انحصار بانکی در مبادلات ایران و چین برطرف گردد

به گزارش تور چین ارزان، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و چانگ هووآ، سفیر جمهوری خلق چین در تهران دیدار و گفت وگو کردند.

انحصار بانکی در مبادلات ایران و چین برطرف گردد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این دیدار، روابط دوجانبه ایران و چین را روابطی استثنایی در همه جوانب اقتصادی و سیاسی عنوان نمود و گفت: بر این اساس اتاق ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، توسعه روابط اقتصاد با چین را در برنامه قرار داده و معتقد هستیم ظرفیت های موجود دو کشور امکان افزایش مبادلات را میسر می نماید.

غلامحسین شافعی با بیان اینکه در این راستا، نقش سفرای دو کشور بسیار سازنده است، ابراز امیدواری کرد: سفیر جمهوری خلق چین در تهران برای حل مسائل فعالان اقتصادی ایران در همکاری با چین یاری کند.

او مسائل بانکی و بیمه ای را یکی از مسائل فعالان اقتصادی ایران در همکاری با چین دانست و گفت: باوجود مذاکراتی که در این زمینه صورت گرفته، همچنان مسائلی وجود دارد که باید مرتفع گردد.

شافعی با اشاره به سفر خود به کشور چین و گفت وگو با وزیر بازرگانی این کشور، اضافه کرد: در آن جلسه انحصاری بودن روابط بانکی دو کشور به بانک کونلون مطرح و درخواست شد زمینه ورود بانک های بیشتری به روابط ایران و چین مهیا گردد که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شرکت های چینی سرمایه گذاری های خوبی در مناطق مختلف ایران داشته اند، گفت: این همکاری ها می تواند باهدف ورود به بازارهای منطقه ای توسعه پیدا کند.

شافعی، بندر استراتژیک شهیدی بهشتی چابهار را یکی از نقاط مهمی عنوان نمود که می تواند مورد توجه شرکت های سرمایه گذار چینی واقع گردد و اضافه کرد: فعالیت بندر اقیانوسی چابهار می تواند در ترانزیت منطقه نقش قابل توجهی داشته باشد و با توجه به تسهیلات ویژه ای که برای سرمایه گذاری در این منطقه مدنظر قرار گرفته، شرایط ورود شرکت های چینی نیز به این بندر فراهم است.

او تسهیل در رفت وآمد تجار دو کشور و ایجاد امکانات برای مذاکره را نیز ازجمله مسائلی دانست که می تواند به توسعه مناسبات دو کشور یاری کند و ابراز امیدواری کرد در خصوص ویزا تجار ایرانی برای سفر به چین، تسهیلاتی از سوی سفارت چین در تهران مدنظر قرار بگیرد.

رئیس مجلس بخش خصوصی درباره برنامه های توسعه روابط اقتصادی با چین، گفت: اتاق ایران با استفاده از امکاناتی که برای توسعه روابط دارد، کوشش می نماید بیش ازپیش برای افزایش مبادلات با کشور چین برنامه ریزی کند و در ضمنً اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز در این حوزه بسیار فعال است که می تواند به دستاوردهای جدیدی برای توسعه روابط دست یابد.

شافعی با بیان اینکه ارزش مبادلات ایران و چین از 37 میلیارد دلار در سال گذشته به 35 میلیارد دلار در امسال کاهش یافته است، اضافه کرد: ظرفیت و زمینه های همکاری اقتصادی دو کشور بیش از این ارقام است و روسای جمهور دو کشور نیز با استناد به همین ظرفیت ها، افزایش ارزش مبادلات در بلندمدت را هدف گذاری نموده اند.

او در ادامه با اشاره به فعالیت های چشم گیر مرحوم اسدالله عسگراولادی در اتاق مشترک ایران و چین، ابراز امیدواری کرد در دوره ریاست جدید این اتاق نیز برای برطرف مسائل تجاری با چین برنامه ریزی گردد و ارزش روابط اقتصادی دو کشور با تسهیل شرایط برای حضور فعالان بخش خصوصی ارتقا پیدا کند.

چین قاطعانه با تحریم های ایران مخالف است

در ادامه، سفیر جمهوری خلق چین در تهران نیز با اشاره به اینکه در سال های اخیر سران دو کشور برنامه افزایش مبادلات دو کشور را اعلام نموده اند، گفت: برای تحقق این هدف گذاری ها، دو طرف باید یاری های راهبردی و جامع داشته باشند به این معنا که همکاری دو کشور نه تنها در سیاست و اقتصاد، بلکه در حوزه های فرهنگی، نظامی، بهداشتی و ... نیز افزایش یابد.

چانگ هووآ اضافه کرد: باوجوداینکه فعلاً مسائلی در امور تجاری دوجانبه ایجاد شده اما ما در رایزنی ها، دستاوردهای مثبت و خوبی داریم و در این شرایط سخت برای توسعه همکاری ها برنامه ریزی می کنیم.

او با تأکید بر اینکه دولت چین از اقدامات ایران برای حفاظت از منتفع اقتصادی مشروع خود حمایت می نماید، گفت: این حمایت فقط زبانی نیست، بلکه در عمل اثبات شده و ما قاطعانه با تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران مخالف هستیم.

سفیر جمهوری خلق چین در تهران در خصوص مسائل بانکی که شافعی مطرح نموده بود، توضیح داد: ما باید کوشش کنیم تا راستا مناسب برای توسعه دوجانبه پیدا کنیم و برای همین در حال حاضر برای حل مسائل اقتصادی و بانکی نیز مذاکراتی را انجام می دهم که فعلاً نمی توانم جزئیات آن را تشریح کنم.

چانگ هووآ در ادامه به تشریح مسائل شرکت های چینی پرداخت و گفت: باوجود مسائلی که وجود دارد و شرکت های چینی نیز از آن مستثنا نیستند، در حال حاضر بیش از 100 شرکت چینی در ایران مانده اند و فعالیت می نمایند، اما این شرکت ها مسائلی در ایران دارند که از اتاق ایران درخواست می گردد برای برطرف آنها همکاری کند.

او اضافه کرد: اولین مشکل شرکت های چینی در حوزه ترخیص کالاست که از اتاق ایران می خواهیم در هماهنگی با وزارتخانه و دستگاه مربوطه زمینه اصلاح این مسئله را فراهم کند.

سفیر چین در تهران، مسائل ارزی را دیگر مشکل شرکت های چینی فعال در ایران عنوان نمود و از شافعی خواست در رایزنی با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، به حل وفصل این مسائل یاری کند.

مسئله دیگری که چانگ هووآ عنوان کرد، گلایه از رفتار بعضی از شرکت های ایرانی بود که از طرف های چینی اعتبار دریافت نموده اند اما نسبت به تسویه آن اقدام نمی نمایند.

او اظهار کرد: بعضی از شرکت های ایرانی در روابط دوجانبه ایجاد بی اعتمادی نموده و هرچند از طرف چینی وام و اعتبار دریافت نموده اند اما بارها بازپرداخت آن را به تأخیر می اندازند.

سفیر چین از رئیس اتاق ایران خواست با تدوین فهرست شرکت های بی اعتبار، از آنها بخواهد در همکاری های دوجانبه درست عمل نمایند و در این زمینه از همکاری رایزن بازرگانی سفارت چین در تهران نیز استفاده نمایند.

شافعی در پاسخ به این درخواست سفیر چین در تهران، اظهار کرد: رایزن سفارت چین ضمن دسته بندی شرکت هایی که در تسویه وام و اعتبار با طرف چینی بدحساب بوده اند، جلسه ای با مسئولان امور بین الملل اتاق ایران برگزار نمایند تا پس از تکمیل فهرست این شرکت ها، اتاق ایران برای حل وفصل این مشکل وارد عمل گردد.

رئیس مجلس بخش خصوص اظهار داشت: اتاق ایران آمادگی دارد کارت بازرگانی آن دسته از شرکت هایی که در تسویه نکردن اعتبارات مقصر بوده اند را تعلیق کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 795

به "انحصار بانکی در مبادلات ایران و چین برطرف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انحصار بانکی در مبادلات ایران و چین برطرف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید