بنیاد الف راه را برای بازسازی طاق کسری باز کرد

به گزارش تور چین ارزان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بنیاد الف راه را برای بازسازی طاق کسری باز کرد.

بنیاد الف راه را برای بازسازی طاق کسری باز کرد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

کجا برای نجات طاق کسری پیشقدم شد؟

با وجود همه درخواست ها برای پیشگام شدن وزارتخانه میراث فرهنگی کشورمان در زمینه مطالعه، بازسازی و نجات طاق کسری، اما پایان بنیاد الف در ژنو راه را برای بازسازی طاق کسری باز کرد و در نخستین قدم اعلام نموده که 700 هزار دلار برای مطالعه و نجات این بنای تاریخی هزینه می نماید.

این در شرایطی است که معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی به روشِ قانونمند برای حضور تیم ایرانی در طاق کسری در جنوب بغداد معتقد است و تاکید دارد که اگر بخواهند بازسازی طاق کسری به صورت قطعی انجام گردد، باید شرایط مهیا شده و آن ها رسما از ما دعوت نمایند تا بلافاصله یک تفاهم نامه رسمی امضا شده و پژوهشگران و بازسازیگران برای کار به آن منطقه بروند، وگرنه متاسفانه وزارتخانه میراث فرهنگی نمی تواند کاری برای بازسازی و ساماندهی طاق کسری انجام دهد.

28 ژانویه 2021 بنیاد بین المللی الف در ژنو در بیانیه ای رسمی اظهار داشت که با اختصاص مبلغ 700 هزار دلار کار بازسازی و حفاظت از طاق کسری را به پایان می رساند.

این بنیاد یک ماه بعد از درخواست اولیه عراق، یعنی در نوامبر 2020 یک ماموریت ارزیابی حفظ طاق کسری را با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا انجام داد تا اقدامات فوری برای این بنای تاریخی را تعریف کند و در نهایت با یاری مستندنگاری سه بعدی، اسکن های با رزولوشن بالا از بنا انجام و سنسورهایی برای برررسی ترک های ایجادشده روی بنا نصب گردد.

اکنون نیز با اعلام اختصاص این مبلغ از سوی بنیاد الف به دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا و انتخاب یک مشاور بخش خصوصی با نام مشاور حفاظت و توسعه برای عملیات اضطراری استحکام بخشی طاق، عملیات اضطراری بنا به عنوان مقدمه ای برای بازسازی کامل بنا در آینده شروع می گردد.

همچنین قرار است در نخستین قدم یک داربست ویژه برای جلوگیری از ریزش بخش های در خطر ایوان نصب گردد، داربستی انعطاف پذیر که قادر خواهد بود با حرکت طبیعی دیوارها و همچنین انبساط و انقباض مصالح بر اثر تغییرات دما خود را منطبق کند. در ادامه نیز گروه بازسازیی عملیات اسکن، عکسبرداری و همچنین آزمایش های ژئوفیزیک را شروع می نماید که این اطلاعات به تهیه طرح بازسازی جامع این بنا منتهی می گردد.

این بنیاد در بخش دیگری از بیانیه خود هدف از انجام این کار را این طور توصیف کرد که از این میراث دنیای با یاری دوستمان عراق محافظت کنیم و به بعضی از درخواست هایی که برای یاری به نجات طاق کسری به این بنیاد ارسال شده اشاره نموده است.

همچنین در این بیانیه تاکید شد که میراث فرهنگی عراق از تمام درگیری ها و حمله های تروریستی می ترسد و به همین دلیل الف این پروژه را در اولویت قرار داده است. این پروژه یکی از مهمترین پروژه هایی است که در خاورمیانه اجرا می گردد و انگیزه زیادی برای انجام آن وجود دارد، به همین دلیل می خواهیم سیستمی را طراحی کنیم که با همکاری بسیار نزدیک با وزارت فرهنگ عراق و دانشگاه پنسیلوانیا بتوانیم این میراث را برای دنیا حفظ کنیم.

بنیاد الف سال 2017 و در پاسخ به تخریب عظیمی که در سال های اخیر به میراث فرهنگی وارد شده، با هدف حمایت از میراث ملموس و ناملموس تاسیس شد و میخواهد پروژه هایی را توسط محیط های آموزشی و موسسه های میراث فرهنگی و انجمن های بین المللی به پایان برساند. تا امروز نیز 100 پروژه در 22 کشور را با اعتباری معادل 35 میلیون دلار به نتیجه رساند، اما نکته مهمتر اینکه 28 پروژه از این تعداد از سال 2018 تا امروز در عراق اجرا شده و مبلغی حدود 9/2 میلیون دلار برای این کشور هزینه نموده است.

منبع: همگردی
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1731

به "بنیاد الف راه را برای بازسازی طاق کسری باز کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنیاد الف راه را برای بازسازی طاق کسری باز کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید