پرش پلک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

به گزارش تور چین ارزان، خبرنگاران- انقباض پلک یا میوکیمیا اسپاسم تکراری و غیرارادی عضلات پلک است. انقباض معمولاً در عضلات بالایی اتفاق می افتد، اما می تواند در هر دو ماهیچه پلک رخ بدهد. برای بیشتر افراد این اسپاسم ها بسیار خفیف هستند و احساس کشش ملایم روی پلک می کنند.

پرش پلک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

به گزارش خبرنگاران، برخی دیگر ممکن است اسپاسم شدیدتری را تجربه کنند که مجبور به بستن کامل پلک شوند. این شرایط دیگری است که بلفارواسپاسم (blepharospasm) نامیده می شود. اسپاسم به طور معمول هرچند ثانیه برای یک یا دو دقیقه اتفاق می افتد. اپیزود های کشیدگی پلک قابل پیش بینی نیست. انقباض ممکن است چندین روز اتفاق نایفتد. در این صورت ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها هیچ گونه لرزشی را تجربه نکنید.

این تکان هایی که معمولاً فقط خود فرد آن را احساس می کند، بدون درد و بی ضرر هستند؛ اما ممکن است شما را آزار دهند. بیشتر اسپاسم ها بدون نیاز به درمان به خودی خود برطرف می شوند. در موارد نادر اسپاسم پلک ممکن است نشانه هشدار دهنده اولیه از اختلال حرکتی مزمن باشد، به خصوص اگر اسپاسم همراه با کشیدگی های نواحی دیگر صورت یا حرکات غیرقابل کنترل باشد.

چه عواملی باعث کشیدگی پلک می شود؟

اسپاسم پلک ممکن است بدون هیچ دلیل تعیینی رخ دهد. از آنجا که این عارضه به ندرت نشانه یک مشکل جدی است، معمولاً علت آن بررسی نمی شود. با این حال پرش پلک ممکن است به علل زیر رخ دهد:

سوزش چشم

کشیدگی پلک

خستگی

کمبود خواب

فعالیت های جسمی

عوارض جانبی دارو

فشار های عصبی

استفاده از الکل، تنباکو یا کافئین

اگر اسپاسم مزمن باشد، ممکن است آنچه را که به عنوان بلفارواسپاسم خوش خیم مزمن شناخته می شود، داشته باشید که با چشمک زدن مزمن و غیرقابل کنترل معروف است. این شرایط به طور معمول هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می دهد. علت دقیق این بیماری ناشناخته است، اما موارد زیر ممکن است شرایط را بدتر کند:

بلفاریتیا التهاب پلک

ورم ملتحمه

خشکی چشم

محرک های محیطی، مانند باد، نور شدید خورشیدیا آلودگی هوا

خستگی

حساسیت به نور

فشار

مصرف بیش از حد الکل یا کافئین

سیگار کشیدن

طبق پژوهش های Genetics Home Reference این عارضه تقریباً 50درصد آمریکایی را مبتلا می کند و معمولاً در اواسط تا اواخر بزرگسالی ایجاد می شود. این شرایط احتمالاً با گذشت زمان بدتر خواهد شد و درنهایت ممکن است باعث موارد زیر شود:

تاری دید

افزایش حساسیت به نور

اسپاسم صورت

پرش پلک چه عوارضی دارد؟

به ندرت اسپاسم پلک می تواند علامت یک بیماری مغزی یا عصبی جدی تر باشد. وقتی گرفتگی پلک درنتیجه این شرایط جدی تر رخ می دهد، تقریباً همیشه با علائم دیگری همراه است.

اختلالات مغزی و عصبی که ممکن است باعث کشیدگی پلک شود، عبارت اند از:

فلج بل (فلج صورت) شرایطی است که باعث می شود عضلاتیک طرف صورت شما به سمت پایین متمایل شود.

دیستونی که باعث اسپاسم عضلانی غیر منتظره در ناحیه آسیب یا پیچ خورده می شود.

دیستونی گردن (تورتیکولی اسپاسم) که باعث می شود گردن به طور تصادفی دچار اسپاسم شود و سر به حالت دردناکی بچرخد.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) که نوعی بیماری در سیستم عصبی مرکزی است که باعث مسائل شناختی و حرکتی و همچنین خستگی می شود.

بیماری پارکینسون که می تواند باعث لرزش اندام ها، سفتی عضلات، مسائل تعادل و دشواری در صحبت کردن شود.

سندرم تورت که با حرکت غیر ارادی و تیک های کلامی تعیین می شود.

خراش های قرنیه نیز می توانند باعث پریدن پلک باشند.

اگر فکر می کنید از ناحیه چشم آسیب دیده اید، سریعاً به چشم پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی نیاز به مراجعه به پزشک است؟

گرفتگی پلک به ندرت آنقدر جدی است که نیاز به درمان فوری پزشکی داشته باشد. با این حال اسپاسم های مزمن پلک ممکن است علامت یک بیماری جدی تر مغز یا سیستم عصبی باشد.

اگر دچار اسپاسم پلک همراه با علائم زیر هستید، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید:

چشم شما قرمز، متورم یا ترشحات غیرمعمولی است.

پلک فوقانی شما آویزان است.

هر بار پلک خوردگی پلک شما کاملاً بسته می شود.

انقباض برای چندین هفته ادامه دارد.

انقباض شروع به تحت تأثیر قرار دادن سایر قسمت های صورت شما می کند.

برش پلک چگونه درمان می شود؟

بیشتر اسپاسم های پلک در طی چند روز یا چند هفته بدون درمان از بین می فرایند. اگر از بین نرفتند، می توانید علل احتمالی را از بین ببرید یا کاهش دهید. شایع ترین دلایل پرش پلک استرس، خستگی و مصرف کافئین است.

برای تسکین این حالت موارد زیر را رعایت کنید:

کافئین کمتری بنوشید.

خواب کافی داشته باشید.

سطوح چشم خود را با اشک مصنوعی یا قطره چشمی چرب نگه دارید.

با شروع اسپاسم کمپرس گرم را به چشم خود بزنید.

گاهی اوقات از تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) زیر نظر پزشک برای درمان بلفاروپاسم استفاده می شود. بوتاکس ممکن است اسپاسم شدید را برای چند ماه کاهش بدهد. با این حال با از بین رفتن اثرات تزریق ممکن است نیاز به تزریق بیشتر داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران، پشت سر هم و بطور ارادی پلک بزنید. انجام این تمرین سبب خون رسانی و تقویت عضلات پلکی می شود و پس از مدتی پرش پلک را کاهش می دهد. چشمان خود را محکم ببندید و تا جایی که می توانید فشار بدهید؛ سپس آن ها را کاملاً باز کنید. این کار را تا زمانی که چشم شما شروع به اشک ریختن کند، ادامه دهید.

جراحی برای برداشتن برخی از عضلات و اعصاب پلک ها (میکتومی) نیز می تواند موارد شدیدتر بلفارواسپاسم را درمان کند. اگر بعلت نداشتن خواب کافی متوجه اسپاسم بیشتری می شوید، سعی کنید 30 دقیقه تا یک ساعت زودتر بخوابید تا فشار پلک های شما و اسپاسم را کاهش دهد.

ماساژ با آب گرم یکی دیگر از تکنیک های بسیار موثر است. آب گرم را به چشمان خود بمالید تا از این اختلال رهایی یابید.

گلاب نیز یک پاک کننده بسیار موثر برای از بین بردن پرش چشم است. گلاب را در یخچال نگه دارید. با استفاده از یک پنبه آن را آغشته کنید و روی پلک های خود بمالید. از آنجا که یکی از دلایل گرفتگی چشم شما خستگی است، مطمئناً این درمان بسیار کارساز خواهد بود.

برش های خیار سرد را روی هر دو چشم یا چشم آسیب دیده قرار دهید و آن را نگه دارید. این کار اعصاب پلک را آرام می کند و می تواند موثر واقع شود.

در نهایت توجه داشته باشید که این عارضه در بیشتر موارد ناشی از زندگی پر استرس ما در این دوران است. با حذف عوامل استرس زا و کمک به آرامش خود می تواند از این اتفاق رهایی پیدا کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1832

به "پرش پلک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرش پلک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید