ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری غرب آسیا در پارک فناوری پردیس

به گزارش تور چین ارزان، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: به ایجاد یک ناحیه نوآوری بزرگ در منطقه فکر می کنیم و می خواهیم از یک مقیاس چند 10 هکتاری به مقیاس هزار هکتاری تبدیل شویم، در این ناحیه نوآوری بازیگران مختلف اکوسیستم فناوری کشور را خواهیم داشت.

ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری غرب آسیا در پارک فناوری پردیس

اکبر قنبرپور درباره 20 سال فعالیت پارک فناوری پردیس اضافه کرد: مأموریت های معاونت توسعه نوآوری سابقه زیادی در این پارک دارد، ولی این معاونت، سه سال پیش با تبدیل معاونت توسعه فناوری به دو معاونت تازه شکل گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر راهنمایی شبکه فن بازار ملی ایران، برگزاری رویداد اینوتکس، ایجاد خوشه های فناوری در پارک، توسعه منابع انسانی شرکت های پارک، ایجاد زمینه مناسب برای تجاری سازی محصولات شرکت ها و در نهایت توسعه بازار داخلی و خارجی محصولات شرکت ها، وظایفی است که بر عهده معاونت توسعه نوآوری قرار داده شده است.

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: در پارک فناوری پردیس برخلاف پارک های فناوری دیگر، کار از انتهای زنجیره آغاز شد. دیگر پارک های فناوری کشور کار خود را از مرکز رشد آغاز کردند؛ یعنی از ایجاد فضایی برای استقرار و رشد شرکت های نوآور، اما به دلیل اینکه پارک فناوری پردیس در تهران واقع شده بود از همکاری با شرکت های بزرگ آغاز کردیم.

وی تاکید نمود: اولین مشتریان و اعضای پارک شرکت های بزرگ بودند که در اراضی پارک مستقر شدند، شرکت های فناوری که چندین پرسنل داشتند، محصولات متعدد فراوری می کردند و محصولاتشان به بازار وارد شده بود.

قنبرپور گفت: تقریباً هفت سال گذشت تا بتوانیم شرکت های کوچکتری که متقاضی حضور در پارک هستند، را بپذیریم و آنها را به صورت استیجاری در پارک مستقر کنیم. با گذشت 10 سال از تاسیس پارک فناوری پردیس و در اوایل دهه 90 توانستیم مرکز رشد پارک را ایجاد کنیم و جوابگوی تقاضای شرکت های نوپا باشیم.

وی یادآور شد: در 20 سال گذشته، فضاهای مختلفی برای استقرار شرکت ها ایجاد کردیم؛ فضاهایی که امکان استقرار شرکت های دو نفره تا شرکت هایی با چند هزار نیروی کاری را دارد و در کنار اینها، فریلنسرها (افرادی که به صورت تکنفره می توانند کار نمایند) در پارک مستقر می شوند.

ارائه بیش از 50 اسم خدمت تجاری سازی به شرکت های مختلف در 20سال گذشته

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: در حوزه تجاری سازی هم در سال های ابتدایی کار پارک، خدمات تجاری سازی زیادی به شرکت ها ارائه نمی دادیم، اما از زمان استقرار شرکت ها از سال 86، دپارتمان های مختلفی برای این کار ایجاد شد و هم اکنون بیش از 50 اسم خدمت تجاری سازی به شرکت های مختلف عضو ارائه می گردد.

قنبرپور توضیح داد: هم اکنون به بزرگترین پارک فناوری کشور با بیش از 350 شرکت و 2 شعبه در غرب و شرق تهران تبدیل شده ایم که بیش از هزار نوع محصول و خدمت فناورانه را تجاری و وارد بازار کردند.

وی اضافه کرد: بر اساس صورت های مالی موجود، سال 98 حدود 11 هزار میلیارد تومان فروش محصولات پارک بوده است که پیش بینی می گردد این رقم در سال 99 حداقل 50 درصد افزایش داشته باشد. نکته دیگر این است که به ازای هر یک ریال که دولت در پارک سرمایه گذاری نموده، بخش خصوصی 10 برابر آن را در پارک سرمایه گذاری نموده و این نشان از اعتماد بخش خصوصی از بازدهی سرمایه گذاری در پارک دارد.

20 سال کوشش پارک فناوری پردیس برای رفع موانع فراوری و توسعه

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: یکی از مهمترین مسائل در زمینه توسعه نوآوری، موضوعاتی از قبیل تحریم و مسائل مالی است که بر سر راه شرکت ها و پارک وجود دارد و عمده کوشش ما در 20 سال گذشته مبتنی بر رفع این موانع بوده است.

قنبرپور ادامه داد: ایجاد معافیت های مالیاتی، خروج پارک از شمول قانون منع استقرار شرکت ها در شعاع 120 کیلومتری تهران، امکان استفاده شرکت ها از تسهیلات بانکی، معافیت از پرداخت عوارض معمول کشور و ایجاد صندوقی برای حمایت از شرکت ها در پارک، از جمله کارهایی بوده که در 20 سال گذشته برای موانع زدایی توسعه نوآوری در پارک انجام شد.

وی گفت: به ایجاد یک ناحیه نوآوری بزرگ در منطقه فکر می کنیم یعنی می خواهیم از یک مقیاس چند 10 هکتاری به مقیاسی هزار هکتاری تبدیل شویم. در این ناحیه نوآوری بازیگران مختلف اکوسیستم فناوری کشور را خواهیم داشت و بیش از 10 نوع بازیگر اصلی برای رشد این اکوسیستم را شناسایی نموده ایم.

قنبرپور اضافه کرد: ایجاد اکوسیستم نوآوری با وجود بازیگران واقعی و اصلی، مهمترین اقدام خواهد بود. دولت هم یکی از بازیگران اصلی این اکوسیستم است که نقش آن به وسیله پارک ایفا می گردد.

وی گفت: در پی ایجاد مجموعه ای هستیم که در آن آزمایشگاه ها و کارگاه های علمی مختلف، سرمایه گذاران خطرپذیر، منتورها، مراکز رشد و شتاب دهنده ها، فضاهای کار اشتراکی، شرکت های متعدد و فضای علمی و آکادمیک لازم درون آن وجود دارد. کوشش می کنیم شرکت ها احتیاجهای مختلف خود را در زمینه خدمات تخصصی و عمومی در داخل پارک تامین نمایند، یعنی تمام دغدغه های یک شرکت از تامین نیروی انسانی، تامین احتیاجهای فناوری، جذب سرمایه، استفاده از آزمایشگاه ها و کارگاه های مورد احتیاج در داخل پارک صورت گیرد.

قنبرپور گفت: در این اکوسیستم در پی این هستیم برای صادرات محصولات شرکت ها، بروکرهای صادراتی در داخل پارک حاضر باشند و اگر احتیاجی به تاییدیه یا استاندارد برای کالای فراوری شده بود، مجموعه های کارگزاری برای این کار در پارک حاضر باشند. به عبارتی، شرکت های مختلف در پارک تنها دغدغه توسعه نوآوری و فناوری داشته باشند و دیگر مسائل آنها به وسیله کارگزاران مختلف در پارک رفع گردد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2120

به "ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری غرب آسیا در پارک فناوری پردیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری غرب آسیا در پارک فناوری پردیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید