از بزرگترین شرکت نفتی دنیا (آرامکو) چه می دانید؟

به گزارش تور چین ارزان، اقتصاد نیوز: شرکت نفتی آرامکو که روز گذشته هدف حمله پهپادهای یمنی قرار گرفته است بزرگترین شرکت نفت دنیا با دارابودن 206میلیارد بشکه ذخایر نفتی شناخته می گردد.

از بزرگترین شرکت نفتی دنیا (آرامکو) چه می دانید؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ فراوری و صادرات نفت عربستان سعودی با حمله پهپادها به دو تأسیسات بزرگ نفتی این کشور که تحت کنترل شرکت دولتی آرامکو بودند، مختل شده است. این تأسیسات شامل بزرگترین تأسیسات پالایشگاهی دنیا هم می گردد.

فراوری 5 میلیون بشکه نفت خام در روز متوقف شده که تقریباً نیمی از فراوری عربستان سعودی و 5 درصد عرضه دنیای نفت است.

حمله پهپادها توسط گروه حوثی های یمن باعث آتش سوزی هایی شده است، ولی عربستان بزرگترین صادر کننده نفت دنیا اعلام نمود اوضاع را تحت کنترل خود در آورده است.

در اینجا به حقایقی از شرکت نفتی مرموز آرامکو می پردازیم که شامل جزئیاتی از مسائل اقتصادی و عملیات های آن می گردد.

ذخایر نفتی

آرامکو، بزرگترین شرکت نفت دنیا در 2017 ذخایری معادل 206.2 میلیارد بشکه معادل های نفتی داشت که بیشتر از کل ذخایر شرکت های اکسون موبیل، چورون، رویال داچ شل، بریتیش پترولیوم و توتال است. عمر ذخایر نفتی آرامکو 54 سال تخمین زده می گردد.

فراوری نفت

این شرکت در سال گذشته 10.3 میلیون بشکه نفت در روز فراوری کرد و پایین ترین هزینه فراوری نفت را در دنیا معادل 2.8 دلار در هر بشکه داشت. این شرکت همچنین 1.1 میلیون بشکه مایعات گاز طبیعی و 8.9 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در روز فراوری کرد.

صادرات نفت

تقریباً سه چهارم صادرات نفت آرامکو معادل 5.2 میلیون بشکه در روز، به مشتریان آسیایی آن در سال گذشته صادر شد. آرامکو عقیده دارد تقاضا در آسیا بیش از هر جای دیگری در دنیا رشد خواهد نمود. خریداران آسیایی نفت این شرکت عبارتند از چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و تایوان. صادرات نفت این کشور به آمریکای شاقتصادی در سال گذشته به یک میلیون بشکه در روز رسید و صادرات آن به اروپا 864 هزار بشکه در روز بود.

پالایش نفت

این شرکت، نفت عربستان را فراوری، پالایش و صادر می نماید ولی پالایش نفت را در سراسر دنیا انجام می دهد. موتیوا انترپرایز، یک شعبه پالایش نفت آرامکو در آمریکا مالک پالایشگاه پورت آرتور تگزاس با ظرفیت 607 هزار بشکه در روز است که بزرگترین پالایشگاه در آمریکاست و در 2017 اعلام نمود میخواهد 18 میلیارد دلار در فعالیت هایش در قاره آمریکا طی 5 سال آینده سرمایه گذاری کند.

آرامکو همچنین در نظر دارد فعالیت های پالایشگاهی خود را در منطقه هم توسعه دهد مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه ای مثل چین و هند. آرامکو در 2018 ظرفیت خالص پالایشگاهی معادل 3.1 میلیون بشکه در روز داشت.

مقیاس

عملیات های آرامکو در صنعت انرژی، تأسیسات تحقیقاتی و دفاتر این شرکت با 76 هزار کارمند در 2018، در سراسر دنیا، آسیا، اروپا و قاره آمریکا پراکنده بوده است. این شرکت دفاتری در پکن، دهلی نو، سنگاپور، نیویورک، لندن، هوستون و سایر مناطق دارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 604

به "از بزرگترین شرکت نفتی دنیا (آرامکو) چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از بزرگترین شرکت نفتی دنیا (آرامکو) چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید