وجود 300 معلم مولف در آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش تور چین ارزان، تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت بچه ها استثنایی، اساتید و پژوهشگران برتر حوزه آموزش و پرورش استثنایی و ارتباط ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی و پژوهشگران برتر استان ها نشست گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر برگزار شد.

وجود 300 معلم مولف در آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد: در عصر حاضر نظام های تعلیم و تربیتی پیروز تر عمل کرده اند که پژوهش را به صورت جدی در بدنه خود نهادینه کرده اند. مدرسه پژوهی، کلاس پژوهی و درس پژوهی حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت است و پژوهش محور شدن نظام آموزش و پرورش از ضروریات است.

حسینی یکی از عارضه های پژوهش را محصور شدن آن در عرصه نخبگانی دانست و اضافه کرد: پژوهش در بدنه نظام تعلیم و تربیت، مدارس، معلمان و دانش آموزان باید نهادینه شود و این یکی از خلا ها است.

وی با تاکید بر اینکه عدم توازن در حوزه پژوهش حاکم است و بیشتر مقالات تئوری و غیر کاربردی است اظهار کرد: جای پژوهشهای کاربردی، مسأله مدار و ارگانیکی در آموزش و پرورش خالی است و باید به سمت پژوهش های کیفی حرکت کنیم. اگر نظام تعلیم تربیت از حافظه محوری، کنکور زدگی و نمره محوری رنج می برد یکی از دلایل آن کمتر راه یافتن پژوهش به بنده تعلیم و تربیت است.

وی اضافه کرد: آغاز و توسعه پژوهش از دل مدارس میسر است و مدارس پژوهنده جامعه پژوهنده را بوجود می آورند. اگر پژوهش در دل مدارس و جامعه نهادینه شود، خلاقیت، تفکر نقاد و تفکر واگرا رشد پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه توسعه جامعه منوط به تکیه بر پژوهش است اظهار کرد: تصمیم گیری مبتنی بر تحقیق عامل توسعه است و اگر بخواهیم به توسعه برسیم باید پژوهش های کاربستی و ارگانیکی در پیوست با جامعه را نهادینه کنیم.

حسینی با بیان اینکه نقشه راه آموزش و پرورش استثنایی مبتنی بر 10 استراتژی است اضافه کرد: برنامه ریزی علم بنیاد و دانش محور و نظام برنامه ریزی مشارکت محور و برنامه گرا دو استراتژی اصلی حرکت آموزش و پرورش استثنایی است. در آموزش و پرورش استثنایی هیچ تصمیمی بدون تحقیق گرفته نخواهد شد و موظفیم همگان را به مشارکت دعوت کنیم.

وی گفت: یکی از نیاز های اصلی معلمان آموزش و پرورش استثنایی پژوهش های عملگرا است. طرح جام با هدف جمع آوری ایده های مطلوب معلیمن در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است و تا به امروز 57 ایده نیز دریافت شده است.

حسینی با بیان اینکه شورای پژوهش در آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شده است اظهار کرد: یکی از فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی در راستای بهره گیری از تجارب ملی و بین المللی، ایجاد شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی 1 با حضور صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش استثنایی است. موتور حرکت پژوهشی در آموزش و پرورش استثنایی پژوهشکده استثنایی است و پژوهش های مرتبط با دانش آموزان با نیازهای ویژه از راستا پژوهشکده آموزش و پرورش استثنایی عبور خواهد کرد.

معاون وزیر با بیان اینکه 30 کارگروه متشکل از 200 استاد دانشگاه و صاحب نظر بر تولید محتوای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی نظارت دارند اظهار کرد: تا به امروز بیش از 1000 محتوا تالیف و یا برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی شده است. نشریه علمی پژوهشی تعلیم و تربیت استثنایی نیز تا به امروز 159 شماره آن با 1100 مقاله منتشر شده است که بیش از 200 مقاله آن حاصل تلاش معلمان پژوهشگر آموزش و پرورش استثنایی است.

حسینی در ادامه با اشاره به میزان تحصیلات همکاران آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: 40 درصد معلمان در آموزش و پرورش استثنایی دارای دارای تحصیلات تکمیلی هستند و بیش از 300 معلم آموزش و پرورش استثنایی مولف نیز هستند. در جشنواره اقدام پژوهی نزدیک به 450 معلم از آموزش و پرورش استثنایی شرکت کرده اند.

وی یکی از برنامه ها را ایجاد بانک اطلاعاتی پژوهش گران و پژوهش ها دانست و اضافه کرد: ایجاد این بانک اطلاعاتی مقدمات ایجاد نظام تصمیم گیری و شبکه تصمیم گیری مبتنی بر دانش است. نظام نامه ارتباطی با مراکز علمی برای بهره مندی از یافته های علمی و عرضه یافته های معلمان در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است. برنامه درسی انطباق یافته بچه ها استثنایی بر اساس برنامه درس ملی نیز تدوین شده است و در دست بررسی شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته است.

معاون وزیر با تاکید بر نقش والدین در تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: والدین نقش ویژه ای در تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه دارند و بر همین اساس دستورالعمل اولیای دستیار معلم جهت مشارکت اولیا تدوین و به استان ها ارسال شده است.

در این مراسم چند نفر از اساتید و پژوهشگران برتر به بیان دیدگاه های خود پرداختند و در انتها نیز ایز پژوهشگران برتر تقدیر به عمل آمد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1675

به "وجود 300 معلم مولف در آموزش و پرورش استثنایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود 300 معلم مولف در آموزش و پرورش استثنایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید