آیا مارک زاکربرگ از ایده های ناگهانی استقبال می نماید؟
به گزارش تور چین ارزان، ایده های تازه پایه و اساس کارآفرینی را تشکیل می دهند
مارک زاکربرگ در آخرین سخنرانی که در جشن فارغ التحصیلی دانشگاه هاروارد داشت، به کارآفرینان اخطار داده است که در پی ایده های ناگهانی نباشند و برای رسیدن به یک هدف واحد کوشش مستمر داشته باشند. او در سخنرانی خود گفت: ایده ها به طور تمام و کمال در فکر ما شکل نمی گیرند و عملکرد آن ها تنها در صورتی شفاف تر می گردد که روی آن ها کار کنید. البته عمل کردن به این نصیحت به همین سادگی نیست؛ به عنوان مثال از کجا باید بدانیم که وقت و انرژی مان را روی کدام ایده باید صرف کنیم؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.
نیازهای بازار را آنالیز کنید
اینکه شما چیزی را می خواهید، به این معنا نیست که دیگران هم آن را بخواهند. اغلب کارآفرینان قربانی این طرز تفکر می شوند. آن ها یکی از نیازهای جامعه را شناسایی می نمایند و بدون اینکه مخاطبان آن را شناسایی نمایند و به پایدار بودن آن فکر نمایند، یک راهکار حساب نشده ارائه می دهند. درواقع نتیجه تحقیق سایت خبری CB Insights نشان می دهد علت اصلی شکست خوردن استارتاپ ها این است که بنیان گذاران نیازهای بازار را به خوبی آنالیز نمی نمایند. زمانی که شما ایده خود را با دوستانتان مطرح می کنید شاید از آن استقبال نمایند؛ اما باید ببینید زمانی که ایده خود را اجرا کردید، آیا این دوستان حاضر خواهند بود بابت خریدن محصولات شما پول پرداخت نمایند و شرکت را از ورشکستگی نجات دهند؟
اگر محصولات مورد نظرسنجی مخاطبان قرار نگیرند، ارتباط خود را با آن ها از دست می دهند. دوستان و آشنایان بیشتر ترجیح می دهند از شما حمایت نمایند تا اینکه بخواهند به شما یاری نمایند که یک محصول عالی بسازید. بنابراین حواستان باشد که تعریف و تمجیدهای آن ها را به پای خلاقانه بودن ایده هایتان نگذارید. آنالیز کردن ایده ، کاری نیست که با یک بار انجام دادن بتوان آن را از فهرست انجام کار حذف کرد. شما باید نمونه های اولیه خود را در اختیار عموم قرار دهید و مرتبا از آن ها بازخورد بگیرید؛ زیرا عدم جمعیت شناسی و شناسایی نیازهای آن ها، ریسک بزرگی برای عملی کردن یک ایده به شمار می آید.
یک محصول قابل اعتماد توسعه دهید
اینکه شما هنوز برای حل مشکل راهکار مناسبی پیدا ننموده اید، به این معنا نیست که راهکار آن اصلا وجود ندارد. کارآفرینان به طور مرتب بازار را مورد آنالیز قرار می دهند تا ببینند آیا دیگران توانسته اند برای مسائل مد نظر آن ها راه حل مناسب ارائه دهند یا خیر. شما باید پایداری محصولات را بیازمایید؛ یعنی در خصوص گزینه های فعلی بازار تحقیق کنید و روی راهکار هایی سرمایه گذاری کنید که مسائل را به خوبی حل نمایند. برخی از نیازهای بازار به مقدار ای زیاد هستند که بیش از یک شرکت می تواند برای رفع آن ها اقدام کند؛ اما اینکه تا چه مقدار و چقدر بهتر نسبت به رقبایتان بتوانید نیازهای مخاطبان را رفع کنید، کاملا به خودتان بستگی دارد.
اگر نمی دانید ایده تان ارزش سرمایه گذاری کردن دارد یا خیر، 3 موردی که در ادامه آمده است به شما در انجام این کار یاری خواهد نمود:
1- از دیگران بازخورد بگیرید
اغلب انسان ها فکر می نمایند پیروزیت شرکت اپل تنها به نوآوری آن مربوط می گردد؛ اما حقیقت چیزی فراتر از تصور آن ها است. این شرکت قبل از اینکه محصولات جدیدی عرضه کند، با تکیه بر تست نماینده های بازار مانند گروه تحقیقاتی نبض مشتریان اپل، می تواند به درستی تشخیص دهد که کدام نیازها به رسیدگی نیاز دارند و همین موضوع باعث می گردد که این شرکت همواره یک گام جلوتر از دیگران باشد.
دوستان و اعضای خانواده به پیروزیت شما اهمیت زیادی می دهند و بنابراین همواره از ایده هایی که دارید حمایت می نمایند؛ درصورتی که برای تشخیص پیروزیت ایده تان در بازار، باید در پی نظرسنجی و بازخورد گرفتن از افرادی باشید که به پیروزیت یا شکست شما اهمیتی نمی دهند. البته این به این معنا نیست که ایده های خود را مستقیما با افرادی که نمی شناسید به اشتراک بگذارید؛ در عوض سعی کنید نمونه های اولیه از ایده خود بسازید و سپس نظر دیگران را جویا شوید. ببینید آیا حاضر هستند برای خریدن آن پول خرج نمایند یا اینکه ترجیح می دهند از راه حل دیگری استفاده نمایند.
2- نیازهای بازار را با نتیجه نظرسنجی مقایسه کنید
اگر بیشتر افرادی که از آن ها نظرسنجی نموده اید حاضر نیستند برای راهکار های شما پول خرج نمایند، به این معنا نیست که ایده تان نمی تواند پیروز گردد. در چنین شرایطی بهتر است در خصوص بازار تحقیقات انجام دهید و سپس نتیجه آن را با نتیجه نظرسنجی مقایسه کنید تا به دید بهتر و واضح تری از ارزش ایده خود برسید. اگر احساس می کنید دانش کافی برای تحقیقات بازار ندارید، می توانید انجام این کار را به شرکت های متخصص در این زمینه بسپارید. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که 11 درصد استارتاپ ها به علت عدم تجربه بنیان گذارانشان در بازار شکست می خورند. در این جهت تنها به اعداد و ارقام آماری اکتفا نکنید و تحقیقات را تا جایی ادامه دهید که تمام شک و تردیدها برای کارآمد بودن ایده تان کنار گذاشته گردد.
3- رقیبان را ارزیابی کنید
اگر نتیجه تحقیقات بازار و نظرسنجی های اجرا شده مثبت بود و به این نتیجه رسیدید که ایده تان شرایط خوبی در بازار خواهد داشت، بهتر است شرایط و فعالیت های شرکت های رقیب را نیز در نظر بگیرید و ببینید که آیا کمبودی در راهکار های آن ها احساس می کنید یا خیر. گاهی اوقات با آنالیز های اولیه این طور به نظر می رسد که هیچ شخصی مستقیما بر ایده شما تمرکز ننموده است؛ اما ممکن است فرد دیگری به طور غیر مستقیم و با ارائه محصول دیگری، برای حل همان مشکل اقدام نموده باشد و ایده خیلی قوی تری نیز نسبت به شما داشته باشد. بنابراین طرف مقابل خود را بشناسید و با شرکت هایی که تجربه زیادی در انجام این کار دارند رقابت نکنید. ایده های خلاقانه پایه و اساس کارآفرینی هستند؛ اما به ازای هر ایده بزرگ هزاران ایده دیگر نیز وجود دارند که به حال خود رها شده اند
منبع: الی گشت