دانشگاه های متقاضی سرویس الکترونیک سه روزه از این خدمت برخوردار خواهند شد

به گزارش تور چین ارزان، طبق اعلام معاونت آموزشی وزارت علوم، امکان راه اندازی سرویس ارائه کامل خدمات الکترونیک ظرف حداکثر 3 روز و امکان راه اندازی یک سرویس کامل آموزش الکترونیکی برای دانشگاه های متقاضی داخل و خارج از کشور وجود دارد.

دانشگاه های متقاضی سرویس الکترونیک سه روزه از این خدمت برخوردار خواهند شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، طرح جایگزینی آموزش الکترونیکی به جای آموزش حضوری از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از چهارم اسفند 1398 و با شروع فراگیری ویروس کرونا به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم ابلاغ شد.

با شروع شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه 98 در سطح کشور (همزمان با شروع نیمسال دوم تحصیلی)، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با چالش چگونگی تداوم فعالیت های آموزشی روبرو شد و از این رو توجه به آموزش های غیرحضوری برپایه فضای وب، مورد تأکید معاونت آموزشی وزارت علوم نهاده شد.

هدف از آموزش حضوری به حداقل رساندن آسیب ها و کنترل شیوع ویروس کرونا در جامعه، جبران کاستی های پدیدآمده در فعالیت آموزشی دانشگاه ها، بهره مندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از مزایای آموزش الکترونیکی و توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در صورت تداوم مشکل ایجاد شده و در برخورد با شرایط مشابه بوده است.

معاونت آموزشی وزارت علوم در این راستا پس از صدور بخشنامه به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به اقداماتی همچون تأکید بر پیروی از سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی قرارگاه کروناویروس، واگذاری تصمیم تعطیلی یا تدوام فعالیت های آموزشی هر استان به مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی و بهداشت و درمان استان (یا در صورت لزوم اخذ تایید شورای تأمین استان)، تخلیه خوابگاه ها، غذاخوری ها و دیگر فضا های عمومی و مشترک دانشگاه های تعطیل شده و انجام اقدامات بهداشتی و ضدعفونی این فضا ها را در پیش گرفت.

برگزاری نشست تصمیم گیری درباره فعالیت آموزشی دانشگاه های تهران، ارائه گزارش از شرایط آموزشی دانشگاه های تهران، صدور بخشنامه به دانشگاه ها برای توجه به آموزش های غیرحضوری، درخواست از دانشگاه ها برای توجه به آموزش های برخط و برون خط، ایجاد و تقویت زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری، برگزاری کارگاه های آموزشی برای آشنایی اعضای هیئت علمی با شیوه ها و ابزار آموزش غیرحضوری، ارتباط گیری با کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی، هم رسانی توانمندی ها و امکانات بین دانشگاه ها، اقدام برای بهره مندی دانشگاه ها از ترافیک رایگان، گزارش گیری از دانشگاه ها، ارسال نامه به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و درخواست ارسال گزارش در دو محور: اقدامات انجام شده و موانع احتمالی پیش رو، مشارکت در نشست وزیران علوم کشور های درگیر کرونا و صدور بخشنامه برای افزایش سقف مجاز آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها از دیگر اقدامات انجام شده در این معاونت به شمار می رود.

موانع و دستاورد های آموزش از راه دور

ضعف در کیفیت ارتباطات اینترنتی در بعضی مناطق کشور، کمبود سرعت و پوشش خدمات اینترنتی، بالا بودن هزینه های خدمات اینترنتی، فیلترینگ و محدودیت های موجود در استفاده از نرم افزار ها و شبکه های اجتماعی خارجی و نیز آشنایی کم بعضی استادان با آموزش های الکترونیکی از جمله بعضی موانع موجود در این طرح بود.

همچنین فراهم شدن 100 گیگابایت اینترنت رایگان برای همه اتصالات خانگی، تسهیل مناسبی را در اختیار دانشجویان در جهت کاهش هزینه ها و بهبود ارتباطات اینترنتی قرار داده و علاوه بر آن از سوی دیگر وزارت ارتباطات برای دانشگاه ها نیز در حال محاسبه میزان ترافیک اضافه تحمیل شده است تا آن ها از ترافیک رایگان بهره مند شوند.

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم، با تشکیل کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی و همراهی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، در کمترین زمان ممکن ارتباط مناسبی بین مراکز آموزشی برقرار شد و فرآیند آموزش های غیرحضوری دانشگاه ها عملیاتی و اجرایی شد.

لازم به ذکر است که دانشگاه های مختلف روش های متنوعی را به صورت همزمان برای سرعت بخشیدن و ارائه متنوع خدمات در پیش گرفتند که عبارتند از: ارائه دروس الکترونیکی مهیا شده قبلی و قرار دادن آن در اختیار سایر دانشجویان دوره های حضوری، برگزاری کلاس های زنده از راه دور (برخط)، ضبط آموزش ها و کلاس ها توسط استادان و در اختیار گذاشتن آن خارج از وقت و بدون محدودیت زمانی برای دانشجویان (برون خط) و معرفی راه های تعامل استاد و دانشجو.

در نخستین هفته صد ها کلاس درسی در چندین دانشگاه مختلف به صورت زنده و هم زمان برگزار گردید و هم زمان تا بیش از 1000 دانشجو به صورت برخط و همزمان به وسیله اینترنت در کلاس ها شرکت کردند. بعضی نیز تعداد زیادی از دروس را ضبط نموده و به صورت برون خط و بدون محدودیت زمانی در دسترس دانشجویان قرار دادند. از طرفی دانشگاه هایی که پیشتر هم ارائه خدمات به دانشجویان دوره های الکترونیکی را در برنامه داشتند، دوره های خود را بدون هیچ وقفه ای همچنان ادامه داده و گسترش بخشیدند.

بر اساس آمار، بیش از 70 درصد جمعیت دانشجویی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال دریافت خدمات به صورت الکترونیکی بوده و دیگران نیز تا پس از تعطیلات نوروز امکان ارائه خدمات را خواهند داشت. بعضی دانشگاه ها بیش از 1000 کلاس مجازی تعریف نموده و در بعضی دانشگاه ها به طور همزمان در یک ساعت خاص تا دو هزار نفر دانشجو روی خطوط کلاس های زنده حضور داشته اند. این معاونت اعلام نموده که با تجربه حاصل شده در طول دو هفته اخیر، امکان راه اندازی سرویس ارائه کامل خدمات ظرف حداکثر 3 روز، امکان راه اندازی یک سرویس کامل آموزش الکترونیکی برای دانشگاه های متقاضی داخل و خارج از کشور وجود دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1141

به "دانشگاه های متقاضی سرویس الکترونیک سه روزه از این خدمت برخوردار خواهند شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه های متقاضی سرویس الکترونیک سه روزه از این خدمت برخوردار خواهند شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید