المشاط: اولویت سازمان ملل بازگشایی فرودگاه صنعاء باشد

به گزارش تور چین ارزان، رئیس شورای عالی سیاسی یمن با بیان اینکه هزاران بیمار منتظر بازگشایی فرودگاه صنعاء برای انتقال به خارج جهت درمان هستند، از فرستاده سازمان ملل خواست ائتلاف سعودی را برای پایبندی به تعهداتش تحت فشار گذارد.

المشاط: اولویت سازمان ملل بازگشایی فرودگاه صنعاء باشد

به گزارش سرویس بین الملل خبرنگاران، مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن در دیدار امشب خود با هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن که به صنعاء سفر کرده است، گفت: ما بر ضرورت همکاری فرستاده ویژه سازمان ملل و تیم وی در راستا درست به منظور موفقیت تلاش های مورد توافق بر اساس آتش بس تاکید می کنیم.

به گزارش الراستاه، المشاط ضمن تاکید بر اولویت بودن بازگشایی فرودگاه صنعاء و بنادر الحدیده و رفع محاصره گفت: کشورهای متجاوز باید به تعهدات خود در خصوص ابعاد انسانی آتش بس پایبند باشند.

المشاط گفت: هزاران بیماران منتظر لحظه ای هستند که فرودگاه صنعاء باز شود تا بتوانند برای درمان به خارج از یمن سفر کنند.

محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن شب گذشته اهداف سفر فرستاده سازمان ملل متحد در امور این کشور را زیر سوال برد و اصرار بر این سفر را قبل از اجرایی شدن مطالبات انصارالله تعجب آور دانست.

الحوثی در توییتر خود نوشت: آیا فعالیت بانکی و پرداخت حقوق ها ازسرگرفته شده و یا تسهیلاتی که آمریکا برای آغاز سفرهای پزشکی از سازمان ملل متعهد شده بود را انجام داده است؟ واقعاً چه مطالبه ای اجرا شده است؟

پیش از این رهبران جنبش انصارالله یمن به دلیل عدم تحقق خواسته ها و مطالبات خود از جمله رفع محاصره بندر الحدیده و از سرگیری فعالیت فرودگاه بین المللی صنعا از دیدار و گفت وگو با وی خودداری کردند.

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن سیزدهم فروردین ماه جاری از آغاز برقراری آتش بس در یمن خبر داد. به گفته وی آتش بس بین صنعاء و ائتلاف سعودی به اجرا درآمد و به موجب آن همه عملیات های نظامی برای مدت دو ماه متوقف می شود.

گروندبرگ در بیانیه ای گفت: طرف های درگیری در یمن به پیشنهاد سازمان ملل درباره آتش بس(انسانی) دو ماهه پاسخ مثبت دادند که این توافق از ساعت 17 دوم آوریل به اجرا در می آید. بر اساس این آتش بس همه عملیات های نظامی زمینی، هوایی و دریایی متوقف می شود.

بر اساس بندهای این توافق، 18 کشتی حامل سوخت وارد بنادر الحدیده می شود و هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعاء داده می شود.از جمله دیگر بندهای این توافق، نشست بین طرف ها برای توافق بر سر گشودن گذرگاه ها در تعز و دیگر استان ها به منظور بهبود تردد افراد در داخل یمن است. فرستاده ویژه سازمان ملل بر اهمیت اعتمادسازی دو طرف بر اساس این توافق به منظور ازسرگیری فرایند سیاسی برای سرانجام دادن به درگیری در یمن تاکید کرد.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2352

به "المشاط: اولویت سازمان ملل بازگشایی فرودگاه صنعاء باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "المشاط: اولویت سازمان ملل بازگشایی فرودگاه صنعاء باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید