طرز تهیه کوفته کشک؛ یک غذای خوشمزه و مقوی

به گزارش تور چین ارزان، خبرنگارانـ کوفته تبریزی که در زبان ترکی آذربایجانی به آن کوفته سی می گویند، یکی از مشهورترین خوراک های ایرانی است که معروفیت جهانی دارد و مهارت پخت سنتی کوفته تبریزی در میان آثار ناملموس ایرانی ثبت ملی شده است. کوفته در نقاط مختلف جهان و در کشور های خاورمیانه با روش های متفاوتی تهیه می گردد.

طرز تهیه کوفته کشک؛ یک غذای خوشمزه و مقوی

به گزارش خبرنگاران، کوفته کشک با سایر کوفته هایی که تهیه می گردد، دستور متفاوتی دارد و برای پخت این نوع کوفته به جای سس معمولی که کوفته را در آن می پزند، از سسی استفاده می گردد که کشک از ترکیبات اصلی آن است و به همین علت می توان گفت که این غذا بسیار مقوی تر از کوفته معمولی است؛ زیرا داخل کشک پخته می گردد و طعم بی نظیری دارد. مهم ترین ویژگی تهیه هر نوع کوفته داشتن مهارت لازم برای وا نرفتن کوفته در حین پخت است. در ادامه این مطلب طرز تهیه کوفته کشک خوشمزه و مقوی همراه با ارائه نکات مهم و فوت و فن های مربوط به طبخ این غذا تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه کوفته کشک

گوشت چرخ نموده: 400 گرم

برنج آبکش شده: 1 لیوان

سبزی کوفته: (شامل مرزه، ترخون و تره): 1 پیمانه

پیاز: 1 عدد

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

پیاز داغ: نصف لیوان

مواد لازم برای تهیه سس کوفته

پیاز: 1 عدد

سیر: 2 حبه

روغن: 2 قاشق غذاخوری

برنج آبکش شده: 2 قاشق غذاخوری

کشک: 250 گرم

گردو: 5 عدد

آب جوش: 3 لیوان

نعناع خشک: 1 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

1 ـ نکات مربوط به گوشت

معمولا وقتی صحبت از گوشت قرمز می گردد، بیش تر از مضرات آن گفته می گردد؛ اما همان طور که می دانید گوشت قرمز حاوی مقدار بالای پروتئین و برترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه ها و استحکام عضلانی بدن است. بعلاوه دارای مقدار قابل توجهی از امگا 3 و منبع غنی آهن است که برای پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون یاری می نماید و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می بخشد.

گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین های گروه B است. این گروه از ویتامین ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری هستند. همان طور که ملاحظه می کنید، گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مهم این است که به مقدار مناسب مصرف گردد و مصرف 1 الی 2 بار آن در هفته برای بدن بسیار مفید است. اگر در تهیه مایه کوفته از گوشت گوسفند استفاده می کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که گوشت گوسفند در فرآیند پخت آب می گردد؛ بنابراین باید میزان کوفته ها را بزرگ تر کنید. توصیه می کنیم برای تهیه کوفته از گوشت چرخ نموده مخلوط گوساله و گوسفند بهره ببرید.

2 ـ نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در خصوص کاربرد انواع پیاز ها شرح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف ترین عضو خانواده پیازهاست، آغاز کنیم. این پیاز برترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم تری دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می گردد آن را خام خورد و یا در سالاد ها و دیپ ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا های مکزیکی هم برترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز های قرمز به میزان کافی عطر و طعم به غذا نمی دهند؛ بنابراین معمولاً برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی گیرند.

3 ـ نکات مربوط به کشک

کشک کالری بالایی دارد. اگر اضافه وزن دارید، در مصرف آن احتیاط کنید. از طرف دیگر کشک ها درصدی نمک دارند؛ بنابراین در غذا هایی که از کشک استفاده می کنید، حتماً نمک را بعد از اضافه کردن کشک و چشیدن غذا اضافه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که کشک خیلی زود فاسد می گردد و مسمومیت ناشی از آن هم بسیار شدید است. حتماً از کشک های بسته بندی شده و پاستوریزه بهره ببرید. البته کشک های محلی بسیار خوشمزه تر هستند. اگر می خواهید از کشک محلی بهره ببرید، حتماً از جای مطمئن تهیه کنید. کشک با اینکه بسیار مغذی است؛ اما نفاخ و دیرهضم است. اگر جزء افرادی هستید که مسائل گوارشی دارید، در مصرف آن احتیاط کنید. استفاده از نعناع خشک به همراه کشک به هضم آن یاری می نماید.

طرز تهیه کوفته کشک

ابتدا گوشت چرخ نموده را همراه پیاز، برنج آبکش شده و سبزی معطر داخل دستگاه غذاساز بریزید و به مدت سی ثانیه بزنید تا همه مواد کاملا با هم مخلوط شوند؛ سپس ادویه ها و زعفران را به آن اضافه کنید و با دست مایه کوفته را به چند دقیقه ورز بدهید تا حالت چسبندگی پیدا کند. در مرحله بعد از مایه کوفته آماده به میزان یک نارنگی بزرگ بردارید و با یاری دست مواد را به صورت کوفته گرد کنید. کوفته های آماده را داخل یک سینی بچینید و روی آن را با سلفون بپوشانید. سینی کوفته را به مدت نیم ساعت داخل یخچال بگذارید تا استراحت کند.

طرز تهیه سس کوفته

پیاز را خرد کنید و همراه با مقداری روغن داخل قابلمه یا یک ماهی تابه گود دیواره دار بریزید. اجازه بدهید پیاز کمی نرم و طلایی گردد؛ سپس سیر رنده شده را اضافه کنید و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه روی آن بپاشید. سی ثانیه بعد نعناع خشک را د اخل سیر و پیاز بریزید. سی ثانیه دیگر نیز نعناع را داخل روغن تفت بدهید و بعد کشک را اضافه کنید و هم بزنید تا کشک داخل روغن باز گردد. در این مرحله آب جوش را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کشک داخل آب حل گردد و بعد برنج آبکش و گردوی خرد شده را بریزید. اجازه بدهید سس به جوش بیاید؛ سپس کوفته آماده را داخل سس بچینید و درب قابلمه را بگذارید. حرارت اجاق گاز را کم کنید تا کوفته ها کم کم با سس بپزند. بعد از یک ساعت با احتیاط کوفته را بچرخانید تا همه جای آن خوب پخته گردد. وقتی کوفته کاملا پخت و سس کشک به غلظت رسید، کوفته را داخل ظرف مخصوص سرو بچینید و روی آن را با پیازداغ تزین کنید؛ سپس سس را دور و بر ظرف بریزید و نوش جان کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 14 دی 1401 بروزرسانی: 14 دی 1401 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2472

به "طرز تهیه کوفته کشک؛ یک غذای خوشمزه و مقوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کوفته کشک؛ یک غذای خوشمزه و مقوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید