چرا پیامبر(ص) فرمودند تنها سفر نکنید؟

به گزارش تور چین ارزان، پیامبر اکرم(ص) در حدیثی دربارۀ آدب سفر به علت اینکه چرا نباید تنها سفر کرد و همچنین ویژگی های فردی که شایسته است با او سفر کرد، اشاره می نمایند.

چرا پیامبر(ص) فرمودند تنها سفر نکنید؟

از سفر با سفر کانادا ارزان لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، همزمان با فرارسیدن سال نو و ایام تعطیلات نوروز، بسکمک از مردم برای دید و بازدید اقوام و خویشاوندان یا بهره مندی از زیبایی های طبیعت به مسافرت می فرایند.

مسافرت از جمله موضوعاتی است که توسط اهل بیت(ع) بسیار مورد تأکید قرار گرفته است و حتی برای آن، ثمرات و فواید زیادی ذکر شده است. امیر المؤمنین(ع) در اهمیت این امر می فرمایند: مسافرت کنید که در آن پنچ فایده است: اندوه زدایی، درآمدزایی، دانش افزایی، ادب آموزی و همراهی با شرافتمند. (مستدرک الوسائل، ج8، ص115)

مسافرت آدابی دارد که رعایت آنها سفر را برای انسان بانشاط و خاطره انگیز می نماید. پیامبر اکرم(ص) دعای سه نفر را مستجاب می دانند که از جملۀ آنها، دعای مسافر است. با وجود این توصیه ها، باید به این نکته توجه داشت که نباید به سفری رفت که در آن دین و نمازمان به خطر بیافتد. لذا سعی کنیم نمازمان پیوسته در اولویت باشد.

در ادامه به بعضی از آداب سفر که مورد تأکید اهل بیت (ع) است، اشاره می کنیم:

صدقه دادن و دعای خیر کردن

امام صادق(ع) می فرماید: سفرت را با صدقه شروع کن و آیةالکرسی بخوان. همچنین فرمودند: از آداب و لوازم سفر، به همراه داشتن توشه فراوان و خوب و بخشش آن به همسفران است. (الکافی، ج4، ص283 ، الفقیه، ج2، ص294)

پیامبر اکرم(ص) هنگامی که به سفر می رفتند، چنین دعا می کردند: اللهم إنی أعوذ بک من و عثاء السفر و کابة المنقلب و سوء المنظر فی أهل و المال و الولد؛ خدایا از سختی سفر و اندوه دوری و سرگردانی و دربدری و بدمنظری درباره خاندان و مال و فرزند به تو پناه می برم. (مصباح المتهجد، ص674 و 675)

در فقه الرضا (ع) آمده است: هرگاه قصد سفر کردی، خاندانت را جمع کن و دو رکعت نماز بخوان و خدا را تمجید کن و بر پیامبر درود فرست و دستانت را به دعا بلند کن و بگو: اللهم انی استودعک الیوم دینی و نفسی و اقتصادی و اهلی و ولدی و جمیع جیرانی و اخواننا المؤمنین الشاهد منا و الغائب عنا؛ خدایا! من امروز دین، جان، مال، خاندان، فرزندان و همه همسایگان و برادران مؤمن حاضر و غایب را به تو می سپارم.

خداحافظی با برادران دینی

رسول خدا (ص) می فرماید: هرگاه سفر می کنید با برادران دینی خود خداحافظی کنید، زیرا خدا در سایۀ دعای آنان برایتان برکت قرار می دهد. (الجامع الصغیر، ج1، ص89)

هرگاه رسول خدا(ص) با مسافری وداع می کردند، دست او را می دریافتد و اینچنین برایش دعا می کردند: أحسن الله لک الصحابه و اکمل لک المعونه سهل لک الحزونه و قرّب لک البعید و کفاک المهم و حفظ لک دینک امانتک و خواتیم عملک و وجهک لکل خیر، علیک بتقوی الله استودع الله نفسک سر علی برکة الله عز و جل؛ خدا برای تو همراهی و مصاحبت را خوش و نیکو قرار دهد و به طور کامل تو را کمک کند و ناهمواری ها را برایت آسان و دور را برایت نزدیک کند و نیازهایت را برآورد و امانت و دینت را حفظ کند و خاتمه کارت را نیکو و تو را به هر خیری رهنمون کند. بر تو باد به تقوای الهی، خود را به خدا بسپار و به امید خدای بزرگ حرکت کن.(الفقیه، ج2، ص276)

تقسیم هزینه در سفر گروهی

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: از آداب سفر این است که همسفران هزینه سفر را پیشاپیش تعیین نمایند که مایه آرامش خاطر و نیکخویی آن هاست. همچنین امام صادق(ع) می فرماید: همسفرانی برگزینید که دخل و خرجشان با شما همسانی داشته باشد تا خوار نشوید. (الکافی، ج4، ص287)

سوغات

دین اسلام به دست آوردن قلب مؤمن را به وسیلۀ هدیه مورد تأکید قرار داده که این تأکید در خصوص خانواده دو چندان است، لذا اهل بیت(ع) در خصوص سوغاتی دریافت در سفر به ما توصیه می فرمایند تا در آن شرایط نیز به فکر خانواده و نزدیکان خویش باشیم. امام صادق(ع) در اهمیت این امر می فرماید: هنگام بازگشت از سفر برای خانواده خود سوغات بیاورید؛ هرچند قطعه سنگی باشد. (مستدرک الوسائل، ج8، ص209)

لزوم همسفر

رسول خدا (ص) در حدیثی می فرماید: همسفرت را بیاب و بشناس؛ آن گاه سفر کن. ایشان در وصیتشان به حضرت علی(ع) فرمودند: ای علی! به تنهایی سفر نکن، چرا که شیطان، همراه تنهاست. همچنین فرمودند: بدترین مردم کسانی هستند که به تنهایی سفر نمایند. (الکافی، ج8، ص303)

امیر المؤمنین (ع) می فرماید: با کسی مسافرت نکن که برای تو به اندازه ای که تو برای او ارزش قائل هستی، احترام قائل نباشد. امام باقر(ع) نیز فرمودند: با همسطح خود همسفر شو، زیرا سفر با کسی که هزینه تو را می دهد مایۀ خواری مؤمن است. (الکافی، ج4، ص286)

مدیریت سفر و انتخاب سرپرست

رسول خدا(ص) در اهمیت این موضوع می فرماید: هرگاه سه نفر با هم به مسافرت می فرایند، یکی را امیر و سرپرست خود نمایند.

مدارا در سفر

رسول خدا(ص) می فرماید: کسی که با همسفر خود بیشتر مدارا کند، پاداشش بیشتر و نزد خدا محبوب تر است. امام صادق(ع) نیز می فرماید: خوش اخلاقی و خوش مشربی با همسفران و فرونشاندن خشم، از آداب سفر است.

منبع: تسنیم
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 962

به "چرا پیامبر(ص) فرمودند تنها سفر نکنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پیامبر(ص) فرمودند تنها سفر نکنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید