مرکز شهرستان بویراحمد است و در شمال شرقی استان واقع شده است. این شهر در کنار رودخانه بشار در تپه های متعدد واقع شده و ارتفاعش از سطح دریا 1870 متر است.

اقلیم

یاسوج در منطقه اقلیم سردسیری قرار گرفته و آب و هوایی معتدل متمایل به سرد دارد. برف و باران در این شهر زیاد می بارد، به همین دلیل ارتفاعات از برف پوشیده شده و منابع آب این شهر تا مدت زیادی تامین می گردد.

در بهار و مخصوصا در اردیبهشت ماه تا اواخر تابستان و نیمه اول مهرماه، این شهر هوایی گرم و مساعد دارد. هوا کم رطوبت بوده و به غیر از اواسط روز ماه های تابستان، گرمای هوا در حد مساعد است. اما شرایط در محیط های داخلی متفاوت بوده و حتما باید از سیستم های خنک نماینده استفاده کرد.

بقیه ماه های سال به ویژه اول دی تا اواسط اسفند هوا سرد و حتی بسیار سرد می گردد.

تاریخچه

قبل از به وجود آمدن یاسوج در حدود 6 کیلومتری آن، یک شهر قدیمی به نام تل خسرو وجود داشت که زمانی خوانین بویراحمد علیا در آنجا نفوذ نموده بودند؛ در حالی که امروزه به غیر از تپه های پراکنده و یک روستا، اثر دیگری از آن نیست.

تل خسرو قدمت بیش از دو هزار سال دارد و بناهای معاصر در اطراف آن، بعد از سال 1309 خورشیدی آغاز به ساخت شده و تا سال 1323 ادامه داشته و پس از آن متروک شده است.

این شهر تا سال 1349 از توابع شهرستان کازرون بوده و سپس جدا و به مدت 6 سال به شهرستان بهبهان داده شد و پایان در سال 1355 و با جدا شدن استان از استان فارس، به مرکزیت استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شد.

یاسوج ییلاق دولت بزرگ عیلام بوده و از دوران برنز محلی برای زیستن محسوب می شده است. تپه شهدا (3 هزار سال پیش از میلاد)، محوطه باستانی گرد و گورستان پایه چول گواه همین موضوع است.

مردم شناسی

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395 جمعیت شهر یاسوج 134٬532 نفر (در 34٬850 خانوار) بوده و مردمان آن از تبار بویراحمدی و بیشتر مردم استان شیعه دوازده امامی هستند.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد اکثرا به گویش جنوبی زبان لُری سخن می گویند. لر زبانان به ویژه لُرهای بختیاری این گویش را درک می نمایند. تا سواحل شمالی خلیج فارس (شهرستانهای گناوه، دیلم و تنگستان) این نوع گویش را مشاهده می کنیم.

صنایع دستی

زنان و مردان عشایری با دستان هنرمند خود در در کنار دامداری و کشاورزی صنایع دستی های زیبا درست می نمایند. پشم حاصل از دام هایی که پرورش داده شده اند، بیشتر صنایع دستی شهر یاسوج را تشکیل می دهند. جاجیم، پشتی، مشته بافی، چنته و مفرش بافی از صنایع دستی این شهر هستند.

سوغات

از جمله سوغاتی های یاسوج عسل طبیعی، گیاهان دارویی و گیاهان وحشی کوهی هستند که در سفر به یاسوج ارزش امتحان کردن دارند.

دیدنی های یاسوج

یاسوج پر از آبشارهای خروشان است که به همین دلیل در بین سایر شهرهای کشور، از معروفیت و محبوبیت بسیاری برخوردار است.

پارک کوهستان یاسوج، کوه آب نهر، پیست اسکی دنا، آبشار یاسوج، دریاچه کوه گل، تنگ گنجه ای، تل خسروی، موزه یاسوج، امامزاده عبدالله، دریاچه سد شاه قاسم، پارک ساحلی رود بشار و تل مهره ای از جاذبه های گردشگری این شهر زیبا هستند.

منبع: کجارو / epidcong.yums.ac.ir / کجارو / کجارو / کجارو / ای نشات / ای نشات / wikiroosta.ir / fa.wikipedia.org / کجارو / fa.wikipedia.org
انتشار: 30 فروردین 1401 بروزرسانی: 30 فروردین 1401 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2302

به "یاسوج در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاسوج در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید