هزینه های زندگی در ترکیه چگونه است؟

به گزارش تور چین ارزان، در سال 2020 میلادی نیز مانند گذشته مهاجرت به ترکیه طرفداران زیادی دارد چرا که هزینه های زندگی در ترکیه در برخی موارد مثل اجاره خونه مناسب ایت ترکیه کشوری است که در سال 2020 حدود 12%نرخ بیکاری اما در عین حال تولید نا خالص داخلی بالایی دارد هزینه های تحصیل و زندگی نیز در این کشور پایین است که باعث شده برای خیلی از افراد گزینه مناسبی باشد.

هزینه های زندگی در ترکیه چگونه است؟
  • میزان هزینه های زندگی دانشجویی در کشور ترکیه به چه میزان است؟
  • شرایط سیستم آموزش عالی ترکیه چگونه است و برترین دانشگاه های این کشور کدامند؟
  • آیا خرید ملک در این کشور ارزان بوده و با چه میزان ارزش ملک می توان اقامت دریافت نمود؟
  • آیا حقیقت دارد هزینه زندگی در استانبول ارزان تر از تهران می باشد؟

در این مقاله اطلاعاتی در مورد هزینه های زندگی در ترکیه ارائه شده و به سوالات بالا پاسخ داده شده است.

عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

کشور ترکیه به دلیل نزدیکی تقریبی هزینه هایزندگی به ایران مورد استقبال درصدی از افراد در سال های متوالی قرار گرفته است.

باتوجه به سیست های اقتصادی تریکه سران این کشور همواره سعی داشته اند تا خود را در زمره کشور های اروپایی بدانند و چندید سال است که تقاضا دارند در اتحادیه کشورهای اروپایی عضو شوند وبدیهی است در صورت به وقوع پیوستن این موضوع اقتصاد ترکیه و سطح رفاه این کشور به صورت بسیار صعودی پیشرفت خواهد کرد و فرایند و سرعت رشد این کشور چندین برابر خواهد شد.

درباره سیستم آموزش عالی ترکیه

کل کشورهایی که در حال توسعه هستند و معمولا اقتصاد نوپایی دارند شکاف طبقاتی زیادی نیز دارند معملا همین شکاف اقتصادی تبدیل میشود به مهم ترین دلیل برای عدم تشخیص و تخمین قیمت ها و هزینه زندگی در ان کشور چراکه نرخ هزینه های زندگی در هر منطقه از ان کشور کاملا متفاوت می شود و دلیل بعد این که مواردی مثل تورم و فراز وفرود قیمت ها توان تخمین دقیق برای پی بردن به میزان هزینه زندگی در ان کشور را سلب می کند.

میزان هزینه های زندگی در تریکه 55% کمتر از ایالت متحده امریکاست میزان بهای اجاره در تریکه 82% کمتر از ایالت متحده امریکا است.

در سال های گذشته بازار تحصیل در ترکیه در بین دانشجویان و متقاضیان ایرانی گرم شده است دلیل این امر نیز به خاطر کیفیت اموزشی هم تراز ترکیه با نظام اموزشی اروپا و نیز استاندار بالای زندگی در ترکیه می باشد.

در تریکه انواع و اقسام دانشگاه های دولتی و خصوصی وجود دارد متقاضیان وعلاقه مندان می توانند در جدول زیر با برترین داشنگا های تریکه در سال تحصیلی 2020-2021 مطابق رنکینگ دانشگاه جهانی CWUR اشنا شوند:

هزینه مسکن در ترکیه

برای تهیه مسکن و اجاره یک ماه یک ساختمان با حداقل 3 اتاق خواب و مساحتی حدود 100 متر با امکانات رفاهی مناسب و دسترسی های عالی در مناطق مرکزی شهر های اصلی و مزایای ویژه مبلغی حدود TL4000 (لیر) باید پرداخت شود.

اگر واحد مسکونی با شرایط فوق یعنی امکانات رفاهی کامل و موقعیت مکانی بسیار مناسب در شهر اما با مساحتی کمتر با تعداد فقط یک اتاق خواب باشد افراد نیز می توانند هزینه کمتری پرداخت نمایند که احتمالا برای شرایط فوق با اجاره ماهیانه TL2000 (لیر) هم می توانید ملکی را تهیه کنید.

میزان اجاره مسکن بنا به نوع مسکن های پرتقاضا بر اساس قیمت های 2020 ارائه شده است:

افرادی که تمایل به اجاره منزلی در حواشی شهرهای بزرگ را دارند می بایست برای خانه هایی که مساحت بیشتری دارند و حداقل 3 اتاق خواب دارند و خانه های نوسازی محسوب می شوند مبلغی حدود TL2000 (لیر) پرداخت نمایند.

افرادی که تمایل به اجاره منزل با مبلغی کمتر را نیز دارند می توانند با حداقل بالغ بر TL800 (لیر) یک خانه کوچک در حواشی شهر یا جنوب شهر اجاره نمایند.

هزینه غذا و رستوران در کشور ترکیه

هزینه یک وعده ناهار در یک رستوران ارزان قیمت در ترکیه برای یک نفر حدود TL20 (لیر) هزینه است ولی در یک رستوران با کیفیت غذایی بالاتر و شیک تر برای هر نفر حدود TL40 (لیر) هزینه دارد.

بخشی از هزینه های زندگی در ترکیه

برای تهیه مایحتاج اولیه آگاهی از قیمت ها ضروری است.

در اینجا به قیمت برخی از این اقلام طبق آخرین قیمت ها در سال 2020 اشاره شده:

هزینه حمل و نقل و مکالمه در ترکیه

همچنین ترکیه هزینه های داخلی حمل و نقل به نسبت ارزانی دارد و هزینه هر کیلومتر مسافت با تاکسی حدود TL2 (لیر) می باشد. معمولا هزینه تاکسی های به اصطلاح دربست در داخل شهرها حدود TL5 (لیر) می باشد.

هزینه هر دقیقه مکالمه با تلفن همراه TL0.70 (لیر) است البته این مبلغ تعرفه رسمی می باشد که معمولا تخفیف و یا طرح های گونانی برای صرفه جویی در هزینه ها وجود دارد که نباید در مورد هزینه های زندگی در ترکیه از آن چشم پوشی کرد.

در مورد هزینه رفت و آمد در ترکیه میزان هزینه ها به صورت ذیل است:

در جمع بندی موضوع هزینه های زندگی میتوان چنین گفت که کشور ترکیه نسبت به دیگر کشورها از هزینه های کمتری برای زندگی برخوردار می باشد و با وجود تمام این مسائل کشور ترکیه نیز می تواند کاندیدی برای مهاجرین باشد.

همچنین می توان یه این نکته اذغان داشت این کشور به دلیل تشابهات فرهنگی بسیاری که با کشور ما دارد حس اشنایی به مهاجرینی که از کشورهای خاورمیانه می ایند می دهد وهمین نزدیکی فرهنگی یکی از مهم ترین عواملی است که باعث می شود زودتر در این کشور با شرایط وقف پیدا کرد و میزان هزینه ها تا حد زیادی کاسته می شود.

نقش تورم در اقتصاد ترکیه

یکی از مهم ترین شاخص های اقتصادی که باید همواره آن را مورد توجه قرار داد، شاخص تورم است. ترکیه در آخرین دهه قرن 20 یکی از بدترین اقتصادهای جهان را در اختیار داشت و با تورم 104% بدترین روزهای خود را پشت سر می گذاشت.

با شروع قرن 21، شرایط اقتصادی ترکیه دچار تحولات بزرگی شد و نرخ تورم در این کشور به 55% رسید. نکته جالب تر آنکه در سال 2004 برای اولین بار، ترکیه تورم تک رقمی را تجربه کرد و نرخ تورم در این کشور به 8% رسید.

در حال حاضر نیز تورم در کشور ترکیه 12% گزارش شده است که ناشی از شیوع بیماری کرونا از ابتدای سال 2020 است که اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. در نمودار زیر نرخ تورم در کشور ترکیه به تفکیک ارائه شده است.

متوسط درآمد ماهیانه در ترکیه

شرایط کاری را در ترکیه نمی توان ایده آل دانست چرا که نرخ بیکاری در این کشور در سال جاری حدود 12% است در نتیجه افراد زیادی در این کشور شغلی ندارند.

پس پیدا کردن کار برای خارجی ها به مراتب دشوارتر است البته نه برای کسانی که از دانشگاه های برتر ترکیه مثل دانشگاه حاجی تپه یا دانشگاه آنکارا فارغ التحصیل شده اند. این گروه کافی است به زبان های انگلیسی و ترکی استانبولی تسلط داشته باشند تا به راحتی بتوانند مشاغل پردرآمدی در ترکیه به دست آورند.

در جدول ذیل سطح درآمد ماهیانه در ترکیه در سال 2020 بررسی شده است:

لیست پردرآمدترین مشاغل در ترکیه

البته زندگی در ترکیه خیلی پرهزینه نیست اما یک سری مشاغل درآمد بسیار بالا و زندگی مرفهی دارند. مطابق آمارهای سال 2020 جدول ذیل از پردرآمدترین مشاغل در ترکیه تهیه شده است:

در میان برنامه های مهاجرتی ارزان، مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل از جمله برترین راه های اخذ اقامت این کشور می باشد که می تواند مدنظر افرادی که به دنبال تحصیل ارزان در دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم و بهداشت هستند، قرار گیرد.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1595

به "هزینه های زندگی در ترکیه چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه های زندگی در ترکیه چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید