طبع گوشت شتر، مصلحات و خواص بی نظیر آن از نظر طب سنتی

به گزارش تور چین ارزان، گوشت شتر یکی از انواع گوشت های قرمز است که به دلیل طعم مطلوب و مواد مغذی فراوانی که در خود دارد، بسیار پرطرفدار است. خوردن این گوشت لذیذ، در دین اسلام بسیار توصیه شده است. رسول اکرم (ص) می فرمایند: عَلَیکُم باَکلِ لُحومِ الاِبِل فَاِنَّهُ لایَاکُلُ لُحُومَها اِلَّاکُلُّ مُومن (مکارم الاخلاق ج؛ ص 348) یعنی بر شما باد خوردن گوشت شتر، همانا نمی خورد گوشت آن را مگر مومن! همچنین طبع گوشت شتر به گونه ای است که برای درمان بسیاری از بیماری ها در طب سنتی استفاده می شود.

طبع گوشت شتر، مصلحات و خواص بی نظیر آن از نظر طب سنتی

در این مقاله ابتدا طبع گوشت شتر از نظر طب سنتی را بررسی کرده و سپس به بیان خواص درمانی این خوراک بسیار خوش طعم می پردازیم.

طبع گوشت شتر سرد است یا گرم؟

مزاج گوشت شتر از نظر طب سنتی گرم و خشک است و انواع مصلحات آن، جوشاندن آن با روغن زیتون، پختن با نمک و شوید، فلفل، سرکه و زیره معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشکجوشاندن با روغن زیتون، پختن با نمک و شوید، فلفل، سرکه و زیره

خواصی از گوشت شتر که لازم است بدانید!

1. تنها گوشت قرمز مخصوص افراد مبتلا به دیابت

گوشت شتر یک منبع پروتئینی عالی با کلسترول پایین است. به همین علت افراد مبتلا یه دیابت و کلسترول بالا می توانند با خیال راحت از این گوشت به عنوان گوشت قرمز در انواع خوراک ها و کباب ها استفاده کنند. سطح کلسترول موجود در این گوشت حتی از گوشت گاو، بز و شترمرغ نیز پایین تر است.

2. سپر آهنین بدن در برابر سرطان

گوشت شتر بدن را نسبت به بروز سرطان ها ایمن می کند. زیرا این گوشت حاوی مقدار زیادی لینولئیک اسید است که یک اسید چرب غیر اشباع می باشد که با پیشگیری از تشکیل سلول های سرطانی، از ایجاد سرطان جلوگیری می کند.

3. افزایش انرژی بدن به خصوص برای ورزشکاران

گوشت شتر شامل سلول های عصبی انرژی است که این انرژی را در بدن فرد مصرف کننده آزاد می کند. این امر باعث افزایش انرژی فرد، رفع خستگی، ازبین رفتن کوفتگی عضلات و دردهای عصبی می شود.

4. یک منبع پروتئینی سرشار از انواع ویتامین ها

گوشت این حیوان بیابان نشین، سرشار از ویتامین های Aو Bاست که از ویتامین های ضروری برای بدن هستند. وجود ویتامین A علاوه بر افزایش قدرت بینایی فرد، به سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع عفونت های خارجی کمک می کند. ویتامین B نیز باعث کاهش استرس، افسردگی و کنترل بهتر سیستم عصبی می شود.

5. قلبی سالم با مصرف گوشت شتر

معمولا گوشت های قرمز دیگر دارای مقادیر زیادی چربی هستند که جذب این چربی ها از طریق بدن ما، باعث ایجاد بسکمک از بیماری های قلبی و عروقی مانند فشار خون بالا و چاقی می شود. به همین علت بیماران قلبی، نباید از هیچ گوشت قرمزی به جز گوشت شتر استفاده کنند.

6. تناسب اندام دائمی

گوشت شتر به علت داشتن چربی پایین و پروتئین بالا، یک خوراک عالی برای افرادی است که از یک طرف عاشق غذاهای گوشتی هستند و از طرف دیگر در حال رعایت رژیم لاغری هستند یا دوست دارند تناسب اندامشان همیشه حفظ شود.

7. درمان خانگی انواع بیماری های مزمن

گوشت این حیوان پر فایده در درمان و پیشگیری بسکمک از بیماری های ناراحت کننده و مزمن از جمله موارد زیر نقش مهمی دارد:

  • درمان تب فصلی، سیاتیک و درد شانه
  • سوپ این گوشت خوش طعم، می تواند بینایی را با درمان کدورت قرنیه (یک نوع بیماری چشمی که منجر به تاری دید می شود) تقویت کند.
  • چربی شتر درد بواسیر را کاهش می دهد.
  • استفاده از این گوشت قرمز می تواند ریه های خشک مانند بیماری آسم را به ویژه در صورت مصرف با عسل درمان کند.

8. رفع پادرد و کمردرد

قلم و کوهان شتر دارای مقدار فراوانی کلسیم و ویتامین ب هستند. به همین علت از این قسمت ها برای درمان درد پا، کمر و به طور کلی دردهای روماتیسمی و عصبی استفاده می شود.

سخن آخر

ارزش غذایی موجود در گوشت شتر، از سایر گوشت های قرمز قابل دسترس بیشتر است. از آن جایی که طبع گوشت شتر گرم و خشک است، اگر شما جزء افراد گرم مزاج هستید، بهتر است آن را با انواع مصلحات معرفی شده در جدول ابتدای این مقاله طبخ و میل بفرمایید.

در پایین همین صفحه برای ما بنویسید از گوشت شتر در طبخ چه غذاهایی و با چه روشی استفاده می کنید؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم. در آخر به شما پیشنهاد می کنیم که در خبرنگاران، با طبع جگر سیاه و انواع مصلحات آن و طبع گوشت بز و انواع مصلحات آن نیز از نظر طب سنتی آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2199

به "طبع گوشت شتر، مصلحات و خواص بی نظیر آن از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع گوشت شتر، مصلحات و خواص بی نظیر آن از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید