قیمت پرتقال در باغ 2000 تومان؛ فروش در بازار20 هزار تومان!

به گزارش تور چین ارزان، مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: چه دلیلی دارد باغداری که پرتقالش را بر روی درخت 2 تا 3000 تومان فروخته و قیمت آن داخل انبار های سورتینگ و سردخانه ها کیلویی 6 تا 7000 تومان شده به دست مصرف کننده کیلویی 20 هزار تومان برسد؟

قیمت پرتقال در باغ 2000 تومان؛ فروش در بازار20 هزار تومان!

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد خاکزاد با بیان اینکه بحث گرانی در بازار ارتباط مستقیمی با حضور دلالان و سوداگران مابین فراورینمایندگان و مصرف نمایندگان دارد، اظهار کرد: دولت بایستی در این میان مشخص و تکلیف کند. یعنی یا ساماندهی بازار میوه را به تشکل ها و فراوریگنندگان مرتبط واگذار کند و خودش نقش نظارتی داشته باشد یا اینکه مستقیما وارد عرصه گردد و بازار را کنترل کند، زیرا دلیلی ندارد باغداری که محصول پرتقالش را بر روی درخت 2تا 3000تومان فروخته و داخل انبار های سورتینگ و سردخانه ها 6 تا 7000 تومان شده به دست مصرف نماینده کیلویی 20 هزارتومان برسد.

وی ادامه داد: صاحبان سردخانه و سورتینگ داران به دنبال منافع خودشان هستند و وظیفه خود را در تقسیم سود با کشاورز انجام نمی دهند و با وجود اینکه فراورینماینده یکسال تمام برای کود، سم و آب هزینه پرداخت می نماید و سختی زیادی می کشد، ولی سود اصلی به جیب سورتینگ داران می رود و اخیرا نیز سود به دلالانی می رسد که بازار را شناسایی نموده و در مواقعی وارد بازار می شوند.

مشاور نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه از گرانی میوه در بازار مطلع هستیم، ولی این پول به جیب فراورینماینده نمی رود، اضافه نمود: متاسفانه سود اصلی حاصل از فروش محصولات کشاورزی به جیب عده ای سوداگر رفته و به جای بازگشت به بخش کشاورزی و توسعه آن، در بخش های دیگر سرمایه گذاری می گردد.

خاکزاد توضیح داد: اوج فراوری میوه در آبان و آذر است و بعد از آن بایستی کل فراوریات بخش کشاورزی از روی زمین جمع آوری گردد. بیشتر کشاورزان به دلیل اینکه یکسال هزینه نموده اند بدهکار بانک، بیمه و فروشگاه های سم یا کارگزاران نهاده ها هستند و به همین دلیل مجبورند محصولاتشان را هرچه سریعتر بفروشند که بیشترین آسیب را هم می بینند. از آن طرف کشاورزانی هم که محصولاتشان را در انبار برای شب عید نگهداری می نمایند هم با پایین ترین قیمت محصولاتشان را عرضه می نمایند و سودی از فروش آن نمی برند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه گاهی دیده می گردد اختلاف قیمت میوه از زمین تا کف بازار به حدود 100 درصد می رسد، گفت: تعدد دلالان و شناسایی بازار در مقاطع مختلف منجر به گرانی میوه شده است و دولت بایستی هرچه سریعتر در این بخش مشخص تکلیف کند.

منبع: فرارو
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1781

به "قیمت پرتقال در باغ 2000 تومان؛ فروش در بازار20 هزار تومان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت پرتقال در باغ 2000 تومان؛ فروش در بازار20 هزار تومان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید