10 شهر ارزان دنیا از نگاه اکونومیست را بشناسید(بخش اول)

به گزارش تور چین ارزان، مهاجرت امروزه به امری فراگیر بدل شده است که سالانه هزاران نفر مجبور به انتخاب شهر جدیدی برای زندگی می شوند و شاید یکی از مهمترین دلایل برای برگزیدن شهر جدید هزینه گذران زندگی در آنجا باشد. با ما همراه باشید تا ارزان ترین شهرهای دنیا را با توجه به شاخص های نشریه اکونومیست معرفی کنیم. افزایش هزینه تأمین مایحتاج زندگی، زمین، محصولات غذایی، امکانات لوکس و رکود اقتصادی حاکم بر دنیا، هرساله تعداد بیشتری از مردم سراسر دنیا را به فکر زندگی در شهری ارزان تر یا حداقل با هزینه های مقرون به صرفه تر می اندازد. تفسیر واژه ارزان برای مردم هر منطقه از دنیا متفاوت است و با توجه به استانداردهای زندگی، مردم هر کجای دنیا درک متفاوتی از کلمه ارزان دارند. جای تردید نیست که گسترش ارتباطات و دنیای شدن، موجب افزایش استانداردهای زندگی در سراسر دنیا شده است. اما باید در نظر داشت هنوز ممکن است هزینه ها در بعضی از شهرها یا کشورها بسیار ارزان تر از هزینه های گذران زندگی در کشورهای پیشرفته باشد اما کسب درآمد و گذران زندگی در آن ها سخت تر از کشورهای متمدن باشد. در این رده بندی ارزان ترین شهرهای دنیا با در نظر دریافت بزرگی (امکانات کافی) آن ها رتبه بندی شده است.

10 شهر ارزان دنیا از نگاه اکونومیست را بشناسید(بخش اول)

از میان شهرهای بزرگ جهان که توسط نشریه اکونومیست بررسی شده اند، 10 شهر زیر ارزان ترین شهرهای جهان به شمار می فرایند.

10. تهران، ایران

تهران، پایتخت و بزرگ ترین شهر ایران با حدود 9 میلیون جمعیت بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر آسیای غربی است. تهران که قطب اقتصادی ایران تلقی می گردد، 30 درصد از اقتصاد دولتی و 45 درصد از اقتصاد بخش خصوصی کشور را در خود جای داده است. این شهر دهمین شهر ارزان جهان لقب گرفته است.صرفه اقتصادی : اگرچه هزینه اقامت یا خرید خانه در تهران نسبت به بسیاری از شهرهای جهان بالاتر است، اما هزینه های آموزش، خدمات پزشکی، تأمین مواد غذایی و ارتباطات در آن نسبت به بسیاری از شهرهای جهان کم تر است. در مجموع هزینه های زندگی در تهران نسبت به بسیاری از شهرهای جهان، در محدوده قابل قبولی قرار می گیرد. تهران یکی از شهرهای جهان است که زندگی در آن، نیاز مبرمی به استفاده از اتومبیل شخصی دارد، اگرچه با حمایت های دولت هزینه استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی بسیار ارزان است.

9. جده، عربستان سعودی

یکی از مهم ترین شهرهای عربستان سعودی و دومین شهر بزرگ و پرجمعیت این کشور پس از پایتخت آن ریاض، به دلیل نزدیکی به دریای سرخ مهم ترین بندر عربستان به شمار می رود. جده را می توان به دلیل موقعیت استراتژیک آن که فاصله هوایی چند ساعته ای با بسیاری از پایتخت های خاورمیانه و شمال آفریقا دارد، دومین شهر ارتباطی مهم خاورمیانه (پس از دبی) دانست. جده چهارمین شهر عربستان سعودی است و از لحاظ موقعیت شغلی در شرایط مناسبی به سر می برد.صرفه اقتصادی: هزینه اقامت یا خرید خانه در جده از بسیاری از شهرهای مهم جهان پایین تر است. در این شهر هزینه های آموزش، درمان، حمل ونقل، ارتباطات و تأمین مواد غذایی به طور چشم گیری پایین تر از بسیاری از مناطق جهان است. هزینه سوخت در عربستان سعودی به طور قابل ملاحظه ای پایین تر از سایر نقاط جهانست و در مجموع اقامت در جده هزینه های زندگی پایینی به همراه دارد.

8.پاناماسیتی، پاناما

پاناماسیتی، پایتخت و بزرگ ترین شهر جمهوری پاناما است که در مجاورت کانال پاناما که دو اقیانوس آرام و اطلس را به هم متصل می کند قرار گرفته است. مرکز سیاسی جمهوری پاناما، قطب اقتصادی این کشور نیز محسوب می گردد. پایه های اقتصادی این شهر بر بانکداری، تجارت و گردشگری بنا شده است، به گونه ای که 55 درصد از تولید ناخالص ملی این کشور به پاناماسیتی اختصاص یافته است.صرفه اقتصادی: هزینه های پایین زندگی در این شهر نیز مانند تهران، بیشتر به هزینه های پایین درمان، آموزش، حمل ونقل و تأمین مواد غذایی بر می گردد. هزینه اقامت یا خرید خانه در این شهر ارزان نیست اما از بسیاری از نقاط مشهور جهان پایین تر است.

7.کلمبو، سری لانکا

کلمبو بزرگ ترین شهر سری لانکا و پایتخت تجاری این کشور، و مرکز ایالت غربی این کشور است. این شهر که همواره در طول تاریخ یکی از بندرهای مهم جهان تلقی می شده، امروزه یکی از قطب های اقتصادی سری لانکا به شمار می رود. اگرچه کلمبو تنها مرکز اقتصادی مهم سری لانکا نیست، اما یکی از مهم ترین مناطق تجاری و اقتصادی جنوب آسیا تلقی می گردد.صرفه اقتصادی: اگر مجموعه ای از هزینه های زندگی در این شهر را در نظر بگیریم، کلمبو شهر ارزانی تلقی می گردد. هزینه اقامت یا خرید خانه در این شهر بسیار پایین است. همچنین هزینه های آموزش، ارتباطات، پوشاک و مواد غذایی در این شهر خیلی کم است. اما سلامت و درمان در این شهر، نسبت به سایر کشورهای آسیایی هزینه بسیار بیشتری دارد. قیمت سوخت در سری لانکا بسیار بالاست و حمل ونقل نیز یکی دیگر از هزینه های اصلی زندگی در این شهر را به شهفرایندان تحمیل می کند.

6.بخارست، رومانی

بخارست بزرگ ترین شهر و پایتخت رومانی و همچنین ششمین شهر پرجمعیت اتحادیه اروپا به شمار می رود. در این شهر که یکی از قطب های صنعتی اروپای شرقی محسوب می گردد، امکانات هنری و زیرساخت های مناسبی فراهم شده است. اقتصاد این شهر بر پایه بخش های صنعتی اطراف شهر و خدمات است. بیش از 18600 شرکت در بخارست دفتر دارند و رد پای تمامی کمپانی های رومانیایی در این شهر به سادگی قابل رؤیت است. بخارست همچنین بهترین سیستم حمل ونقل عمومی رومانی و یکی از بهترین سامانه های حمل ونقل اروپا را داراست.صرفه اقتصادی: بخارست در مجموع یکی از پایین ترین هزینه های زندگی را داراست. از لحاظ بین المللی و به ویژه با در نظر دریافت استانداردهای اروپایی، هزینه درمان، آموزش، ارتباطات، مواد غذایی و حتی تفریح و سرگرمی در بخارست بسیار پایین تر از سایر شهرهای مهم اروپایی است. با توجه به سیستم حمل ونقل توسعه یافته، مردم این شهر برای جابه جایی هم هزینه پایینی پرداخت می کنند.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1024

به "10 شهر ارزان دنیا از نگاه اکونومیست را بشناسید(بخش اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 شهر ارزان دنیا از نگاه اکونومیست را بشناسید(بخش اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید