شاکری: صادرات غیرنفتی دردی از اقتصادمان درمان نمی کند، راه چاره بی اثر کردن تحریم ها خبرنگاران

به گزارش تور چین ارزان، یک اقتصاددان گفت: اینکه ما تصور کنیم صادرات غیرنفتی شامل افزایش پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و صادرات بنزین دردی از اقتصاد ما درمان می نماید اینطور نیست، چون این جنس صادرات غیرنفتی ما را وارد مکانیزم تسویه بین الملل نمی نماید.

شاکری: صادرات غیرنفتی دردی از اقتصادمان درمان نمی کند، راه چاره بی اثر کردن تحریم ها خبرنگاران

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، مجید شاکری اقتصاددان در چهل و چهارمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی که در تهران برگزار گردید، طی سخنانی با عنوان دیپلماسی اقتصاد در دولت آینده گفت: عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی غیرقابل دفاع و فاجعه نیست، اما می توانست بهتر از این باشد.

وی با بیان اینکه از سال 88 غربی ها توانستند فروش نفت ایران را در کانال های رسمی تحت تاثیر قرار دهند به گونه ای که کسی امروز نمی تواند منکر فشار عظیم به فروش نفت کشورمان گردد، اضافه نمود: از 1388 به بعد، آمریکا توانسته خود را از نفت خلیج فارس مستقل کند به گونه ای که صادرات نفت عربستان به آمریکا صفر شده است.

شاکری با اشاره به اینکه نقش ما در جهان به عنوان تأمین و تضمین نماینده انرژی از خلیج فارس به غرب انتها یافته و این دلیلی است که آمریکا می تواند ما را به خاطر آن تحریم کند، اضافه نمود: اگر مسئله ما تحریم های آمریکا باشد خب ما می توانیم با آمریکاییها حرف بزنیم و این مشکل را حل کنیم؛ اما اگر طرف مقابل بتواند بدون اینکه هزینه ای را متحمل گردد و به راحتی ما را از بازارهای نفتی بیرون کند مسئله فرق خواهد نمود.

وی با بیان اینکه اگر ما نقش خود را در اقتصاد جهان از دست دادیم پاسخ احیاء این نقش، این نیست که ما با آمریکا مذاکره کنیم بلکه باید نقش جدیدی را در اقتصاد جهان برای خود تعریف کنیم، توضیح داد: مسئول ایرانی هنوز تصور می نماید که ورود ترامپ به صحنه ریاست جمهوری آمریکا یک امر غیر قابل پیش بینی شده و به یکباره بوده و با کنار رفتن او مسئله حل می گردد اما در واقعیت اینطور نیست چون مسئله ما با غرب یک مسئله تمدنی است.

این اقتصاد دان با اشاره به اینکه چون در بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان ظرفیت توسعه پرشده کشورها ناچارند که زنجیره های فراوری و پروژه های کلان مقیاس بین المللی تجاری صنعتی را که معنای جدیدی را به محیط پیرامون می دهند برای خود تعریف نمایند، گفت: پاسخ ما به نقش جدید کشورمان در اقتصاد جهان این است که نسبت خود را با نسبت های جدید در اقتصاد جهان تعریف کنیم و بگوییم که می خواهیم چه نقشی را در این نسبت ها ایفاء کنیم.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم در اقتصاد جهان نقش ایفاء کنیم باید بدانیم که منافع و خاک ایران جای تسویه حساب قدرت های عظیم با همدیگر نیست، توضیح داد: ایران باید بتواند همه محورهای اقتصادی جهان را در راستای تامین منافع ملی خود و نه دیگران در داخل خاک کشورمان پذیرایی کند. مضاف بر این ما باید برای استفاده از ظرفیت تمام محورهای اقتصادی جهان برنامه داشته باشیم اما در حال حاضر این برنامه وجود ندارد.

شاکری اعلام کرد: ما امروز در هیچ محور اقتصادی حضور فعال نداریم؛ اما همه محورها از بیابان ما به عنوان ابزاری برای چانه زنی استفاده می نمایند، اضافه نمود: مثلا از بین شش جاده راه آهنی که در جاده ابریشم مطرح است ترک ها زودتر از ما با چینی ها وارد مذاکره شدند؛ البته این معنایش این نیست که چینی ها ما را کنار گذاشتند.

وی توضیح داد: اینکه ما تصور کنیم صادرات غیرنفتی شامل افزایش پتروشیمی ها، پالایشگاهها و صادرات بنزین دردی از ما درمان می نماید اینطور نیست چون این جنس صادرات غیرنفتی ما را وارد مکانیزم تسویه بین الملل نمی نماید.

شاکری با تاکید بر اینکه ما باید تکلیف خود را با برنامه توسعه منطقه ای تعیین کنیم، اضافه نمود: ما برای 10 سال آینده احتیاجمند یک برنامه توسعه عمرانی و نه یک برنامه مبتنی بر استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان هستیم؛ مضاف بر این ما به تشکیل سرمایه ثابت احتیاج داریم و نه افزایش بهره وری. از طرفی ما باید یک بار دیگر برنامه توسعه ای و مفهوم ورود کلان به روندهای توسعه از جنوب، شرق و غرب را بازتعریف کنیم.

وی با بیان اینکه نقش جدید ما در اقتصاد جهانی می تواند به ترانزیت کالا، جابجایی انرژی، تبدیل شدن به هاب انرژی و ورود به زنجیره ارزش فراوری جهانی معطوف گردد، توضیح داد: ما باید متناسب با حضور منطقه ای که داریم محور توسعه ای خود را هم از تهران تا مدیترانه و یا از هرات تا مدیترانه تعریف کنیم. به هر روی ما امروز احتیاجمند جنس متفاوتی از نگاه جغرافیایی، اقتصادی، پولی و سیاست ورزی منطقه ای اقتصاد پایه هستیم که تصور می کنم بدنه کارشناسی موجود در دولت از این نگاه خیلی دور است.

این اقتصاددان گفت: بنده امیدوارم که حداقل ظرف مدت دو سال بتوان سیاست گذار را به این نتیجه رساند که بحث این نیست که تحریم ها لغو گردد یا نگردد چون به محض اینکه ما وارد یکی از زنجیره های توسعه شویم اساسا تحریم بی معنا می گردد و منطق خود را از دست می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1799

به "شاکری: صادرات غیرنفتی دردی از اقتصادمان درمان نمی کند، راه چاره بی اثر کردن تحریم ها خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاکری: صادرات غیرنفتی دردی از اقتصادمان درمان نمی کند، راه چاره بی اثر کردن تحریم ها خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید