عوارض نخوردن شام از نظر ائمه (ع) و متخصصان

به گزارش تور چین ارزان، شام نخوردن شما را لاغر و خوش اندام می نماید؟ باوری که در میان بیشتر افراد وجود دارد این است که نخوردن شام برای بدن مفید است و موجب داشتن خواب آرام می گردد. در ادمه با ما همراه باشید تا به جواب این سوال برسید.

عوارض نخوردن شام از نظر ائمه (ع) و متخصصان
برترین الگوی تغذیه ای روزانه برای همه افراد مبتنی بر افزایش تعداد وعده ها در روز و کاهش حجم و مقدار مصرف در هر وعده غذایی شکل می گیرد؛ اما در هیچ الگوی تغذیه ای حذف وعده شام و خوابیدن با شکم گرسنه توصیه نمی شود. حذف وعده های غذایی و بخصوص شام در بیشتر مواقع، نه تنها به کاهش وزن مناسب و پایدار منجر نمی شود، بلکه فرد را با مسائل تغذیه ای نیز رو به رو می نماید . محدوده طبیعی قند خون بین 70 تا 100 میلی گرم است که با صرف مواد غذایی در هر وعده افزایش پیدا می نماید. اما در یک شخص سالم و طبیعی پس از گذشت دو ساعت از هر وعده غذایی، قند خون دوباره به مقدار پایه اش برمی شود و احساس گرسنگی تدریجی به فرد دست می دهد.

فردی که حدود 60 الی 70 کیلوگرم وزن دارد روزانه یه چیزی حدود 1700 الی 1800 کالری احتیاج دارد. درحقیقت اگر فردی مایل به ثابت نگه داشتن وزن خود باشد باید روزانه 30 کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کند اما اگر شخصی می خواهد وزن خود را کاهش دهد، باید روزانه 20 کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن استفاده کند.

در کتاب مفاتیح الحیات در باب وعده های غذایی اینگونه آمده است شخصی به خدمت امام صادق علیه السلام از بیماری های گوارشی شکایت کرد. آن حضرت برای پیشگیری از بیماری های گوارشی فرمود:صبحانه و شام بخور و میان آن دو چیزی نخور، چون مایه فساد بدن است. مگر نشنیدی که خدا می فرماید:در آنجا (بهشت) هر بامداد و عصرگاه رزق خود را خواهند داشت. ولی پس از دچار شدن به این نوع بیماری، پزشکان توصیه می نمایند که در فاصله های کم از غذای مناسب استفاده شود.

امام رضا علیه السلام می فرماید:در جسم انسان رگی به نام عشاء وجود دارد که چنانچه شخص شام نخورد آن رگ تا صبح وی را نفرین می نماید و می گوید:خدا تو را گرسنه و تشنه کند، چنان که مرا گرسنه و تشنه کردی، پس هیچ یک از شما شام خوردن را ترک نکند، هرچند به لقمه ای از نان یا جرعه ای از آب باشد.

در خصوص شام نخوردن سخنی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که ایشان می فرمایند:با نخوردن شام رگی در بدن می میرد که هرگز دیگر زنده نخواهد شد.

بعلاوه امام علی (علیه السلام) می فرمایند:حضرت محمد در ابتدای تاریکی شب شام می خورد و این امر بسیار برای سلامت تن مهم است چرا که اگر خوردن شام به دیر وقت موکول شود بدن را به تباهی می کشد.

حضرت محمد (صلی الله و علیه و آله) می فرمایند:نخوردن شام انسان را پیر می نماید. غذای شب را ترک مکن ولو آنکه تکه نان خشکی باشد. من می ترسم که اگر امت من غذای شب را ترک نمایند، زود پیر شوند.

از تمام سخنان ائمه توصیه ای کارساز به دست می آید که آنها توصیه نموده اند که حتماً شام بخورید حتی سه لقمه نان و نمک که تاکید آنان را نشان می دهد.1

در ادامه می خواهیم ببینیم گرسنه خوابیدن چه مضرات و فوایدی دارد.

عوارض شب گرسنه خوابیدن با شکم خالی برای جسم و روحگرسنه به رختخواب رفتن و در حالی که شکم تان از شدت گرسنگی سر وصدا می نماید می تواند در شما با سایر افراد، تفاوت هایی داشته باشد. اما آنچه از دیدگاه علمی و با پژوهش محققان در این ارتباط بدست آمده، نشان می دهد که گرسنه خوابیدن نمی تواند تاثیرات چندان خوبی در شرایط سلامت و وزن داشته باشد.

ترک شام باعث کم شدن خواب می شودزمانی که گرسنه می خوابید، ساعت ها برای به خواب رفتن تقلا می کنید و گویی فکر شما هنوز هم بیدار است. همین امر نیز سبب خواهد شد که به مقدار کافی نخوابید.

کمبود خواب هم می تواند اثرات جانبی منفی ای از جمله کاهش مقدار سوخت و ساز بدن، افزایش اشتها و ضعف سیستم ایمنی بدن، ابتلا به انواع سرطان و دیابت را به همراه داشته باشد.

وقتی بدون خوردن شام به رختخواب می روید، گرسنگی باعث می شود مدام غلت بزنید و به راحتی به خواب نروید. حتی زمانی که بالاخره به خواب می روید احساس گرسنگی مغز را هوشیار نگه می دارد و در نتیجه نمی توانید خواب کافی و عمیقی داشته باشید.

به علاوه، تحقیقات نشان می دهد کم خوابی می تواند عوارض جانبی منفی ای داشته باشد، مثل کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش اشتها، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان و دیابت.

بنابراین اگر امیدوارید که با نخوردن شام، وزن خود را کم و سلامتی خود را حفظ کنید، باید بدانید که گرسنه خوابیدن می تواند نتیجه عکس داشته باشد.

با ترک شام انرژی کمتری داریدشاید تصور کنید که بدن در طول شب، به مواد غذایی احتیاج ندارد. اما بازنگری بر این نگرش ضروری است چرا که بدن شما در تمام طول شبانه روز، فعال و در حال سوزاندن کالری است.

حتی زمانی که خوابیده اید این اتفاق در حال افتادن است. محققان دانشگاه فلوریدا، دریافته اید که مردانی که پیش از خواب 30 گرم پروتئین دریافت می نمایند، هنگام صبح انرژی بیشتری در مقایسه با مردانی که قبل از خواب هیچ چیزی نمی خورند دارند.

زمانی که گرسنه به خواب می روید، فرایند سوخت و ساز بدن در تمام ساعات روز را تحت تاثیر قرار خواهید داد. شاید تصور کنید که بدن شب ها احتیاجی به انرژی ندارد اما بدن شما بیست و چهار ساعته انرژی مصرف می نماید و کالری می سوزاند.

بنابراین باید انرژی مورد احتیاج آن را تأمین کنید تا حتی زمانی که خواب هستید راندمان بدن حفظ شود. اگر گرسنه به خواب بروید، تمام شدن انرژی بدن تان اثراتی طولانی مدت بر باقی روزتان خواهد داشت، بنابراین قبل از خواب کمی غذا بخورید.2

گرسنگی هنگام خواب، ممنوعاگر شخصی از خوردن شام امتناع کند، در پی گرسنگی و در واقع پایین آمدن سطح قند مورد احتیاج مغز، سطح سوخت و ساز بدن پایین می آید و برای مغز چاره ای باقی نمی ماند جز این که پروتئین های ماهیچه ای بدن را فدا کند تا انرژی مورد احتیاج خود را فراهم کند و این امر در درازمدت می تواند به تحلیل عضلانی شخص منجر شود. بخصوص اگر شخصی می خواهد وزن خود را کم یا در سطح مطلوبی حفظ کند باید سوخت و ساز بدن خود را بالا ببرد و با حذف وعده غذایی شام، کاملا برعکس عمل می نماید.

از قلم نیاندازید کسانی که شام نمی خورند و صبح ها نیز دیر از خواب بلند می شوند، بدنشان برای تامین مقدار انرژی مورد احتیاج خود ناگزیر به سوزاندن بافت چربی، آن هم به صورت ناقص می شود که از عواقب آن سردرد، تهوع و سوء تغذیه است.

فقط یک بشقاب سالادبی شک حذف هر وعده غذایی ـ بخصوص وعده های اصلی ـ ناخودآگاه با جبران آن در سایر وعده ها همراه خواهد بود.

البته خوردن یک بشقاب سالاد مملو از سبزیجات متنوع یا حتی یک لیوان شیر به همراه یک یا دو سهم میوه می تواند برای بعضی وعده ها در هفته و نه هر شب، مناسب تلقی شود. اما نکته مهم، تنظیم برنامه غذایی هفتگی به گونه ای است که سهم مشخصی از احتیاج روزانه را فراهم کند و نیز شرط تنوع در آن رعایت شود.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.mashreghnews.ir

3.www.hidoctor.ir

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2151

به "عوارض نخوردن شام از نظر ائمه (ع) و متخصصان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض نخوردن شام از نظر ائمه (ع) و متخصصان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید