NVIDIA و هر آنچه که درباره این شرکت طراحی پردازنده نمی دانید!

به گزارش تور چین ارزان، قدم بزرگ برای NVIDIA، همکاری با سونی برای تولید پردازنده گرافیکی پلی استیشن 3 بود.

NVIDIA و هر آنچه که درباره این شرکت طراحی پردازنده نمی دانید!

به گزارش خبرنگار ، شرکت NVIDIA در حال حاضر بزرگ ترین شرکت تولیدکننده پردازنده گرافیکی در جهان محسوب می شود. NVIDIA یک شرکت فناوری آمریکایی مقیم سانتا کلارا در کالیفرنیا که به طراحی و تولید پردازنده های گرافیکی (GPU) می پردازد. این پردازنده ها برای مصارف گیمینگ، طراحی های گرافیکی و معدن کاوی ارز های رمزنگاری شده استفاده می شوند و از دیگر محصولات این شرکت می توان به سیستم روی تراشه (SOC) برای دستگاه های همراه و خودرو های هوشمند اشاره کرد. خط تولید محصولات اصلی شرکت NVIDIA با نام تجاری جی فورس (GeForce) به بازار عرضه می شود. این محصولات، رقیب اصلی نام تجاری رادئون، از محصولات شرکت AMD است. البته به لیست رقبای انویدیا، باید اینتل و کوالکام را نیز اضافه کرد.

NVIDIA در سال های اخیر حضوری نسبی نیز در بازار های دیگر داشته و با معرفی تبلت شیلد و تلویزیون اندروید شیلد، به این بازار های مدرن وارد شده است. پس از حضور در بازار های جدید، این شرکت تصمیم گرفت زیرمجموعه های خود را به چهار دسته تقسیم و روی آن ها تمرکز کند.

این دسته بندی عبارت است از:

محصولات مخصوص بازی، تصویرسازی حرفه ای، پایگاه های داده و خودرو. البته به دسته های فوق می توان هوش مصنوعی را نیز اضافه کرد که در سال های اخیر بخشی از توجه این غول آمریکایی را به خود جلب کرده است. در ابتدای دهه 1990، سه مهندس با مطالعه بازار آن زمان کامپیوتر به این نتیجه رسیدند که موج بعدی پیشرفت در این بازار، وابسته به پردازنده های گرافیکی است.

آن ها به این نتیجه رسیدند که کامپیوتر های عمومی توانایی اجرای تمام نیاز های کاربران را ندارند. از طرفی بازار بازی های کامپیوتری در آن دهه رو به رشد بود رقم 40 هزار دلار برای ظرفیت آن بیان می شد؛ اما زیرساخت های لازم برای توسعه هرچه بهتر بازی ها فراهم نبود. تمامی موارد گفته شده، این سه همکار را بر آن داشتند که شرکت خود را با تمرکز بر تولید سخت افزار تأسیس کنند. شرکت آن ها ابتدا نام نداشت و از عبارت NV مخفف NeXT Version برای امضای اسناد استفاده می شد.

پس از مدتی، مؤسسان برای ثبت قانونی شرکت نیاز به یک نام داشتند. پس از بررسی نام های متعدد، آن ها به نام invidia رسیدند که معادل لاتین کلمه Envy به معنای حسادت است.

مؤسسان شرکت انویدیا عبارتند از:

جنسن هوانگ، مهندس کامپیوتری تایوانی آمریکایی و طراح ریزپردازنده در AMD، کریس مالاکوفسکی، مهندس برق شاغل در سان مایکروسیستمز و کرتیس پریم، طراح پردازنده گرافیکی در سان مایکروسیستمز. آن ها در ابتدای تأسیس شرکت پیروز شدند سرمایه ای 20 میلیون دلاری از سرمایه گذارانی همچون Sequoia Capital دریافت کنند.

اولین محصولی که انویدیا به بازار عرضه کرد، ریوا تی ان تی (RIVA TNT) نام داشت که در سال 1998 به بازار عرضه شد. این پردازنده گرافیکی، ظرفیت بالای این شرکت نوظهور را برای تولید محصولات باکیفیت تأیید کرد. یک سال بعد، جی فورس 256 با کد نام NV10 به بازار عرضه شد. این پردازنده رقیبان خود در آن زمان را با فاصله زیادی پشت سر گذاشت و شروعی کامل برای حضور جدی انویدیا در بازار هدف شد.

پس از تولید چند محصول پیروز، شرکت آمریکایی توانست در رقابت برای قرارداد ساخت پردازنده گرافیکی کنسول بازی شرکت مایکروسافت پیروز شود. این قرارداد، NVIDIA را با مبلغ 200 میلیون دلار به عنوان سازنده پردازنده گرافیکی ایکس باکس معرفی کرد. این قرارداد تعدادی از برترین مهندسان انویدیا را از بخش های دیگر جذب و به خود مشغول کرد. البته این جابجایی تأثیر کوتاه مدت خاصی نداشت و محصول بزرگ بعدی در سال 2000 با نام GeForce2 GTS به بازار عرضه شد.

در دسامبر سال 2000، انویدیا قراردادی برای خرید دارایی های معنوی و امتیاز اختراعات شرکت 3dfx امضا کرد. این شرکت زمانی رقیب NVIDIA بود و در میانه دهه 1990 تا سال 2000 به عنوان یکی از پیشتازان فناوری های گرافیک سه بعدی شناخته می شد. این قرارداد تبادل مالکیت های فکری در آوریل سال 2002 نهایی شد. با گسترش فعالیت های انویدیا، شرکت های متعددی به زیرمجموعه آن اضافه شدند. شرکت های Exluna، MediaQ، iReady، iSCSI از مجموعه خرید هایی بودند که از سال 2002 تا 2004 انجام شدند.

قدم بزرگ بعدی برای NVIDIA، همکاری با سونی برای تولید پردازنده گرافیکی پلی استیشن 3 بود. پس از آن، مایکروسافت گفت که برای تولید ایکس باکس 360 با ATI همکاری خواهد کرد. شرکت ATI نیز پس از مدتی به مالکیت AMD درآمد. یکی از حرکت های جدی انویدیا در رقابت با ATI، خرید تأمین کننده بزرگ سخت افزاری این شرکت یعنی ULI Electronics بود. ساکنان سانتا کلارا در دسامبر سال 2005، این شرکت را خریداری کردند. عطش انویدیا برای تصاحب تولیدکنندگان خرد سخت افزاری و نرم افزاری سرانجام نیافت و آن ها در سال 2006، شرکت هیبرید گرافیکس را خریداری کردند.

پیشرفت های سریع این شرکت آمریکایی باعث شد که مجله فوربز لقب شرکت برتر سال سال 2007 را به آن ها اهدا کند. خرید ها و ادغام های NVIDIA در سال های بعد هم ادامه پیدا کرد و PortalPlayer و Ageia به مجموعه آن اضافه شدند. شرکت Ageia تولیدکننده موتور بازی سازی PhysX بود. پس از این خریدها، انویدیا گفت که از این پس از فناوری PhysX در پردازنده های گرافیکی خود استفاده خواهد کرد.

NVIDIA در حال حاضر لقب بزرگ ترین شرکت تولیدکننده پردازنده گرافیکی در جهان را یدک می کشد. آن ها بیش از 10 هزار کارمند دارند و به تازگی حضور در بازار پردازنده (CPU) را نیز تجربه کرده اند. درآمد انویدیا در سال 2016 حدود 7 میلیارد دلار گزارش شده و سود خالص شرکت نیز در این سال 1.67 میلیارد دلار عنوان شده است. مدیرعامل کنونی انویدیا یکی از مؤسسان آن یعنی جنسن هوانگ است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 896

به "NVIDIA و هر آنچه که درباره این شرکت طراحی پردازنده نمی دانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "NVIDIA و هر آنچه که درباره این شرکت طراحی پردازنده نمی دانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید