مدرنیته در کمین ماسوله زاگرس

به گزارش تور چین ارزان، روستای پلکانی سرآقاسید در یکی از منطقه ها صعب العبور چهارمحال و بختیاری واقع شده است و اهالی این روستا حدود نیمی از سال را در محاصره برف قرار می گیرند و به دلیل نامناسب بودن راه دسترسی رفت و آمد اهالی این منطقه به سختی انجام می گردد.

مدرنیته در کمین ماسوله زاگرس

این روستای تاریخی در سالیان گذشته به ثبت ملی رسیده، بنابراین حفظ بافت تاریخی روستا از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متاسفانه بعضی از اهالی روستا برای مقاوم سازی و بازسازی بنای منازل خود دست به تغییر و تحول در بافت تاریخی روستا زده اند، این موضوع در صورت توسعه می تواند بافت تاریخی و سنتی این روستا را دستخوش مدرنیته کند.

این روستا از بسیاری از امکانات زندگی مدرن محروم است و مردم آن با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می نمایند، بنابراین دستگاه های دولتی مرتبط از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر دستگاه های متولی باید بحث مقاوم سازی منازل این روستا را بر اساس ضوابط و دستورالعمل ها در اولویت قرار دهند تا بافت تاریخی این روستا حفظ گردد.

این روستای پلکانی می تواند مقصد گردشگران در فصل بهار و تابستان باشد، اما در این روستا امکانات اقامتی چندانی وجود ندارد، مردم این روستا می توانند با توسعه بوم گردی منبع درآمدی برای خود و خانواده شان فراهم نمایند.

بازسازی و مقاوم سازی منازل روستای سرآقاسید باید بر اساس ضوابط فنی باشد

علیرضا غفاری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کوهرنگ با اشاره به اینکه روستای پلکانی سرآقاسید یکی از روستاهای تاریخی و دارای قدمت در چهارمحال و بختیاری محسوب می گردد، اظهار کرد: این روستا بعلاوه هم ثبت ملی شده است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ بافت تاریخی و سنتی روستای سرآقاسید از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: ساخت و ساز تازه، مقاوم سازی، تعمیر، بازسازی و بازسازی بناهای موجود در این روستا باید بر اساس ضوابط و اجرائیات ابلاغ شده به بنیادمسکن انقلاب اسلامی، فرمانداری و بخشداری صورت بگیرد.

غفاری اضافه کرد: بعلاوه برای حل مشکل کمبود زمین برای ساخت و ساز تازه در این روستا باید فرمانداری قطعه زمینی را تعیین و آن را به افراد متقاضی واگذار کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کوهرنگ با اشاره به اینکه بعضی از ساکنان روستا برای مقاوم سازی و بازسازی منازل اقدام به استفاده از بلوک و ستون های سیمانی در بنای ساختمان خود نموده اند که این موضوع به هیچ اسم قابل پذیرش نیست، شرح داد: طبق ضوابط مردم برای بازسازی، مقاوم سازی و تعمیر منازل خود اجازه استفاده از این نوع مصالح ساختمانی را ندارد، نباید بافت تاریخی روستا از شیوه خشت و گلی تغییر پیدا کند و مردم باید برای این کار از سنگ فرش های سنتی، خشت، گل و خاک برای بازسازی استفاده نمایند.

وی ادامه داد: یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بر حفظ بافت تاریخی روستای سرآقاسید نظارت دارند، یادآور شد: اگر افرادی اقدام به تخریب بافت تاریخی و سنتی این روستا نمایند به شدت با این افراد برخورد خواهد شد.

توسعه بوم گردی در سرآقاسید

مرتضی زمانپور فرماندار کوهرنگ در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه روستای پلکانی سرآقاسید دارای بافت سنتی و تاریخی است، اظهار کرد: جمعیت این روستا براساس آخرین سرشماری حدود 1700 نفر تخمین زده شده است، این روستای تاریخی و گردشگری بعلاوه ثبت ملی شده است.

وی ادامه داد: قبل از شیوع ویروس کرونا هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران از این روستای تاریخی در شهرستان کوهرنگ بازدید می کردند، طبق برآوردهای اجرا شده نزدیک به 60 درصد گردشگرانی که به این شهرستان برای بازدید غاریخی چما و سایر جاذبه های گردشگری مراجعه می کردند، سفری هم به این روستا داشتند.

زمانپور با تاکید بر اینکه حفظ بافت تاریخی روستای سرآقاسید دارای اهمیت بالایی است، گفت: سال گذشته از محل اعتبارات مسکن محرومان 23 فقره تسهیلات جهت بازسازی، مقاوم سازی و بازسازی به ساکنان این روستا اختصاص یافت، این افراد برای این اقدامات باید دستورالعمل های ارائه شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری را رعایت نمایند تا اقساط بعدی این تسهیلات به آن ها پرداخت گردد.

فرماندار کوهرنگ اضافه کرد: در حال حاضر در روستای سرآقاسید زمینی برای ساخت و ساز وجود ندارد، بنابراین قطعه زمینی برای سرریز جمعیت این روستا و ساخت و ساز تازه پیشنهاد داده شد، اما مردم این روستا تمایل چندانی به جابجایی ندارند و می خواهند در خود روستا مستقر باشند.

وی صعب العبور بودن و نداشتن راه دسترسی مناسب به روستای سرآقاسید را از مسائل این روستا اسم و اعلام کرد: خوشبختانه با اقدامات اجرا شده مشکل ارتباطی تلفن همراه در این روستا تا حدودی حل شده اسـت، بعلاوه ساکنان از نعمت برق هم برخوردار هستند، یک مدرسه پنج کلاسه هم در این روستا احداث خواهد شد.

زمانپور با اشاره به اینکه برای جذب گردشگر در روستای سرآقاسید پس از بهبود شرایط بیماری کرونا، اظهار کرد: مجوز احداث چند بوم گردی برای ساکنان این روستا صادر شده است، بعلاوه احداث راه دسترسی مناسب هم در دستور کار واقع شده است.

فرماندار کوهرنگ گفت: خوشبختانه گردشگران استقبال خوبی از مراکز اقامتی بوم گردی در این روستا دارند، بنابراین آموزش مردم این روستا برای مباحث گردشگری در اولویت واقع شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2035

به "مدرنیته در کمین ماسوله زاگرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرنیته در کمین ماسوله زاگرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید