غبارزدایی از یک هنرمند

به گزارش تور چین ارزان، رییس موزه هنرهای معاصر تهران در نشست خبری نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی ضمن اشاره به این نکته که هدف از برپایی این نمایشگاه ارتقای شعور بصری افراد جامعه است، اعلام کرد: آقای سحابی دِینی است که موزه باید خیلی زودتر از این ها ادا می نموده است.

غبارزدایی از یک هنرمند

به گزارش خبرنگاران، نشست خبری نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی امروز، سه شنبه (چهارم آبان ماه) در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور احسان آقایی (رییس موزه هنرهای معاصر تهران)، مژده طباطبایی (کیوریتور بخش هنری)، سهراب احمدی (کیوریتور بخش ادبی)، حسن نوفرستی (روابط عمومی موزه) و تعدادی از خبرنگاران برگزار گردید.

آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران ضمن ابراز خوشحالی از فرصت گردهمایی در قالب نشست گفت: اگر یادتان باشد در برنامه های ابتدایی ای که قبل از بازگشایی موزه ارائه شده بود، قرار بود که موزه همزمان دو نمایشگاه برگزار کند؛ در این میان یکی از نمایشگاه ها به افراد و رویدادهایی می پردازد که در هنر معاصر وجود داشته و این اولین نمایشگاهی است که باتوجه به وعده ای که از پیش داده شده، افتتاح می شود.

مژده طباطبایی، کیوریتور بخش هنری این نمایشگاه نیز در ادامه این نشست درباره فرایند شکل گیری این پروژه این چنین اظهار کرد: از سال 1398 که بزرگداشت مهدی سحابی را با حمایت خانواده این هنرمند برگزار کردیم، این پروژه شکل گرفت و ما برای این نمایشگاه با موزه هنرهای معاصر قرارداد بستیم. پروژه، پروژه عظیمی بود چون آقای سحابی در حوزه های مختلفی فعالیت می کردند و ما هر چقدر جست وجو می کردیم، بیشتر با عظمت کار و ویژگی های آقای سحابی آشنا می شدیم.

طباطبایی ادامه داد: کارها از 14 دوره کاری مهدی سحابی انتخاب شده است که این دوره ها از ابتدا تا انتها عمر مدام تکرار می شدند. آقای سحابی مجموعه هایش را تا آخر عمر تکرار می کرد و نهایتا کامل تر می شد؛ بنابراین وقتی خواستیم کتاب را کامل کنیم تصمیم گرفتیم تا بر اساس مجموعه ها کامل کنیم نه تاریخ.

کیوریتور بخش هنری نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی ضمن اشاره به این نکته که با دریایی از اطلاعات، منابع و سوالات بی شماری در ذهنشان روبرو شده اند، اضافه نمود: چیزی که کانسپت نمایشگاه ما را شکل داد، فعالیت قابل توجه آقای سحابی در زمینه ادبیات بود. سیر این نمایشگاه علاوه بر آثار عکس آقای سحابی آثار ادبی ایشان را نیز شامل می شود که زحمت بخش ادبی بر عهده آقای احمدی بوده است.

به گفته طباطبایی بعلاوه از 310 اثری که از این هنرمند در کتاب چاپ شده است، 126اثر در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته خواهد شد که این مجموعه شامل عکاسی، نقاشی و سایر هنرها است. بعلاوه سعی شده از مجموعه هایی که مهدی سحابی روی آن ها نقطه نظر داشت، باتوجه به محدودیت فضا حداقل چند مورد به کار گرفته شود.

سهراب احمدی، کیوریتور بخش ادبی این نمایشگاه مهدی سحابی را یک مَن با تکثرات مختلف دانست و اظهار کرد: در قسمت ادبی، من به همان تکثری باز می شود که بُعد دیگری از آقای سحابی است. این بعد نه تنها از آقای سحابی یک مترجم می سازد بلکه او را تبدیل به یک مترجم مؤلف محور می نماید. آقای سحابی یک دیگری در زبان مقصد یعنی زبان فارسی ایجاد نموده است.

احمدی در ادامه مهم ترین دستاورد این نمایشگاه را موازی بودن وجه تصویری و واژگانی دانست و گفت: وجه تصویری و واژگانی از هم جدا نشده اند و مثل رودی که نمی شود آب هایش را جدا کرد به موازات در کنار هم قرار گرفته اند.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرنگاران مبنی بر اینکه انتخاب آثار مهدی سحابی برای جذب دوباره مردم به سمت موزه هنرهای معاصر بعد از یک دوره طولانی تعطیلی، چقدر انتخاب درستی محسوب می شود و می تواند مردم را دوباره با هنر آشتی دهد؟

آقایی در پاسخ به خبرنگار خبرنگاران این چنین اظهار کرد: موزه ها رسالتی دارند و آن رسالت ممکن است خیلی خوشایند ذائقه عامه مردم نباشد. کاری که موزها می نمایند در همه جهان عموما مثل کاری است که آموزشگاه ها و دانشگاه ها انجام می دهند؛ بنابراین با توجه به سیاست هایی که گفته شد ما آثار افراد مهمی که خیلی فرصت دیده شدن نداشتند را در معرض دید قرار می دهیم.

وی در ادامه پاسخ به این پرسش اظهار کرد: بعضی افراد به حوزه هنر خدمت بسیار نموده اند اما آنچنان که باید شناخته شده نیستند. این وظیفه موزه است که این غبار را کنار بزند و به شناخته شدن این افراد یاری کند. آقای سحابی دِینی است که موزه باید خیلی قبل تر آن را ادا می کرد. وظیفه موزه ارتقای شعور بصری مردم است که ممکن است مطابق با ذائقه عموم مردم نباشد اما برای علاقه مندان به هنرهای تجسمی قطعا نمایشگاه جذابی خواهد بود.

به گزارش خبرنگاران، این نمایشگاه که شامل عکس های مستند مهدی سحابی از انقلاب است که تا به حال دیده نشده ، یازدهم آبان ماه افتتاح خواهد شد و همزمان با نمایشگاه نهان بر عیان تا تاریخ بیست و هشتم آذرماه نیز در موزه هنرهای معاصر تهران ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2162

به "غبارزدایی از یک هنرمند" امتیاز دهید

1 کاربر به "غبارزدایی از یک هنرمند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غبارزدایی از یک هنرمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید