کاهش خرید نفت ایران توسط هند را با صادرات به اروپا جبران کردیم

به گزارش تور چین ارزان، مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: هند واردات نفت خود از ایران را کاهش داده اما این کاهش را با افزایش ارسال نفت به اروپا جایگزین نموده ایم و یکی از مواردی که موجب شد میزان صادرات نفت ایران به آسیا و اروپا به نسبت 50 - 50 در درصد برسد، همین موضوع بود.

کاهش خرید نفت ایران توسط هند را با صادرات به اروپا جبران کردیم

با ما سفر کنید و با تور جمهوری چک از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای پراگ را ببینید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت انی ایتالیا، در جمع خبرنگاران گفت: با ایجاد و تنظیم سبد صادرات نفت خام، تعیین می گردد چه میزان نفت در قالب چه مدلی به کدام کشورها عرضه گردد و این اقدام افزون بر ایجاد موازنه در عرضه نفت به کشورهای مختلف، از ایجاد تغییرات ناگهانی در فرایند صادرات و یا وابسته شدن کشور به تقاضای نفت بعضی شرکت ها جلوگیری می نماید.

وی ظرفیت فراوری نفت ایران را حدود چهار میلیون بشکه در روز اعلام نمود و گفت: در ماه گذشته، 50 درصد محموله های صادراتی نفت خام ایران روانه بازارهای اروپا شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: بر اساس قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران ظرفیت سازی می نماید و میزان فراوری و صادرات که مبحثی حاکمیتی است از سوی وزارت نفت تعیین و اعلام می گردد.

وی اضافه کرد: هند واردات نفت خود از ایران را کاهش داده اما این کاهش ارسال نفت به هند را با افزایش ارسال نفت به اروپا جایگزین نموده ایم و یکی از مواردی که موجب شد میزان صادرات نفت ایران به آسیا و اروپا به نسبت 50 - 50 در درصد برسد، همین موضوع بود.

کاردر در مورد امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال اذعان داشت: متن این قرارداد نهایی شده و با دریافت بعضی مجوزهای به جامانده و هماهنگی میان مدیران ارشد شرکت های طرف قرارداد برای حضور در مراسم، این قرارداد ظرف هفته های آینده امضا می گردد.

وی ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران و شرکت های طرف قرارداد، پیش از امضای قرارداد، مجوزهای لازم را از ارگان های مختلف دریافت می نمایند و به این ترتیب، قرارداد بلافاصله پس از امضا وارد مرحله اجرا می گردد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره مناقصه میدان آزادگان نیز شرح داد: به جای این که اسناد مناقصه برای همه شرکت ها ارسال گردد، نامه ای ارسال شد تا بر مبنای آن، شرکت هایی که تمایل به حضور در مناقصه آزادگان دارند اعلام آمادگی نمایند و پس از نهایی شدن این کار، مناقصه محدود برگزار می گردد.

وی با بیان این که فرآیند این کار چند هفته ای زمان می برد، بیان کرد: همچنین از آنجا که بعضی شرکت نمایندگان در مناقصه، پیش از این با شرکت ملی نفت ایران تفاهم نامه امضا ننموده اند و طبیعی است مطالعات فنی آنها چند ماه زمان ببرد، بعید است قرارداد میدان آزادگان در این دولت امضا گردد.

معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره با شرکت دانمارکی مرسک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: مدل فنی ارائه شده از سوی مرسک آنالیز شد و کارشناسان ما دیدگاه های پیشنهادی خود را روی این مدل ارائه نموده اند.

کاردر همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که گویا هندی ها انتظار دارند ایران توسعه فرزاد بی را به آنان واگذار کند، بیان کرد: اگر قراردادی بخواهد از ابتدا تحمیلی پیش رود، بدون شک در درازمدت نمی تواند دوام بیاورد و اثربخش گردد.

وی ادامه داد: در حال آماده سازی بسته های کاری در قالب EPCF برای توسعه فرزاد بی هستیم و با این حال همچنان اگر مدل اقتصادی که از منظر شرکت ملی نفت ایران دارای توجیه اقتصادی است ارائه گردد، آن را دریافت و آنالیز می کنیم؛ اما فرایند توسعه میدان متوقف نخواهد شد.

به گفته کاردر، شرکت ملی نفت ایران بر اساس تفاهم نامه های مطالعاتی که امضا نموده است، باید حدود 75 طرح مطالعاتی دریافت کند که از این میان تا به امروز بیش از 20 طرح دریافت شده است.

کاردر در پاسخ به پرسشی درباره همکاری های مشترک ایران با کشورهای همسایه برای توسعه صیانتی مخازن مشترک اذعان داشت: قطر در این زمینه درخواست تشکیل کمیته ای مشترک داشت و نخستین جلسه این کمیته نیز برگزار شده است؛ همچنین با عراق نیز جلسه مشترکی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: ایران از همکاری در این زمینه استقبال می کند زیرا دو طرف از این همکاری منتفع می شوند.

منبع: تسنیم
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1015

به "کاهش خرید نفت ایران توسط هند را با صادرات به اروپا جبران کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش خرید نفت ایران توسط هند را با صادرات به اروپا جبران کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید