ترامپ یک رئالیست کلاسیک است

به گزارش تور چین ارزان، ریچارد کوزلاریچ معتقد است: ترامپ با رد اتحادها و متحدان سنتی و تضعیف نهادهای بین المللی رهیافت واقع گرایی را بیشتر از اسلاف خود در پیش گرفته است.

ترامپ یک رئالیست کلاسیک است

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، ترامپ از زمان به قدرت رسیدن، بسیاری از وزیران و مشاوران ارشد خود را که حتی دموکرات ها آنها را به میانه روی و پیروی از اصول قبول داشتند، اخراج نموده و تندروها و جنگ طلبان را جایگزین آنان نموده است؛ سیاستی که نتیجه ای جز بحران سازی در سیاست خارجی و حرکت آمریکا به سمت جنگ حاصلی در پی نداشته است.

با انتصاب افرادی که در سیاست چندبعدی امروزی همچنان نگاهی کلاسیک به قدرت نظامی دارند، عجیب نیست که شاهد از هم گسیختگی در سیاست خارجی دولت ترامپ به دلیل عدم توانایی در انطباق با مسائل امروزی عرصه بین الملل باشیم.

ترامپ از زمان ورودش به کاخ سفید در ژانویه سال 2017 ، از ده ها توافق بین المللی از جمله توافق آب و هوایی پاریس، توافق تجاری آتلانتیک، توافق نفتا میان کشورهای آمریکای شمالی و برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 6 قدرت دنیای خارج شده است.

این در حالی است که ایدئولوژی غالب در ایالات متحده امریکا جمهوریخواهی و لیبرالیسم کلاسیک است، اما به نظر می رسد دونالد ترامپ فردی مرکانتلیست بوده و از ناسیونالیسم امریکایی جهت سود خود بهره می برد.

سوالی که اکنون مطرح می گردد این است که ایدئولوژی حاکم بر سیاست خارجی امریکا در دوره ترامپ چیست؟

در این راستا گفتگویی با پروفسور ریچارد کوزلاریچ استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا ترتیب داده شده که در ادامه می آید.

ریچارد کوزلاریچ مدیر اندیشکده علوم و سیاست گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح ( POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان ( 1994-1997) و بوسنی و هرزگوین ( 1997-1999) بوده است.

ایدئولوژی غالب در ایالات متحده امریکا جمهوریخواهی و لیبرالیسم کلاسیک است، اما به نظر می رسد دونالد ترامپ فردی مرکانتلیست بوده و از ناسیونالیسم امریکایی جهت سود خود بهره می برد، نظر شما در این مورد چیست؟

در خصوص ایدئولوژی حاکم بر سیاست خارجی ایالات متحده امریکا باید گفت، ایدئولوژی غالب - خواه دولت جمهوری خواه باشد یا دموکرات - بین الملل گرایی لیبرال مبتنی بر 14 ماده مشهور ویلسون و موارد مورد تأکید فرانکلین روزولت بوده است.

این امر باعث شده سیاست خارجی ایالات متحده امریکا مبتنی بر استانداردهای دنیای حقوق بشر، حق معین سرنوشت، بازار آزاد و تجارت آزاد باشد. به طور ویژه در دوره ریاست جمهوری نیکسون، تحت تأثیر هنری کسینجر، ایالات متحده امریکا به سمت سیاست خارجی واقع گرایانه حرکت کرد.

ترامپ با رد اتحادها و متحدان سنتی، تضعیف نهادهای بین المللی و اصول یک سیستم بازرگانی بین المللی باز و آزاد رهیافت واقع گرایی را بیشتر در پیش گرفته است.

متفکرانی چون جان مرشایمر معتقد هستند که آمریکا بعد از جنگ دنیای دوم سیاست خارجی لیبرال را دنبال نموده و ضروری است این سیاست شکست خورده را کنار بگذارد و در سیاست خارجی به صورت رئالیستی عمل کند. نظر شما در این خصوص چیست؟

من معتقدم که تحولات در ایالات متحده و دنیا باعث بازگشت به اصول نظم بین الملل گرایی لیبرال و حمایت از حقوق دنیای بشر خواهد شد. این فرایند زمان زیادی خواهد برد اما من مطمئنم که رخ خواهد داد.

پیش بینی شما از نتایج انتخابات 2020 ایالات متحده امریکا با توجه به مطرح شدن بحث استیضاح ترامپ چیست؟

اکنون خیلی زود است نتایج انتخابات ایالات متحده امریکا در سال آینده را پیش بینی کرد.

منبع:مهر

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 834

به "ترامپ یک رئالیست کلاسیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ یک رئالیست کلاسیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید