سامان دهی و مستندسازی 1480 مورد از اموال منقول فرهنگی در موزه های آذربایجان غربی

به گزارش تور چین ارزان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: سال گذشته 1480 مورد سامان دهی و مستندسازی اموال منقول فرهنگی و تاریخی از موزه های استان انجام شد.

سامان دهی و مستندسازی 1480 مورد از اموال منقول فرهنگی در موزه های آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، جلیل جباری با اعلام این مطلب گفت: در سال گذشته هفت اثر شامل خانه اربابی ینگی کند بوکان، مسجد وکیل باشی ارومیه، تپه و قلعه سنگان اشنویه، ساختمان تمدن ارومیه، پل قره قشون خوی، قبرستان شیخ صوفی بوکان و خانه پدری شهید باکری (کارخانه قند میاندوآب) در فهرست میراث غیرمنقول کشور به ثبت رسیده است و پرونده 15 اثر دیگر در انتظار ثبت واقع شده است.

او اضافه کرد: در بخش ثبت آثار منقول نیز پنج اثر سرگز مفرغی حسنلو، پارچ سفالی حسنلو، کتیبه سنگی بازار خوی و کاسه سفالی کتیبه دار خوی در فهرست آثار منقول ملی در سال گذشته به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی غذای سنتی گوزلمه، جولابافی، کشتی سنتی گولشماخ، بازی سنتی قورد قویون، جوراب جوراب و مراسم تبرک انگور را از جمله شش اثر ناملموس ثبت شده در فهرست ملی برشمرد.

او با بیان این که در آذربایجان غربی 11 موزه در شهرستان های خوی، ماکو، میاندوآب، ارومیه و نقده تحت مالکیت اداره کل استان است، عنوان نمود: علاوه بر این ها تعدادی از موزه ها هم به صورت مشارکتی با اداره کل استان راه اندازی شده که موزه تاریخ طبیعی در دانشگاه ارومیه، موزه هیمن در مهاباد، موزه اکبری در خانه کبیری خوی و موزه کودک کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان از جمله آن ها بوده که موزه کودک در سال گذشته افتتاح شده است.

جباری اظهار داشت: در سال گذشته 172 هزار و 766 نفر از موزه های سطح استان بازدید داشته اند و در حدود 10 انجمن میراث فرهنگی نیز در آذربایجان غربی راه اندازی شده است.

او گفت: در سال 98 برای تجهیز موزه های استان به سیستم حفاظت الکترونیک قراردادی برای نصب 156 دوربین مداربسته منعقد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با اشاره به 1480 مورد سامان دهی و مستندسازی اموال منقول فرهنگی و تاریخی از موزه های استان در سال گذشته توضیح داد: همچنین در این سال 106 مورد حفاظت و بازسازی اشیاء فرهنگی تاریخی انجام و 55 کارگاه بازسازیی بر اساس اعتبارات سال 98 راه اندازی شده است.

او با اشاره به انجام 24 مورد انجام مطالعه و کاوش های باستان شناسی، مشخص حریم و آنالیز و شناسایی مکان و محوطه تاریخی عنوان نمود: کاوش نجات بخشی در تپه سوغانلوی پیرانشهر در چندین مرحله، کاوش در تپه ریک آباد، گرد آش وان، کاسه گران و صلح پیرانشهر، کاوش در محوطه گوران و آخوران پیرانشهر، کاوش و لایه نگاری در محوطه آنالیزی روستای چورس چایپاره، حدس برای مشخص عرصه و پیشنهاد حریم محوطه جلدیان پیرانشهر، مطالعه و آنالیز تپه بالو، حدس و مشخص عرصه و پیشنهاد حریم محوطه قلاتگاه اشنویه، آنالیز باستان شناسی در راستا خط انتقال آب نقده، محمدیار، اشنویه، مشخص حریم تپه شایگان مهاباد و نالوس و آنالیز الگوهای استقراری محوطه های عصر آهن زاب کوچک از جمله اقدامات در بخش کاوش و مشخص حریم است.

جباری اظهار داشت: همچنین یکی از اقدامات اساسی این اداره کل توجه به حفاظت و نگهداری از ابنیه تاریخی است که طی سال 98 بالغ بر 55 اثر از شهرستان های استان از جمله پردیسان ماکو، راسته پنیرفروشان و آجیل فروشان بازار تاریخی ارومیه، آسیاب آبی آواجیق، بازار تاریخی مهاباد، پل تاریخی کسیان، مدرسه خسروی لعیا، کلیسای آختاخانه و... مورد بازسازی قرارگرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1281

به "سامان دهی و مستندسازی 1480 مورد از اموال منقول فرهنگی در موزه های آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامان دهی و مستندسازی 1480 مورد از اموال منقول فرهنگی در موزه های آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید