تور ارزان دبی: گرندپری عربستان سعودی؛ همیلتون برنده شد و رقابت برای قهرمانی فصل به ابوظبی کشید

به گزارش تور چین ارزان، گرندپری عربستان سعودی شب گذشته تنش ها و جنجال های بسیاری را شاهد بود. از برخورد همیلتون و فرشتپن گرفته تا کسب سکو به وسیله بوتاس در پنج متر آخر مسابقه همگی اتفاقاتی بودند که بینندگان را پای تلویزیون میخ کوب کردند. اگر در جریان اتفاقات این گرندپری نیستید و اصلاً اطلاعاتی در خصوص پیست نو جده ندارید؛ این مطلب موضوعاتی این چنینی را مورد آنالیز قرار می دهد.

تور ارزان دبی: گرندپری عربستان سعودی؛ همیلتون برنده شد و رقابت برای قهرمانی فصل به ابوظبی کشید

با تور ارزان دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

خبرنگاران - محمد فتح اللهی - پیش از پرداختن به موضوعات اصلی نگاهی کوتاه به پیست خیابانی جده داشته باشیم. پیست جده 6/174 کیلومتر طول دارد و دو مورد مهم درباره این پیست را نباید از خاطر برد. پیست جده طولانی ترین پیست خیابانی در تقویم فرمول یک است و پس از گرندپری بلژیک دومین راستا طولانی رقابت رانندگان در این پیست است. فیلم زیر یک دور از این پیست فوق العاده را به ما نشان می دهد. در این فیلم؛ استون مارتین ونتیج خودرو ایمنی مسابقات فرمول یک، در پیست جده یک دور را طی می نماید.

https://bitrun.ir/wp-content/uploads/2021/12/A-Flying-Lap-of-the-Jeddah-Corniche-Circuit-2021-Saudi-Arabian-Grand-Prix-4.mp4

همچون سایر پیست های مطرح در تقویم مسابقات فرمول یک، این پیست هم یکی از شاهکارهای هرمان تیلکه آلمانی است. جالب است بدانید گرندپری جده در کمتر از هفت ماه از خاک به پیست آماده مسابقه تبدیل شد! برای مقایسه جالب است بدانید که پارکینگ پیست اتومبیلرانی آزادی پس از ده سال رنگ شد!

فیلم زیر فرایند ساخت و پیشرفت پیست جده را در کمتر از هشت ماه نشان می دهد.

https://bitrun.ir/wp-content/uploads/2021/12/Updated-Stunning-Timelapse-of-Jeddah-Corniche-Circuit-Construction.mp4

رانندگان در پیست خیابانی جده با 27 پیچ مختلف رو به رو هستند. در تقویم؛ کمتر پیستی وجود دارد که بدون پستی و بلندی باشد و جده یکی از آنهاست.

در استارت گرندپری چه گذشت؟

روز شنبه با تصادف مکس فرشتپن پول پوزیشن به لوئیس همیلتون از تیم مرسدس بنز AMG رسیده بود. اما این تیم می دانست که مکس، تقریباً 0/5 ثانیه از آنها در دور معین خط سریع تر بود! در رده دوم والتری بوتاس هم تیمی همیلتون حضور داشت و رده سوم هم به فرشتپن از ردبول رسیده بود.

استارت گرندپری عربستان سعودی - لحظه ورود به پیچ اول مسابقه

گرندپری عربستان سعودی در حالی برگزار شد که دمای هوا 29 درجه و دمای سطح پیست 31 بود. بیشتر رانندگان در استارت از تایرهای مدیوم استفاده می کردند. اما لندو نوریس از تیم مکلارن تنها راننده ای بود که قصد داشت این رقابت را با تایرهای سافت آغاز کند. دنیل ریکاردو و کارلوس ساینز و سباستن فتل هم رانندگانی بودند که از تایرهای هارد در استارت برخوردار بودند.

معمولاً در پیست های خیابانی مهمترین نکته این است که لیدر مسابقه بتواند در دور ابتدایی رقابت پوزیشن خود را حفظ کند. از همین رو تمامی نگاه ها به پیچ اول پیست جده بود.

برخلاف چیزی که تصور می شد استارتی بدون برخورد را شاهد بودیم و پنج خودرو اول به سلامت از پیچ اول عبور کردند. در شرایطی که همیلتون پس از عبور از دو پیچ رده اولی خود را حفظ نموده بود؛ بوتاس هم تیمی او هم در رده دوم حضور داشت. مکس فرشتاپن هم در کوشش بود تا مومنتوم را از دست ندهد و در فاصله امنی با خودرو های مرسدس بنز در رده سوم باقی بماند.

در استارت سرجیو پرز سعی داشت لکلرک از فراری را تحت فشار بگذارد. اما این راننده موناکویی توانست موقعیت خود را حفظ کند. بعد از سپری شدن دورهای اول، همیلتون در فاصله 1/5 ثانیه ای از بوتاس قرار داشت. مکس فرشتاپن هم 1/2 ثانیه عقب تر والتری بوتاس را دنبال می کرد. این سه خودرو کم کم از مابقی گروه جدا شدند.

تصادف میک شوماخر

گرندپری عربستان سعودی - لحظه تصادف میک شوماخر از تیم HAAS

دور 10 این گرندپری اولین حادثه مسابقه را شاهد بودیم. میک شوماخر راننده تیم HAAS کنترل انتهای خودرو خود را از دست داد و با سرعت بسیاری به دیواره پیست برخورد کرد. نتیجه این برخورد هم حضور اتومبیل ایمنی در پیست بود.

سردرگمی مرسدس در زمان پرچم قرمز

زمانی که اتومبیل ایمنی به پیست آمد؛ تیم مرسدس هم لوئیس همیلتون و هم والتری بوتاس را به پیت فراخواند. هر دو راننده این تیم تایرهای خود را تعویض کردند. اما مکس فرشتاپن بیرون ماندن را ترجیح داد. همین موضوع باعث شد پس از خروج اتومبیل ایمنی مکس فرشتاپن از ردبول در رده اول حضور داشته باشند. همیلتون و بوتاس هم که برای تعویض تایرهای خود اقدام نموده بودند؛ در بازگشت به پیست خود را پشت ردبول مکس فرشتاپن یافتند.

اما چند دور بعد اعلام شد که خسارت وارده به دیواره پیست زیاد است. از همین رو پرچم قرمز رنگ به نشانه توقف مسابقه به نمایش عایدی و اتومبیل ها به راستا پیت بازگشتند. مکس فرشتاپن هم از این موقعیت استفاده کرد و با تعویض تایرها؛ رده اولی خود را حفظ کرد.

مسئولین برگزاری مسابقه دستور دادند که استارت مجدد مسابقه بصورت ایستاده پشت خط آغاز و سرانجام باشد. از همین رو دوباره شاهد رقابتی هیجان انگیز میان رانندگان بودیم.

استارت دوم مسابقه

با استارت دوباره گرندپری عربستان سعودی دوباره اوضاع برای همه تیم ها بهم ریخت. همیلتون استارت بهتری نسبت به فرشتاپن داشت و توانست قبل از پیچ اول از رقیب هلندی خود سبقت بگیرد. اما در پیچ اول مکس از بیرون راستا حرکت کرد و توانست رده اولی خود را از لوئیس پس بگیرد. همیلتون که مومنتوم خود را از دست داده بود، از استبان اوکون راننده تیم آلپین هم جاماند.

اما اصل ماجرا در چند رده عقب تر رخ داد. لکلرک با پرز برخورد داشت و همین موضوع باعث شد راننده تیم ردبول نتواند در ادامه مسابقه حضور داشته باشد. این خبر بدی برای ردبول بود. چرا که این تیم در رقابت برای کسب عنوان قهرمانی سال به امتیازات پرز نیاز داشت.

جرج راسل در نتیجه برخورد نیکیتا مزپین در گرندپری عربستان سعودی نتوانست این مسابقه را به سرانجام برساند

رانندگانی که پشت پرز حضور داشتند برای فرار کردن از تصادف با او سعی داشتند سرعت خود را کم نموده و از راستاهای دیگری حرکت نمایند. اما همین موضوع هم باعث شد نیکیتا مزپین از HAAS به شدت به انتهای اتومبیل جرج راسل برخورد کند. این برخورد باعث شد تا هر دو راننده از دور مسابقه خارج شوند.

ردبول پیشنهاد مدیر مسابقه را قبول کرد!

برخورد لکلرک و پرز از یک سو و تصادف مزپین و راسل از طرف دیگر باعث شد مسابقه برای دومین بار متوقف گردد. پس از اینکه دومین بار خودروها در راستا پیت توقف کردند؛ رده بندی به ین شکل بود: فرشتاپن در رده اول؛ استبان اوکون در رده دوم و لوئیس همیلتون در رده سوم!

مرسدس نسبت به کاری که فرشتاپن کرد اعتراض داشت. آنها باور داشتند که این راننده هلندی از خارج راستا مسابقه از لوئیس سبقت گرفته و باید رده خود را پس دهد! ردبول اما مطرح کرد این کار مکس برای فرار از برخورد با لوئیس بود.

اما مدیر مسابقه یعنی مایکل مَسی یک پیشنهاد به ردبول داد. آنها یا باید قبول می کردند که این موضوع در جلسه کمیسرهای مسابقه آنالیز گردد که احتمال جریمه شدن ردبول بسیار زیاد بود؛ یا مکس باید رده خود را به لوئیس پس می داد و جریمه ای دریافت نمی کرد.

ردبول که از پنالتی احتمالی ترس داشت، پیشنهاد مایکل مسی را پذیرفت. در فاصله توقف مسابقه هم رانندگان می توانستند تایرها را تعویض نمایند. اما در شرایطی که لوئیس با تایرهای هارد (دوام بیشتر در طول مسابقه) وارد پیست شد؛ مکس و استبان اوکون، تایرهای سافت را انتخاب کردند. این کار لوئیس را بیشتر در پیست نگه می داشت، اما احتمال می رفت سرعت مسابقه او به مقدار دو رقیب دیگر نباشد.

استارت سوم مسابقه

استارت مسابقه اما تمام پیش بینی ها را یک بار دیگر نقش برآب کرد. لوئیس که کوشش داشت در رقابت با استبان اوکون موقعیت خود را حفظ کند؛ مکس یک درب باز پیدا کرد و با عبور از آن توانست راننده اول مسابقه باشد. رقابت لوئیس و استبان هم موجب شد اوکون در رده دوم و همیلتون در رده سوم باقی بمانند.

لحظه سبقت گرفتن مکس از لوئیس و استبان اوکون در استارت مجدد مسابقه

همیلتون بالاخره توانست اوکون را پشت سر بگذارد و پس از آن نمایش در پیست جده آغاز شد! هم مکس و هم لوئیس پشت سر هم دورهای سریعی ثبت می کردند و این دو راننده کم کم از سایرین جدا شدند.

اتومبیل ایمنی مجازی!

برخورد یوکی سونودا (آلفاتائوری) و فتل و سبس تصادف فتل و رایکونن؛ قطعات فیبرکربن بسیاری در راستا مسابقه بجا گذاشت. به همین علت مدیر مسابقه، دستور اتومبیل ایمنی مجازی را صادر کرد. در چنین وضعیتی رانندگان یک زمان دلتا دارند. آنها نباید سریعتر از آن موقع معین شده در پیست دور بزنند و این یعنی کم شدن سرعت خودروها.

پس از اینکه دستور اتومبیل ایمنی مجازی لغو شد، رقابت مکس و لوئیس دوباره از سر گرفته شد. آنها به محض اینکه مجدداً آغاز به رقابت با یکدیگر کردند، وجود یه قطعه از یک اتومبیل باعث شد دوباره اتومبیل ایمنی مجازی به پیست بیایید!

با آغاز مجدد مسابقه لوئیس به مکس حمله کرد. اما فرشتاپن با دیر ترمز گرفتن باعث شد هر دو اتومبیل از راستا مسابقه خارج شوند. مکس با اینکه از راستا مسابقه خارج شده بود اما دوباره توانست در رده اول حضور داشته باشد. همین موضوع اعتراض مرسدس را در پی داشت. اعتراضی که موضوع آن پس دادن رده اولی مکس به لوئیس بود.

تصادف مکس و لوئیس

شاید بتواند هیجان انگیز ترین بخش مسابقه را لحظه برخورد مکس و لوئیس نامید. اما چرا این برخورد صورت گرفت؟ حقیقت این بود که مدیر مسابقه به تیم ردبول گفته بود مکس باید رده خود را به لوئیس برگرداند. ردبول هم این موضوع را به وسیله ارتباط رادیویی به مکس گفته بود.

لحظه برخورد مکس و لوئیس در گرندپری عربستان سعودی

مکس هم به همین علت در راستا مسابقه سرعت خود را کم کرد. اما داستان از این قرار بود که مرسدس به لوئیس اعلام ننموده بود که می تواند از مکس رد گردد! چند متر جلوتر از جایی که مکس اقدام به کم کردن سرعت خود نموده بود، خط معین DRS بود و این حرکت از سوی راننده هلندی ردبول بسیار هوشمندانه بود.

لوئیس که علت کم شدن سرعت مکس را نمی دانست از طرفی قصد داشت پشت او بماند تا از DRS بهره مند گردد و از طرفی دیگر منتظر بود بداند ماجرا چیست. البته این اتفاقات در چند ثانیه رخ داد. مکس یکباره از دنده هشت تا دنده سه سرعت خود را کم کرد و لوئیس در چند دهم ثانیه از پشت به اتومبیل او برخورد کرد. نتیجه این برخورد آسیب بال جلوی همیلتون بود.

جریمه پنج ثانیه ای مکس برای چه بود؟

پس از این اتفاق دوباره هر دو خودرو سرعت گرفتند. مکس رده خود را به لوئیس پس داد، اما قبل از پیچ بعدی توانست دوباره از او سبقت بگیرد. اما کمیسرهای مسابقه از این رفتار مکس راضی نبودند. کاهش سرعت زیاد مکس در راستا مستقیم و به نوعی رفتار پر خطر او در مسابقه باعث شد تا کمیسرهای مسابقه پنج ثانیه پنالتی زمانی برای مکس در نظر بگیرند. این پنالتی زمانی قرار بود در انتهای مسابقه به زمان کلی او اضافه گردد.

مکس که تایرهای خود را از دست داده بود پس از این اتفاق و جریمه پنج ثانیه ای ترجیح داد رده دومی خود را حفظ کند. به همین علت مسابقه با همیلتون را رها کرد.

لوئیس با وجود بال شکسته مرسدس خود، پشت سر هم دورهای سریع ثبت کرد و توانست در رده اول این مسابقه را به سرانجام برساند. ثبت سریعترین دور مسابقه هم برای لوئیس یک امتیاز بیشتر را در پی داشت. مکس در رده دوم مسابقه را تمام کرد و رقابت برای کسب رده سومی هنوز تمام نشده بود.

اوکون پنج متر مانده به سرانجام مسابقه سکو را از دست داد!

رقابت برای حضور در رده سومی پودیوم گرندپری عربستان سعودی همچنان ادامه داشت. استبان اوکون در رده سوم بود، اما فشار والتری بوتاس کار خود را کرد.

این راننده فنلاندی مرسدس پیچ مانده به آخر را سریعتر از اوکون طی کرد. جریان باد موافق خودرو اوکون سرعت بوتاس در راستا مستقیم را زیاد تر کرد و والتری توانست پنج متر مانده به اتمام مسابقه رده سومی را بدست آورد!

امتیازها برابر شد!

لوئیس همیلتون از تیم مرسدس توانست این مسابقه را در رده اول به سرانجام برساند. این یکصد و سومین برد او در مسابقات فرمول یک بشمار می رفت. اما او پیش از استارت گرندپری عربستان سعودی از رقیب هلندی خود هشت امتیاز عقب تر بود.

کسب رده اولی یعنی 25 امتیاز برای همیلتون. از طرفی ثبت سریعترین دور هم یک امتیاز برای او به همراه داشت. پس لوئیس این رقابت را با جمع آوری 26 امتیاز به سرانجام رساند.

مکس در رده دوم 18 امتیاز بدست آورد. این نتیجه اما باعث نشد که رده اولی او در جدول قهرمانی فصل از دست برود. چرا که او در این فصل بردهای بیشتری نسبت به همیلتون دارد.

پس از سرانجام این مسابقه مکس فرشتاپن و لوئیس همیلتون هر دو 369/5 امتیازی شدند. (نیم امتیاز به علت رقابت ناتمام مانده بلژیک بود که بجای امتیازهای کامل، امتیازهای نصف به رانندگان داده شد.) حالا مکس در رده اول جدول قهرمانی فصل است و لوئیس به علت یک برد کمتر در رده دوم این جدول دیده می گردد.

همه چیز یک هفته دیگر در گرندپری ابوظبی تعیین می گردد. پیستی که پیش بینی می گردد به علت سرعت بالای آن مرسدس و همیلتون آوانتاژ بیشتری نسبت به مکس و ردبول داشته باشند. بد نیست بدانید که دو پیچ در این پیست تغییر نموده اند.

تغییر کردن این دو پیچ باعث شده است که سرعت خودرو ها در راستا مسابقه بیشتر از قبل گردد. اما پیش از آغاز گرندپری ابوظبی، فیلم زیر خلاصه گرندپری عربستان سعودی را به شما نشان می دهد که بهتر است به تماشای آن بنشینید.

https://bitrun.ir/wp-content/uploads/2021/12/Race-Highlights-2021-Saudi-Arabian-Grand-Prix.mp4

جریمه ده ثانیه ای مکس فرشتاپن پس از سرانجام مسابقه!

جنجال ها پس از تمام شدن گرندپری عربستان سعودی به اتمام نرسید. کمیسرهای مسابقه مکس فرشتاپن را به علت رانندگی پر خطر و ترمزگیری غیر ایمن ده ثانیه دیگر هم جریمه کردند! در نتیجه این رانندگی خطرناک لوئیس همیلتون با خودرو ردبول او برخورد نموده بود.

کمیسرها همچنان دو امتیاز منفی برای این راننده هلندی در نظر گرفتند که در مجموع با دو امتیاز منفی پنج ثانیه پنالتی او؛ مکس جمعاً با پانزده ثانیه پنالتی و چهار امتیاز منفی این گرندپری را به سرانجام رساند. مکس پس از سرانجام مسابقه اضهار داشت که فرمول یک تبدیل به مسابقه پنالتی ها و جریمه ها شده و دیگر هیجان گذشته را ندارد. همیلتون هم او را به علت رانندگی پر خطر در تمام طول فصل مورد انتقاد قرار داد.

منبع: بیت ران
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2305

به "تور ارزان دبی: گرندپری عربستان سعودی؛ همیلتون برنده شد و رقابت برای قهرمانی فصل به ابوظبی کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان دبی: گرندپری عربستان سعودی؛ همیلتون برنده شد و رقابت برای قهرمانی فصل به ابوظبی کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید