فراوری آنزیم هایی برای آنالیز فرآیند مرگ سلولی

به گزارش تور چین ارزان، در خاتمه نامه حمیدرضا حجت، دانشجوی کارشناسی ارشد بیوشیمی دانشگاه تهران، فراوری آنتی بادی های پلی کلونال خرگوشی ضد کاسپاز 3 و 7 و مشخص ویژگی های آن ها آنالیز شد.

فراوری آنزیم هایی برای آنالیز فرآیند مرگ سلولی

به گزارش خبرنگاران، مرگ سلولی برنامه ریزی شده، فرایندی فیزیولوژیک و زیستی برای نمو طبیعی موجودات است. در مواردی که بقای یک سلول، زندگی موجود زنده را به خطر بیندازد، سلول با مرگ برنامه ریزی شده، خودکشی می نماید. زمانی که سلول تحت تأثیر عوامل مختلف محیطی یا حتی درونی همچون پرتوهای یونیزه کننده، داروهای شیمی درمانی، هورمون های گلوکوکورتیکوئیدی و غیره قرار می گیرد، محتویات آن از جمله دی ان ای، دستخوش تغییراتی می شوند که در صورت ادامه حیات سلول، منجر به ناهنجاری هایی شدید از جمله سرطانی شدن سلول می شوند. این آسیب های شدید به دی ان ای می تواند منجر به راه اندازی راستا مرگ سلولی برنامه ریزی شده گردد. این فرایند فیزیولوژیک در اثر فعال شدن آنزیم های گروه کاسپاز رخ می دهد که کلیدی ترین این آنزیم ها، کاسپاز 3 و 7 هستند.

یکی از اصلی ترین روش های آنالیز فرآیند مرگ سلولی در آزمایشگاه های تحقیقاتی، استفاده از آنتی بادی های اختصاصی علیه آنزیم کاسپاز 3 و 7 در تست های تشخیصی خاص است. با توجه به هزینه بسیار زیاد و بعلاوه محدودیت های دیگر، تهیه این آنتی بادی از منابع خارجی و در کنار آن، احتیاج مبرم آزمایشگاه های تحقیقات زیست شناسیِ سلولی و مولکولی سراسر کشور به این آنتی بادی ها، در این پژوهش کوشش شد تا با بهینه سازی فرآیند فراوری آنتی بادی، بتوان این آنتی بادی ها را فراوری کرد.

بنابر اعلام بنا روابط عمومی دانشگاه تهران و مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، این پژوهش کاربردی در آزمایشگاه بیولوژی مولکولی مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک انجام شد و در نتیجه آن، میزان قابل توجهی آنتی بادی با اختصاصیت و کیفیت بسیار بالا علیه آنزیم های کاسپاز 3 و 7 فراوری شد. آنتی بادی فراوریشده می تواند پاسخ گوی بخشی عمده از احتیاج آزمایشگاه های تحقیقاتی کشور باشد و سبب صرفه جویی در زمان و هزینه جهت تهیه این محصول از منابع خارجی گردد.

این یافته ها بر اساس پژوهش انتها نامه حمیدرضا حجت، دانشجوی کارشناسی ارشد بیوشیمی به هدایت دکتر جمشید داودی، دانشیار مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، محقق شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2099

به "فراوری آنزیم هایی برای آنالیز فرآیند مرگ سلولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری آنزیم هایی برای آنالیز فرآیند مرگ سلولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید