کانسپت CLA با تکنولوژی Vision EQXX و پیمایش 750 کیلومتری معرفی گردید

به گزارش تور چین ارزان، در سال های اخیر، خودروهای برقی همواره یک پله عقب تر از خودروهای بنزینی در برندهای مختلف بودند. اما مرسدس بنز با معرفی کانسپت CLA این رویه را کاملاً معکوس کرد. این خودرو مفهومی که در نمایشگاه IAA 2023 مونیخ رونمایی شد، آینده خودروهای برقی مرسدس بنز را ترسیم می نماید.

کانسپت CLA با تکنولوژی Vision EQXX و پیمایش 750 کیلومتری معرفی گردید

بیت ران - محمد فتح اللهی - کانسپت CLA معرف پلتفرم تازه مرسدس بنز برای خودروهای برقی است و این خودرو، آینده محصولات برقی این برند را تغییر خواهد داد.

خودرو مفهومی CLA برپایه معماری Modular تازه مرسدس بنز (MMA) شکل گرفت. طراحی بدنه آن بسیار نرم و آیرودینامیک به نظر می رسد و مواد مصرفی داخل کابین آن هم به محیط زیست آسیب نمی زنند. پیمایش تقریبی این خودرو مفهومی نیز 750 کیلومتر در شرایط ایده آل و آزمایشگاهی WLTP اعلام شد.

مرسدس بنز در زمان معرفی این خودرو در مونیخ بیان کرد که کانسپت CLA از مفهوم خودرو Vision EQXX الهام گرفته است. نه تنها موتورهای الکتریکی این خودرو، بلکه نمایشگر بسیار بزرگ داخل کابین (Superscreen) آن هم برداشتی متفاوت از خودرو Vision EQXX هستند.

تمیز، شفاف و شیک

خودرو کانسپت CLA برقی، یک چهره آشنا از کوپه چهار درب کوچک مرسدس بنز است که برای نخستین بار در سال 2014 معرفی گردید. اما اینبار طراحان مرسدس برخلاف CLA بنزینی تصمیم گرفتند تا درب موتور بلندتری را طراحی نمایند. علاوه بر این، بخش عقب این خودرو مفهومی هم در مقایسه با CLA اصلی کوچک تر است.

یکی از مهمترین نشانه های طراحی جسورانه مرسدس بنز برای کانسپت CLA، گریل جلو (جلوپنجره) آن است. این طرح را به شکلی متفاوت قبلاً در مرسدس بنز SL تازه و AMG GT دیدن نموده بودیم. اما این پنل جلو دارای یک ستاره سه بعدی است که تمامی بخش های آن را نورانی می نماید.

زبان طراحی Sensual Purity شرکت مرسدس بنز به وضوح در بدنه نرم و قسمت عقب خمیده کانسپت CLA قابل مشاهده است. اما این خودرو با گلگیرهای پهنی که در زیر یک نوار کرومی قرار گرفتند، به خوبی با مجموعه چراغ های جلو و عقب ترکیب شدند.

چراغ های جلو و عقب این خودرو LED هستند. اما این چراغ ها به جای پنهان شدن در یک فضای شیشه ای، کاملاً به شکلی سه بعدی در بدنه این خودرو خودنمایی می نمایند.

نمای داخلی کانسپت CLA

در داخل، کانسپت CLA موارد زیادی از خودرو مفهومی Vision EQXX الهام گرفته شدند. برای مثال، مرسدس بنز مانند آن خودرو مفهومی، در کانسپت CLA نیز از مواد پایدار تتازهپذیر استفاده کرد. بعلاوه نمایشگر بسیار بزرگی هم در داخل این خودرو وجود دارد که تمامی فضای داشبورد را پوشانده است.

مرسدس بنز بیان کرد که روکش صندلی های این خودرو مفهومی از چرم ناپا ساخته شدند که از پوست دباغی شده تهیه شد. به غیر از این، بسیاری از بخش های داخل کابین این خودرو از پلاستیک های بازیافتی که در صنعت خوراک و پوشاک استفاده شدند، فراوری شد. حتی کف پوش های این خودرو نیز از بامبو فراوری شدند. مرسدس بنز علاوه بر این مواردف تزئینات زیر دستی این خودرو را نیز از کاغذهای بازیافتی فراوری کرد.

کانسپت CLA دارای یک نمایشگر لمسی اطلاعات و تفریح بسیار بزرگ است. این نمایشگر، سه محتوای جداگانه به سرنشینان این خودرو ارائه می نماید. در جلوی راننده اطلاعات مربوط به خودرو به نمایش درمی آیند.

در بخش میانی تنظیمات مربوط به تهویه مطبوع دو کاناله آن انجام می گردد و در بخش روبروی سرنشین کناری، دیتاهای مربوط به نمایش فیلم و برنامه های کاربردی به وسیله سیستم عامل MBOS وجود دارند.

سیستم عامل تازه مرسدس بنز برای این نمایشگر، دارای یک خنک نماینده مایع است که حرکت این مایع در درون سیستم به وضوح قابل مشاهده است. به بیان مرسدس بنز وجود این مایع خنک نماینده عملکرد پردازنده ها را سریعتر و گرافیک را واضح تر می نماید.

باتری های کانسپت CLA مرسدس بنز

از آنجایی که با یک خودرو مفهومی روبرو هستیم، نباید انتظار مشخصات فنی واقعی از آن را داشته باشیم. مرسدس بنز بیان کرد که این خودرو نمایشی در دو سطح عملکردی در سال 2024 وارد بازار خواهد شد.

باتری های این خودرو مفهومی برخلاف خودرو EQXX که با هوا خنک می شدند، با آب خنک می شوند. این باتری ها در سطح پایه از نوع لیتیوم آهن فسفات هستند و در سطح دوم باتری های اکسید سیلیکونی در زیر بدنه آن قرار می گیرند. به بیان مرسدس بنز، این باتری ها برای صرفه جویی در هزینه فراوری بجای پیچ، با چسب در جای خود ثابت شدند.

گرچه مرسدس بنز ظرفیت باتری این خودرو مفهومی را اعلام نکرد، اما بیان شد که برد آن 750 کیلومتر است. مصرف انرژی کانسپت CLA نیز 8.5 کیلومتر در ازای هر کیلووات اعلام شد. اگر کمی به معادلات ریاضی آشنا باشیم می توان تخمین زد که باتری های این خودرو 89.6 کیلووات ساعت ظرفیت دارند.

15 دقیقه شارژ، 400 کیلومتر پیمایش

ساختار الکتریکی 800 ولتی این خودرو، قابلیت شارژ سریع 250 کیلوواتی DC را به آن می دهد. یعنی کانسپت CLA می تواند در ازای 15 دقیقه شارژ، 400 کیلومتر پیمایش بدست بیاورد.

باتری این خودرو نیروی خود را به یک واحد الکترونیکی فشرده (MB.EDU) ارسال می نماید. این واحد الکترونیکی هم نیروی باتری را به موتورهای برقی، گیربکس دو سرعته، اینورترها (دستگاه تبدیل جریان مستقیم DC به جریان متناوب AC) و لوازم الکترونیکی این خودرو می فرستد.

وزن هر یونیت باتری این خودرو 110 کیلوگرم است و 235 اسب بخار نیرو در اختیار راننده قرار می دهد. مرسدس بنز بیان کرد که برای فراوری باتری های این خودرو از فلزات کمیاب کمتری استفاده شد که از موتورهای قبلی این برند، بهتر هستند.

موتورهای برقی کانسپت CLA در محور عقب این خودرو نصب شدند. مرسدس بنز بیان کرد که پلتفرم MMA امکان انتقال نیرو به هر دو محور را فراهم می نماید. یعنی مدل های آینده این خودرو می توانند هم در محور جلو و هم در محور عقب موتورهای برقی را حمل نمایند.

برنامه فراوری کانسپت CLA

پلتفرم MMA این امکان را به مرسدس بنز می دهد که حداقل سه نسخه از این خودرو به فراوری برسد. یعنی دو کراس اوور و یک نسخه استیشن را نیز علاوه بر مدل سدان در آینده بر روی این پلتفرم خواهیم دید.

مرسدس بنز مطرح کرد که مدل هایی از این خودرو با موتورهای احتراقی نیز به بازار می آیند. اما اولویت ساخت با نسخه های الکتریکی است.

مرسدس بنز در جریان برگزاری نمایشگاه مونیخ بیان کرد که مدتی طول می کشد که قیمت خودروهای برقی به بنزینی برسند. به همین علت احتمالاً قیمت این خودرو برقی در آینده نیز بالاتر از نسخه های احتراقی آن خواهد بود.

این خودروساز آلمانی با نمایش کانسپت CLA در واقع آینده خودروهای مرسدس بنز را ترسیم کرد. آینده ای که بیشتر متکی به خودروهای الکتریکی است و مدل های احتراقی کم کم از چرخه فراوری حذف خواهند شد.

کراس اوور KMC X5 کرمان موتور با این مشخصات به بازار می آید

سئات با دنیای خودروسازی خداحافظی کرد / باخت Seat به Cupra!

پشت پرده عدم برگزاری نمایشگاه خودرو تهران / عاجزی: نمایشگاه تهران بلاتکلیف است!

راهنمای جامع تیپ های سایپا اطلس / آنالیز تفاوت ها و امکانات چهار تیپ اطلس

منبع: بیت ران
انتشار: 14 شهریور 1402 بروزرسانی: 14 شهریور 1402 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2574

به "کانسپت CLA با تکنولوژی Vision EQXX و پیمایش 750 کیلومتری معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانسپت CLA با تکنولوژی Vision EQXX و پیمایش 750 کیلومتری معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید