مصرف آب؛ رکوردی که توسط پایتخت نشینان زده شد

به گزارش تور چین ارزان، تابستان امسال در حالی سپری شد که آمپر مصرف آب در تهران به بالاترین حد خود در تاریخ رسید. درواقع تابستان امسال رکورد مصرف آب با روزانه 3.7میلیون متر مکعب در تهران زده شد که در تاریخ مصرف آب شرب تهران بی سابقه بود.

مصرف آب؛ رکوردی که توسط پایتخت نشینان زده شد

به گزارش ایسنا، در نخستین روز مردادماه اعلام شد میزان مصرف آب در تهران به سه میلیون و 700 هزار مترمکعب رسید که سال گذشته اش در بازه زمانی مذکور مصرف آب روزانه تهران حدود سه میلیون و 450 هزار مترمکعب بوده است، بنابراین میزان مصرف آب تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 250 هزار مترمکعب افزایش یافته است.

مسئولان بر این باور بودند که افزایش دو درجه ای دمای هوای تهران موجب شده تا مصرف آب پایتخت رشد معناداری پیدا کند. هر ساله با افزایش جمعیت، مصرف آب بین دو تا 2.5 درصد افزایش پیدا می نماید، اما سال جاری میزان مصرف آب شهروندان تهرانی حدود چهار درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این رشد مصرف در بعضی از روزهای تابستان به بیش از هفت درصد نیز رسیده است. به عبارت کلی سه عامل افزایش میزان مصرف به دلیل افزایش دما، تداوم روزهای گرم و وجود انگاره غلط بین مردم که سال جاری بحران آب وجود ندارد، باعث ثبت این رکورد در بین پایتخت نشینان شد.

  • مصرف 20 درصد آب کشور در تهران

در این راستا، محمدرضا بختیاری- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران - در آخرین نشست خبری خود بیان کرد: میزان مصرف آب سال جاری در تهران 4.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اظهار کرد: این درحالی است که میزان افزایش مصرف هر سال بین دو تا دو و نیم درصد بود.

به گفته وی 20 درصد مصرف آب شرب کشور در تهران رخ می دهد. میزان مصرف آب شرب در تهران 1.5 میلیارد مترمکعب و در کشور 6.7 میلیارد مترمکعب است.

  • سایه بحران آب بر سر خوش باوری مردم!

مسوولان بر این باورند که بارندگی های مناسب سال آبی جاری موجب شده است تصور غلطی در جامعه مبنی بر حل مشکل کم آبی ایجاد گردد، همین مسئله در کنار افزایش دمای هوا و ماندگاری آن موجب شده است تا مصرف سال جاری آب تهران به شکل قابل توجهی افزایش یابد. افزایش مصرف آب در تهران درحالی اتفاق افتاده است که نگرانی هایی درباره تامین آب مورد احتیاج این استان وجود دارد. از یک طرف جمعیت این استان رو به افزایش بوده و از طرف دیگر بسیاری از طرح هایی که قرار بوده آینده آبی این استان را تامین نمایند، متوقف شده اند.

برآوردها نشان می دهد جمعیت تهران در افق 1410 دو میلیون نفر افزایش خواهد یافت. پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سال 1410، 580 هزار نفر به جمعیت پردیس، یک میلیون نفر به منطقه 22 تهران و 500 هزار نفر در حواشی تهران، به جمعیت اضافه گردد و این موضوع بحران آب را جدی تر می نماید. میزان مصرف فعلی شهر تهران سالانه یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب است.

از سوی دیگر طرح های آب رسانی از سد لار به کلان، آب رسانی از سد لتیان به پردیس، انتقال آب از طالقان به کرج و تهران و آب رسانی به صنایع تهران از سد ماملو، چهار طرح عمده تأمین آب تهران محسوب می شوند که به دلایل مسائل اقتصادی و بحث های محیط زیستی متوقف شده اند و اجرای آن ها به حدود شش هزار میلیارد تومان سرمایه احتیاج دارد.

بر اساس این گزارش، مردم شهر تهران در مقایسه با بقیه شهرهای کشور 20 درصد و در مقایسه با بعضی کشورهای اروپایی، 30 درصد بیش تر آب شرب مصرف می نمایند. این درحالی است که هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب در تهران 2,500 تومان است درحالی که به ازای هر مترمکعب 600 تومان از مشترکین دریافت می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 671

به "مصرف آب؛ رکوردی که توسط پایتخت نشینان زده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف آب؛ رکوردی که توسط پایتخت نشینان زده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید