چرا هواپیماها از آسمان تبت عبور نمیکنند؟

به گزارش تور چین ارزان، شاید نام تبت شما را نام بوداهایی با سرهای تاس بی اندازد، اما برای چینی ها اوضاع همیشه پیچیده تر بوده است، اما سوال اصلی ما اوضاع سیاسی تبت نیست، بلکه میخواهیم بدانیم چرا هواپیماها از اسمان تبت عبور نمیکنند؟

چرا هواپیماها از آسمان تبت عبور نمیکنند؟

تبت، منطقه ای در جنوب غربی تور چین است. تبت از غرب با هند، جنوب غربی با نپال و از جنوب شرقی با برمه و بوتان هم مرز است. این نقطه، مرتفع ترین نقطه بر روی زمین است که پل ورود به هیمالیاست. کوه های این منطقه، مرتفع ترین کوه های جهان هستند. مانند اورست (متر 8850) ، کانگچنجکونگا(8500 متر)، مونت کایلاش (6638متر). میانگین ارتفاع این منطقه 6000 متر است. تبت یک فرودگاه بین المللی و یک فرودگاه نظامی دارد. فرودگاه بین المللی در 62 کیلومتری پایتخت تبت قرار دارد. فرودگاه بین المللی در ارتفاع 3650 متری قرار دارد. شما برای آنکه ریتم تنفستان با ارتفاع هماهنگ شود باید ذره ذره بالا بیایید و با محیط هماهنگ شوید.

هواپیماها اگر بخواهند که بر فراز تبت پرواز کنند باید ارتفاع بالاتری از آن کوه ها را پرواز کنند که این تغییر ارتفاع باعث ایجاد خفگی و فشار در کابین می شود. و نهایت اکسیژنی که می توان برای مسافران تامین کرد به مدت 20 دقیقه است. همانطور که می دانید اتمسفر از 4 لایه تشکیل شده است. نزدیکترین لایه به زمین تروپسفر است که تا ارتفاع 10 کیلومتری سطح زمین قرار گرفته است. رشته کوه های هیمالیا تا 12 کیلومتر ارتفاع دارند و این نقطه ای است که تروپسفر به لایه بعدی(استراتوسفر) متصل می شود. بیشتر پرواز ها در لایه های بالایی تروپسفر اتفاق می افتد و فقط در شرایط خاص در لایه اولیه استراتوسفر اتفاق می افتد. پرواز در این ناحیه باعث ایجاد خفگی و تکان های شدید به دلیل تغییر ارتفاع و مشکل در استفاده از آب می شود. پرواز در این ارتفاع فقط در شرایط خاص و در صورت وجود اکسیژن کافی باید اتفاق بیافتد. اگرپرواز در رشته کوه نباشد، مقابله با فشار هوا در آن ارتفاع آسانتر بود، اما در میان رشته کوه ها مقابله با این شرایط به مراتب سخت تر است.

طبق قوانین پرواز، ارتفاعی که هواپیمای مسافربری می تواند پرواز کند 8000 متر است (آن هم با رعایت اصول و قواعد خاص). اما ارتفاع اورست 8850 متر می باشد و این مسئله خارج از اصول و قواعد است.

دلیل دیگری که هواپیماها بر فراز تبت پرواز نمی کنند به این علت است که، زمانی که شما قصد پرواز به مقصدی را دارید، طبق قوانین نزدیکترین فرودگاه باید در فاصله ای باشد که برابر با همان فاصه تا مقصد قرار گرفته باشد. تبت فرودگاه دیگری ندارد و فاصه فرودگاه بین المللی و نظامی آن 1357 کیلومتر است، (بدون فرودگاه بین) که این مطلب خلاف قوانین است.

انتشار: 29 فروردین 1397 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 74

به "چرا هواپیماها از آسمان تبت عبور نمیکنند؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "چرا هواپیماها از آسمان تبت عبور نمیکنند؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هواپیماها از آسمان تبت عبور نمیکنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید