ماجرای درخواست ترامپ از عمران خان برای میانجیگری بین ایران و عربستان

به گزارش تور چین ارزان، عمران خان نخست وزیر پاکستان در مصاحبه ای به تشریح تلاش های این کشور برای مهار تنش بین ایران و عربستان پرداخت.

ماجرای درخواست ترامپ از عمران خان برای میانجیگری بین ایران و عربستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عمران خان نخست وزیر پاکستان در گفت وگویی با آناتولی به مسائل مختلف منطقه ای پرداخت.

نخست وزیر پاکستان درباره روابط دیرینه کشورش با ترکیه و همچنین چشم اندار این مناسبات در سال های آینده گفت: نقطه آغاز روابط دو کشور به سال 1920 موقع آغاز جنبش خلافت باز می شود. این جنبش برای یاری رسانی به ترکیه که در آن موقع در معرض حملات گسترده قرار گرفته بود، تشکیل شد. مردم این منطقه و مسلمانان هند برای امپراتوری عثمانی که تحت اشغال کشور های اروپایی روز های سختی را سپری می کرد، پول جمع و ارسال کردند. مردم ترکیه همچنان از آن روز ها به نیکی یاد می کنند. اکنون روابط بین کشورهایمان بسیار نزدیک بوده و در تلاش برای گسترش مناسبات تجاری و دارای موضع مشترک در قبال مسئله کشمیر هستیم.

وی با اشاره به سفر قریب الوقوع اردوغان به این کشور گفت: در اواسط ماه فوریه از رئیس جمهور ترکیه و هئیت همراهش متشکل از کارآفرینان، نهاد های شغلی، سرمایه گذاران و بازرگانان در پاکستان میزبانی خواهیم کرد. ما نیز زمینه دیدار این هیئت ها با هیئت های پاکستانی را فراهم خواهیم کرد.

نخست وزیر پاکستان همچنین در ارتباط با تاثیر جنگ تجاری چین با آمریکا و همچنین شیوع ویروس کرونا در چین بر اقتصاد دو کشور گفت: خواهان کنترل ویروس بوده و برای چین در این راستا دعا می کنیم. احتمالاً حوادث وحشتناکی در جریان است. اگر امکان آن وجود داشته باشد می خواهیم دست یاری به سمت چین دراز کنیم. در رابطه با جنگ تجاری چین با آمریکا نمی دانیم که این موضوع تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اما فکر نمی کنم این موضوع تاثیری بر پاکستان بگذارد.

عمران خان ادامه داد: در ارتباط با پروژه کریدور اقتصادی انتقاداتی وجود داشت که این پروژه پاکستان را به باتلاقی از بدهی ها خواهد کشید. ما خواهان حضور ترکیه در این کریدور هستیم.

نخست وزیر پاکستان در مورد تلاش این کشور برای حل اختلافات از طریق راهکار های غیرنظامی گفت: من اعتقادی زیادی به این مسئله دارم که راهکار های نظامی قادر به حل مسائل نیستند. این مسئله را هنگام اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی دیدیم. قتل عامی به راه افتاد که بر پاکستان نیز تاثیر گذاشت. پس از جنگ ضد تروریستی آمریکا در افغانستان نیز پاکستان را متاثر کرد. این درگیری ها مسئله ای را حل نکرد و بنابراین ما باید برای عدم تکرار چنین حوادثی تلاش کنیم. همسایه مان ایران را به عنوان یک کشور برادر می بینیم و مخالف جنگ این کشور با عربستان سعودی هستیم. به همین شکل خواهان جنگ ایران با آمریکا نیستیم. چون این جنگی خواهد بود که همه از آن رنج برده و کسی برنده نخواهد شد. باید از تجربه های چین استفاده کنیم. وقتی در منطقه جنگ و درگیری وجود داشت این کشور در زیرساختش سرمایه گذاری می کرد. احتمالاً بهترین خطوط راه آهن جهان در چین است. در مقطعی که چین منابعش را صرف زیرساختهایش می کند، جنگ و درگیری در جهان اسلام ادامه دارد. به سوریه، لیبی، سواقتصادی و یمن نگاه کنید جنگ و درگیری می بینید؛ بنابراین نقش پاکستان را مهار آتش درگیری در منطقه و ایجاد اتحاد و همبستگی به جای ایجاد درگیری در بین انسان ها می دانم. تمامی تلاش هایی که از عهده مان بر می آید را انجام می دهیم.

عمران خان در رابطه با درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از پاکستان برای میانجیگری بین ایران و کشور های حوزه خلیج فارس نیز گفت: پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی وظیفه مان را انجام داده و با مقامات این کشور، ایران و آمریکا دیدار و مصاحبه کردیم. اما در این موضوع ما نیاز به یک راهکار پایدار داریم. هم اکنون تنش موجود در منطقه در سطح بالا قرار گرفته است، اما فکر می کنم که از وقوع یک جنگ در منطقه جلوگیری کردیم. چون در دوره ای احتمال بروز جنگ وجود داشت.

نخست وزیر پاکستان شرح داد: ما فکر می کنیم که از وقوع یک درگیری در منطقه جلوگیری کردیم. در دوره حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی تمامی تلاشمان را به خوبی انجام دادیم. اما می دانید که ما تنها سعی کردیم و هر موقع باید تلاش کنیم. چون چیزی وخیم تر از جنگ بین همسایگان وجود ندارد. از رویداد های افغانستان می دانیم که این مسئله به کجا ختم می شود. اگر جنگی در خلیج (فارس) رخ دهد قیمت نفت بالا رفته و کشور های در حال توسعه دچار مشکل می شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1011

به "ماجرای درخواست ترامپ از عمران خان برای میانجیگری بین ایران و عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای درخواست ترامپ از عمران خان برای میانجیگری بین ایران و عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید