علت غیبت شهردار تهران در جلسات هیأت دولت

به گزارش تور چین ارزان، شهردار تهران درباره علت غیبتش در جلسات هیأت دولت توضیح داد.

علت غیبت شهردار تهران در جلسات هیأت دولت

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز در گفت وگوی تلویزیونی برنامه چاپ اول در شبکه خبر با اشاره به غیبت خود در جلسات هیأت دولت اظهار کرد: بر اساس قانون و آیین نامه های دولت، اعضای دولت یک سنتی داشتند که شهردار تهران را به جلسه هیأت دولت دعوت می کردند، مدتی است که دعوت نامه ای ارسال نمی شود، به طور طبیعی ما هم شرکت نمی کنیم.

وی با بیان اینکه تعامل دولت و شهرداری به سود مردم است، اضافه نمود: اختلاف از این جنس بین شهرداری و نهاد های دیگر زیاد است.

شهردار تهران شرح داد: بسکمک از وزارتخانه های بزرگی که ما در شهر تهران داریم رأی ماده 100 دارند، اگر شهرداری بخواهد اقدامی کند، ممکن نیست و اختلافات این چنینی وجود دارد.

حناچی با بیان اینکه تمام طرح های شروع شده در دوره های قبل، تقریبا به اتمام رسیده اند، گفت: دیروز هم یک منطقه بن بست تهران را از بن بست خارج کردیم، به مسائل تهران بیشتر دامن نزدیم؛ طرح های عمرانی را به سه مرحله تقسیم و اجرا کردیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل عمومی بزرگترین کار ما در این دوره به شمار می آید، گفت: یک طرح جامع حمل و نقل 20 ساله در شهر تهران اجرا می شود، خط 6 و 7 مترو در این دوره اجرا شده است و خط 10 نیز به زودی کلنگ آن زده می شود.

شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از اقدامات ما به چشم نمی آیند، به طور مثال شبکه جمع آوری آب های سطحی تهران از جمله آن ها است، گفت: همچنین بخشی از اقدامات نرم افزاری هم به چشم نمی آیند، ما اگر پروژه عمده ای را شروع نکردیم، مشکل عمده ای را هم در این دوره از شهرداری ایجاد نکردیم.

حناچی با تأکید بر اینکه شهر را روی ریل انضباط شهری قرار دادیم، گفت: به تراکم فروشی دامن نزدیم و متعاقب آن تلاش کردیم 2 لایحه به ابلاغ برسند؛ لایحه مالیات بر ارزش اضافه نموده که دعوای اصلی آن بر سر مسأله برداشت از مالیات محلی به نفع شهرداری ها بود. دومین لایحه منابع مالی پایدار بود و امیدوارم در این مجلس این لایحه به تصویب برسد.

شهردار تهران با بیان اینکه توسعه و اتصال خط شش و هفت مترو در این دوره انجام خواهد شد و تا آخر سال می توانیم شهرری را به سولقان وصل کنیم گفت: تا پایان امسال 12 ایستگاه مترو به بهره برداری می رسد.

حناچی با اشاره به اوراق مشارکتی که برای توسعه مترو به شهرداری تهران داده شد، گفت: دولت در شرایطی نبود که از محل بودجه عمرانی به ما کمک کند، اما از طریق اوراق مشارکت کمک های خوبی به شهرداری تهران صورت گرفت.

وی شرح داد: انتشار اوراق مشارکت به معنای آن است که ساخت مترو سرعت می گیرد و اتوبوس نو در تهران خواهیم داشت.

شهرداری تهران با بیان اینکه از سال 1393 به بعد اتوبوس جدیدی به تهران اضافه نشده است، گفت: امسال قرارداد خوبی با ایران خودرو دیزل منعقد کردیم و 120 اتوبوس و 120 مینی بوس را به چرخه حمل و نقل اضافه خواهیم کرد.

حناچی با بیان اینکه جسارت اگر به معنای زیرپا گذاشتن قانون باشد من جسور نیستم، تأکید کرد: تلاش می کنیم در چارچوب قانون کار کنیم و قطعا اگر از قانون عدول کنیم، شاید در کوتاه مدت مسائل حل شوند، اما قطعا بعدا با مشکل روبرو می شویم.

وی در خصوص علت حل نشدن آلودگی هوا در پایتخت اضافه نمود: در شهریور سال 1398 یک نظرسنجی از مردم تهران انجام شد و آن ها حل آلودگی هوا و ترافیک را به عنوان دو مطالبه خود مطرح کردند، هر چند که این دو مسأله مشکل همه کلانشهر ها است.

حناچی با بیان اینکه از دو دهه قبل طرحی به نام کاهش و کنترل آلودگی هوا در تهران اجرایی شد، گفت: این طرح بسیار گسترده بود که موضوعاتی همچون معاینه فنی، اصلاح سوخت، اصلاح خودرو و ... را در بر می گرفت و اگر به نمودار دو دهه نگاه کنید، می بینید که فرایند آلایندگی کاهشی بوده است.

شهردار تهران شرح داد: با گذر زمان و افزایش جمعیت، آلاینده ها افزایش پیدا کرد و به گونه ای شد که سالانه 700 هزار خودرو در کشور شماره گذاری شدند.

حناچی ادامه داد: 40 درصد خودرو های آلاینده مربوط به تهران است که البته همه آن ها خودرو های نو و پاک نیستند و در درازمدت نیز بر حجم آلایندگی شان اضافه می شود.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم منابع اصلی آلایندگی در تهران را کنترل کنیم، گفت: خودرو ها می توانند با معاینه فنی دائمی، آلایندگی خود را کنترل کنند، هرچند که امسال تلاش کردیم اتوبوس برقی و موتور برقی را وارد ناوگان کنیم.

حناچی با اشاره به اینکه با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری طرحی را تحت عنوان حمل و نقل پیشرفته با موضوع سوخت الکتریکی پیش می بریم، گفت: در چند روز گذشته از قطعات قطار ملی رونمایی کردیم که سعی می شود تا پایان سال یک رام قطار ملی در کشور تولید شود که در حال حاضر این قطار پیشرفت 47 درصدی دارد.

وی در ادامه به موضوع ساختمان های ناایمن پایتخت پرداخت و گفت: آتش نشانی طرحی به نام 999 دارد که در آن آسیب پذیری ساختمان های موجود را بررسی کردیم و 1000 ساختمان بلند مرتبه که در معرض خطر قرار دارند، شناسایی شدند.

شهردار تهران با اشاره به نقطه مشترک ساختمان سینا مهر و پلاسکو گفت: در هر دو ساختمان استفاده نادرست از ساختمان مشکل مشترک بود، به گونه ای که پلاسکو یک ساختمان اداری بود که به مرور زمان به محل تولید و انبار لباس تبدیل شده بود و ساختمان سینا مهر نیز مسکونی بود که با اتکاء به خلأ های قانونی به کلینیک درمانی تبدیل شده بود.

وی با بیان اینکه شهرداری منطقه و آتش نشانی چهار مرتبه اخطار داده بودند، گفت: اتفاقی که در ساختمان سینا رخ داد، علاوه بر استفاده نابه جا از ساختمان، دپوی کپسول های اکسیژن بود که بهتر است از مدیرعامل سازمان آتش نشانی دعوت کنید تا به صورت جزئی اقدامات شهرداری در شناسایی و برخورد با ساختمان های ناایمن را گزارش دهد، اما دقت داشته باشید که شهرداری تنها می تواند اخطار دهد و اجازه پلمب ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1453

به "علت غیبت شهردار تهران در جلسات هیأت دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت غیبت شهردار تهران در جلسات هیأت دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید