دومین شهر زیرزمینی ایران کشف شد!

به گزارش تور چین ارزان، کشف دومین شهر زیر زمینی در ایران

دومین پناهگاه دستکند زیر زمینی در شهر اصفهان پیدا شد، این شهر زیرزمینی که از آن به عنوان پناهگاه در گذشته استفاده می شده، در کاوش های باستان شناسی در شمال استان اصفهان کشف شد. سرپرست هیات باستان شناسی، زهرا ساروخانی در پی اعلام این خبر گفت: از مدت ها پیش مردم شهرهای سفیدشهر در آران و بیدگل به میراث فرهنگی اعلام نموده بودند که یک شهر زیر زمینی در این شهر وجود دارد، که حدود 50 سال پیش پیرمردهای شهر از داخل چاه سرداب یک خانه قدیمی، به آن شهر زیرزمینی رفته بودند. در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا اطلاعات بیشتری درباره دومین شهری که در زیر زمین های اصفهان کشف شده بدانید.

دومین شهر زیرزمینی ایران کشف شد!

او با بیان این که این چاهِ قدیمی در سرداب (سَرداب یا سردابه خانه ای است که در زیر سطح زمین سازند تا در گرما به آن پناه برند و آب و مواد غذایی در آنجا نگاه می دارند تا خنک بنماند)، یکی خانه های تاریخی و مخروبه یک بقال قرار گرفته است، ساروخانی ادامه داد: ورودی های شهر زیرزمینی متفاوت و مخفی هستند، این شهر زیرزمینی با دیگر شهر زیرزمینی به نام نوش آباد نیز ورودی اصلی شهر زیرزمینی نوش آباد به وسیله یک چاه بود که اکنون از نظر موقعیت جغرافیایی در کوچه قرار گرفته است و رو به بیرون است اما آن چه که فعلا در سفیدشهر پیدا نموده ایم از داخل سرداب یک خانه بوده است، فعلا این مکان ورودی اصلی شهر زیرزمینی است.

زمانی که وارد خانه قدیمی بقال شدیم، قسمت سرداب یا سردابه خانه پر از خاک شده بود، برای همین مجبور به انجام عملیات خاک برداری شدیم ، در حین عملیات خاک برداری متوجه یک چاه در گوشه سرداب شدیم. به میزان 120 متر سینه خیز در امتداد داخلی فضا رفتیم تا جهت را پیدا کردیم. او با اشاره به صحبت های پیرمردهای سفید شهر درباره این ورودی گفت: آن پیرمردها در پی صحبت هایی که داشتیم گفتند که حدود 50 سال پیش که داخل این فضا شدیم، از سرداب خانه بقال رفتیم. ساروخانی در ادامه با اشاره به موقعیت چاه ورودی شهر زیرزمینی اعلام کرد: این چاه کوچکترین بخش سرداب است. دسترسی به سرداب نیز مشکل است بنابراین باید طبیعتا همین شهرزیرزمینی باشد چون معمولا ورودی و دسترسی فضاهای پناهگاهی برای دستکندها بسیار سخت است.

ساروخانی در ادامه این گزارش گفت کار در شهرهای زیرزمینی بسیار سخت است، حفاری در عمق 15 متری زمین صورت گرفته و هنوز اطلاعات کاملی درباره قدمت و چگونگی توسعه این شهر زیرزمینی به دست نیاورده ایم و برای اعلام قدمت این اثر تاریخی ما به زمان بیشتری نیاز داریم. بعد از شهر زیرزمینی نوش آباد، شهر زیر زمینی سفید شهر نیز دومین شهر زیرزمینی شناسایی شده در ایران است، که در زیر گروه شهرهای زیر زمینی دستکند قرار دارند.

شهر زیرزمینی نوش آباد

در شمال شهر کاشان و غرب شهر آران و بیدگل شهر زیرزمینی به نام نوش آباد واقع می باشد. کشف سازه های این شهر به وسیله فردی که قصد حفر چاه در منزل خود را داشت صورت گرفت. طبق آماری که زمین شناسان اعلام کردند قدمت این شهر به 1500 سال پیش یعنی زمان ساسانیان می رسد. شهر نوش آباد مرکز انوشیروان پادشاه ساسانی بوده است. معماری این شهر زیرزمینی دارای ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده ای چون دالانهای باریک تودرتو و اتاقهایی با ابعاد کوچک می باشد. شهر زیرزمینی نوش آباد که به اصطلاح به آن (اویی) می گویند، در زیر بافت قدیم شهر نوش آباد شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده است. وسعت این شهر به علت ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع نا امن زیاد بوده و در دو سطح افقی و عمودی توسعه یافته است. غیر از ورودی اصلی ارتفاع تمام قسمتهای اویی به قد طبیعی یک انسان و بین 170 تا 180 سانتیمتر است. بر سطح دیوارها و در فواصل اندک، جای پیه سوز به چشم می خورد. در برخی قسمتها نیز درون دیوار، سکوهای کوتاهی جهت نشستن ایجاد شده است که در برخی از اتاقها تبدیل به تاقچه جهت قراردادن اشیا می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2335

به "دومین شهر زیرزمینی ایران کشف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین شهر زیرزمینی ایران کشف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید