سیطره چین، ترکیه و آلمان بر بازار لوازم عزاداری محرم

به گزارش تور چین ارزان، راسته ناصرخسروی تهران که بیشتر بورس لوازم و تجهیزات پزشکی است، این روز ها سیاهپوش است. ناصرخسرو در روز های محرم تبدیل به بازار موقت لوازم عزاداری می گردد.

سیطره چین، ترکیه و آلمان بر بازار لوازم عزاداری محرم

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش، راسته ناصرخسروی تهران که بیشتر بورس لوازم و تجهیزات پزشکی است، این روز ها سیاهپوش است. پرچم های سیاه و چادر های سیاه، لباس های سیاه و زنجیر و طبل و سنج همه جا به چشم می آید و آن لابه لا تنها پر های رنگی هستند که راسته سیاهپوش ناصرخسرو را کمی تنوع رنگ می دهند. ناصرخسرو در روز های محرم تبدیل به بازار موقت لوازم عزاداری می گردد. سال جاری، اما گرانی ها قدرت خرید عزاداران را هم پایین آورده است و فروشندگان این راسته می گویند که مشتریان شان تقریبا نسبت به سال های گذشته نصف شده و مردم بیشتر به دنبال وسایل اجاره ای عزاداری اند.

البته این وضع تنها به خریداران منحصر نمی گردد و فروشندگان هم می گویند که برای یک ماه مغازه اجاره می کنیم که آن هم نسبت به سال گذشته دو برابر شده. پارسال برای یک ماه اجاره مغازه در ناصر خسرو 15 میلیون تومان می دادیم، اما الان بیش از دو برابر باید پرداخت کنیم. رفت وآمد در بازار سال جاری به شلوغی هرسال نیست و نه فروشندگان از وضع راضی اند و نه خریداران.

علامت های طلاکوب 200 میلیون تومانی در بازار تهران

فروشندگان این راسته می گویند گرانی باعث کاهش مشتری هایشان شده و تعداد مشتریان لوازم عزاداری سال جاری چیزی حدود 40 درصد ریزش داشته است. فروشندگان ناصرخسرو می گویند جنوب شهری ها مشتری اصلی ما هستند، بالا شهری ها اگر چیزی بخواهند زنگ می زنند و سفارش می دهند و احتیاجی ندارند به این جا بیایند.

اما بعضی وقت ها اهالی یک محله از جنوب شهر می آیند تا یک طبل برای هیأت شان خریداری نمایند و غالب مشتریان مان از همین قشر هستند یا کسانی که نذر دارند. البته فروشندگان می گویند سال جاری هیأت های عزاداران به دنبال پیدا کردن وسایل اجاره ای یا دست دوم یا تعمیراتی بوده اند که گویا کمتر هم پیروز به یافتن آن شدند. یکی از فروشندگان قدیمی لوازم عزاداری که به گفته خودش 25 سال است در این راسته فعالیت می نماید، می گوید: در این راسته قیمت عمده زنجیر عادی بچه ها از 7 تا 10 هزار تومان است، اما زنجیر های بزرگ و بهتر از 16 هزار تومان تا 30 هزار تومان است. البته زنجیر های برنج قیمت بالاتری دارند و از 150 هزار تومان به بالا است که معمولا کاربرد انفرادی دارد و کسانی که علاقه مند هستند به صورت تکی برای خود خریداری می نمایند.

از دیگر اجناس آن می توان به سنج های بچه هاه با قیمت 7 هزار تومانی، طبل های بچگانه 10 تا 20 هزار تومانی و پر های عمده فروشی 7 هزار، 10 هزار و 20 هزار تومانی اشاره نمود که بنا بر حجمی که دارند قیمت گذاری می شوند. پرچم هایی که از 35 هزار تومان تا 600 هزار تومان بنابر جنس و کاری که بر روی آن ها صورت گرفته، قیمت دارند. سر علم های 35 هزار تومانی هم توجه بسیاری از هیأتی ها را به خود جلب نموده و پس از پرچم و طبل در رده پر فروش ترین اجناس عزاداری ایام محرم قرار گرفته است.

یکی دیگر از فروشندگان هم می گوید: بزرگترین طبل های ما در سال گذشته 900 هزار تومان بود، اما با وجود این که هیچ کدام از لوازمان وارداتی نیست، افزایش قیمت داشته اند و بیش از یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد، البته سایز متوسط آن ارزان تر است و 800 هزار تومان قیمت دارد. اما به همین میزان که افزایش قیمت داشته ایم، کاهش مشتری هم داشته ایم.

گران ترین لوازم عزاداری علامت ها هستند. علم های کوچک معمولی 7 تیغ 800 هزار تومان قیمت دارند، درصورتی که همین علم اگر طلاکوب باشد بیش از 12 میلیون تومان قیمت دارد. یکی از این فروشندگان که خود علم ساز است می گوید: قیمت علم های طلا کوب و فولاد کوب بستگی به میزان طلایی دارد که در آن استفاده می گردد. مثلا قیمت یک علم 23 تیغه طلاکوب بیش از 200 میلیون تومان می گردد.

بخش زیادی از لوازم عزاداری محرم از خارج از کشور وارد می گردد و البته سال جاری گرانی دلار باعث شده که واردات این اقلام به طور چشمگیری کاهش داشته باشد. فروشندگان می گویند بیشتر آلات موسیقی ضربی مانند طبل، دهل، سنج، قاشقک و زایلوفون از چین، ترکیه و هند به ایران وارد می گردد.

پارچه های سیاه هم که غالبا یا از ترکیه یا چین خریداری می گردد. حالا که قیمت پارچه های وارداتی افزایش چشمگیری داشته است، نرخ بعضی پیراهن های ترک مشکی حتی به 800 هزار تا یک میلیون تومان هم می رسد و البته پارچه های چینی که بیشتر الیاف نایلونی دارند و به گفته فروشندگان باعث تعریق زیاد بدن می شوند، قیمت های کمتری دارند و نرخ هر دست پیراهن مردانه به 100 تا 250 هزار تومان می رسد.

البته خیاط های آماده به کار در اکثر مغازه ها نشسته اند و تا سفارش ها را می گیرند، همان جا دوخته و به مشتری تحویل می دهند. بعضی برای هیأت هایشان می آیند طرح های خاصی را سفارش می دهند و منتظر می مانند تا آماده گردد و قیمت ها هم به تناسب جنس و اندازه متفاوت است.

گران ترین پرچمی که در بازار است 650 هزار تومان قیمت دارد. دلیل این قیمت بالا را از فروشنده می پرسم و می گوید: قیمت ها نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است… چرا؟ چون همه چیز گران شده است. پارچه مخملی که ما پارسال استفاده می کردیم، الان دو برابر قیمت شده است، اما ما سعی می کنیم قیمت ها را زیاد بالا نبریم تا فروش داشته باشیم.

وقتی می گویم که باز هم 650 هزار تومان قیمت بالایی به نظر می رسد، شرح می دهد: البته این طرح سفارشی ذوالجناح و کار دست است که سایز کوچکتر آن 250 هزار تومان است و به همین تناسب قیمت ها از آن کاسته می گردد. فنر علامت های عزاداری هم از آلمان وارد می گردد. جالب است که بدانید پر های رنگی که پر های شترمرغ هستند از چین وارد می شوند و پر های طاووس که تعدادشان در بازار ناچیز است از هندوستان به ایران وارد می گردد.

در این میان بازار اجاره لوازم هیأت های مذهبی هم داغ است. بیشترین لوازمی که هیأت های عزاداری اجاره می نمایند، ظرف و ظروف و تجهیزات رفاهی برای عزاداران است. آن ها این وسایل را یا از هیأت های دیگر اجاره می نمایند یا از موسسات ظروف کرایه و مراسم ترحیم.

فروشندگان راسته ناصرخسرو شرح می دهند که هیأت های مذهبی بنا به تمکن اقتصادی و یاری هایی که به آن ها می گردد، می توانند صاحب درآمد باشند. آن ها هیأت هایی را از بازار تهران مثال می زنند که چیزی حدود 600 تا 700 هزار تکه ظرف غذاخوری به آن ها اهدا شده است و، چون به تمام این وسایل احتیاج ندارند، آن ها را به هیأت های کوچکتر اجاره می دهند. بنا به گفته فروشندگان راسته ناصرخسرو، بورس کرایه ظروف و وسایل مجالس در منیریه است و البته حالا اپلیکیشن ها و سایت های متعددی هم طراحی شده اند که آگهی اجاره ظروف و لوازم مجالس را آگهی نموده اند.

قیمت اجاره ظروف هم در نوع خود جالب است. ظروف معمولا به صورت روزانه اجاره داده می گردد و هیأت ها یا موسسات کرایه لوازم، کارت ملی افراد را به عنوان وثیقه از آن ها دریافت می نمایند. اجاره روزانه هر تکه ظروفی مانند پارچ یخدان 3 هزار تومان و اجاره هر عدد بشقاب پیش دستی 5 هزار تومان است. اجاره روزانه سینی سایز متوسط هم روزانه 12 تا 15 هزار تومان است. اجاره روزانه هر عدد استکان کمرباریک هم بین 7 تا 10 هزار تومان است. اجاره روزانه یک جفت قاشق و چنگال هم بین 200 تا 500 تومان است. اجاره روزانه سماور هم با توجه به سایز آن بین 40 تا 100 هزار تومان در روز است. گران ترین ظروف کرایه ای، دیگ های نذری هستند که با توجه به سایزشان قیمت گذاری شده اند. هزینه کرایه یک روزه یک دیگ 10 منی 70 تا 80 هزار تومان است.

اجاره روزانه هر عدد جایگاه هم 6 هزار تومان آب می خورد و برای اجاره پنکه مه پاش پایه بلند باید روزی 150 تا 200 هزار و برای کولر گازی ایستاده باید روزی 500 هزار تومان کرایه بدهید. اجاره هر تخته فرش 9 تا 12 متری هم روزانه بین 80 تا 200 هزار تومان است. به جز ظروف، لوازم عزاداری مانند علامت و زنجیر و سنج و … نیز اجاره داده می گردد. فروشندگان ناصرخسرو می گویند بیشتر وسایل اجاره ای محرم را هیأت ها از وسایل مازاد خود اجاره می دهند و بازاری ها به ندرت لوازم شان را اجاره می دهند. آن ها می گویند برای اجاره وسایل عزاداری محرم وثیقه های سنگین تری مورد احتیاج است و گاهی برای اجاره یک علامت گرانقیمت معادل نرخ آن چک یا سفته می گیرند.

منبع: روزنامه شهروند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 494

به "سیطره چین، ترکیه و آلمان بر بازار لوازم عزاداری محرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیطره چین، ترکیه و آلمان بر بازار لوازم عزاداری محرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید