60 درصد نفت ایران به آسیا و 40 درصد به اروپا صادر می گردد

به گزارش تور چین ارزان، ایران در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 600 هزار بشکه نفت خام صادر می نماید که 60 درصد این صادرات به آسیا و 40 درصد آن به اروپا است.

60 درصد نفت ایران به آسیا و 40 درصد به اروپا صادر می گردد

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با هزینه سفر به بالی چقدر است همراه شوید و شگفتی های جزیره آتشفشانی بالی اندونزی را از نزدیک شاهد باشد.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، طبق اعلام رسمی وزارت نفت ، ایران هم اکنون به طور میانگین روزانه بیش از 2 میلیون و 600 هزار بشکه نفت روانه بازارهای اروپا و آسیا می نماید، بازارهایی که برای احیای آن سختی های زیادی متحمل شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت های اروپایی از حدود 2 سال گذشته، خرید محموله های نفت خام ایران را ازسر دریافتد، اروپایی ها که در دوران تحریم خرید نفت خام از ایران را به نزدیک صفر رسانده بودند اینک پذیرای حدود 40 درصد از محموله های صادراتی این کشور هستند.

اروپایی ها روزانه 15 میلیون بشکه نفت مصرف می نمایند که 11 میلیون آن وارد می گردد؛ نیمی از 11 میلیون بشکه نفتی که اروپا می خرد به وسیله خط لوله و بقیه آن به وسیله حمل و نقل دریایی محموله های نفتی تامین می گردد. در واقع ایران به دنبال رقابت برای سهم دریافت از بیش از چهار میلیون بشکه نفت خام وارداتی کشورهای اروپایی به وسیله آب های آزاد است.

شرکت های انگلیسی -هلندی شل، توتال فرانسه، انی ایتالیا و ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، رپسول اسپانیا، مول (MOL) مجارستان، برخی از مشتریان محموله های نفت خام ایران در اروپا هستند که به طور میانگین از ابتدای سال 2017 تا خاتمه ماه اوت (مرداد-شهریورماه) روزانه 720 هزار بشکه نفت خام خریده اند.

نمودار رشد تقاضا برای نفت در اروپا کاهنده و در یک دهه گذشته تقریبا وضع به همین منوال بوده است.

چین بزرگترین مشتری نفت ایران است که در دوران تحریم خرید از ایران را متوقف ننموده بود و پس از لغو تحریم ها، نیز واردات نفت از تهران را افزایش داد. تقاضای رو به رشد نفت در چین، این کشور را به یکی از بزرگترین واردنمایندگان نفت در دنیا بدل نموده است. این کشور هم اکنون به طور میانگین روزانه 13 میلیون بشکه نفت مصرف می نماید که از این مقدار، 9 میلیون آن وارداتی است که بخش اندکی از آن با دریافت به وسیله خط لوله تامین می گردد.

تفاوت بزرگ چین با کشورهای اروپایی در تقاضای فزاینده این کشور است، نمودار تقاضای نفت چینی ها بر خلاف اروپایی ها افزایشی است. پیش بینی ها حاکی از آن است که واردات نفت این کشور به زودی روزانه 2 میلیون بشکه دیگر افزایش می یابد و این به معنای آن است که پکن بازار خوبی برای فراورینمایندگانی مانند ایران به شمار می آید.

چینی ها بزرگترین مشتری نفت خام ایران هستند، این کشور از ابتدای سال 2017 تا خاتمه ماه اوت به طور میانگین روزانه بیش از 600 هزار بشکه نفت از ایران خریداری نموده است. رکورد واردات نفت چین از ایران در ماه اوت شکسته شد، این کشور در ماه اوت به طور میانگین روزانه بیش از 700 هزار بشکه نفت از ایران خریده است.

هند پس از چین، دومین مشتری نفت خام ایران است، این کشور همانند چین، در دوران تحریم، خرید نفت از ایران را قطع نکرد، اگرچه آمریکا برای کم کردن خرید نفت از ایران فشار زیادی بر دهلی نو وارد نموده بود، اما این کشور آسیایی در دوران تحریم بارها از آمریکا خواسته بود به دلیل وابستگی شدید به نفت خام ایران، کشورش را از تحریم های ایران معاف کند.

هند یکی از بازارهای رو به رشد نفت در آسیاست، پالایشگران هندی از ابتدای سال 2017 تا خاتمه ماه اوت، به طور میانگین 450 هزار بشکه از ایران خریدند. رکورد خرید نفت هند از ایران در ماه ژوئیه ثبت شد و شرکت های پالایشگر هندی در این ماه 500 هزار بشکه از ایران نفت خریدند.

کره جنوبی اگرچه در 26 ژوئن 2012، اعلام نموده بود واردات نفت از ایران را با شروع تحریم های اروپا متوقف می نماید، اما هیچگاه این کار را نکرد و در دوران تحریم، اگرچه به میزان اندک، خرید نفت از ایران را ادامه داد و پس از لغو تحریم ها حجمش را افزایش داد.

کره جنوبی با خرید روزانه 300 هزار بشکه بزرگترین مشتری میعانات گازی ایران به شمار می آید.

این کشور آسیایی از ابتدای سال جاری تا خاتمه ماه اوت، به طور میانگین روزانه 100 هزار بشکه نفت خام از ایران خریده، واردات این کشور بین 90 تا 110 هزار بشکه در نوسان بوده است.

ژاپن دیگر کشور شرق آسیا، از ابتدای سال 2017 تا به امروز، به طور میانگین روزانه 100 هزار بشکه نفت خام از ایران خریده است.

آنالیز ها نشان می دهد از ابتدای سال 2017 تا خاتمه ماه اوت، ایران بیش از 60 درصد نفت خود را روانه بازار آسیا و نزدیک 40 درصد را روانه بازارهای اروپا نموده است.

ایران به طور میانگین در هشت ماه سال 2017، 2 میلیون و 150 هزار بشکه نفت خام و حدود 500 هزار بشکه میعانات گازی صادر نموده است. رکورد صادرات روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه ای ایران در ماه فوریه ثبت شد.

گاز طبیعی که از مخازن گازی استحصال می گردد به طور عمده حاوی حجم قابل ملاحظه ای میعانات گازی است و زمانی که حجم برداشت گاز از مخزن زیاد باشد، این مقدار بیشتر می گردد. به جریان هیدروکربنی مایع که در ذخایر گاز طبیعی وجود دارد، میعانات گازی می گویند که به صورت رسوب و ته نشین در گاز استخراجی یافت می گردد، از این رو در دوران تحریم بر خلاف نفت، امکان توقف فراوری میعانات گازی وجود نداشت.

میعانات گازی در دوران تحریم روی آب ذخیره و بلافاصله پس از لغو تحریم ها، فروش این محموله ها شروع شد، حجم میعانات گازی ذخیره شده روی آب رقمی حدود 75 میلیون بشکه بود که امروز همه آن فروخته شده و اکنون متقاضیان این ماده در داخل و خارج از کشور به ویژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزایش یافته است.

شرکت ملی نفت ایران برای نخستین بار می تواند ادعا کند از زمان شروع فراوری میعانات گازی با رقم روزانه 80 هزار بشکه در فازهای 2 و 3 پارس جنوبی، اکنون دیگر میعانات گازی ذخیره شده برای صادرات ندارد، این در حالی است که پارسال در چنین روزهایی 50 میلیون بشکه از این محصول روی آب ذخیره سازی شده بود.

کره جنوبی بزرگترین مشتری میعانات گازی ایران است که بیش از نیمی از میعانات گازی به آنجا ارسال می گردد؛ ایران توانست در مردادماه سال جاری، روزانه 530 هزار بشکه میعانات گازی صادر کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 959

به "60 درصد نفت ایران به آسیا و 40 درصد به اروپا صادر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "60 درصد نفت ایران به آسیا و 40 درصد به اروپا صادر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید