اتش بس قره باغ اتش زیر خاکستر است

به گزارش تور چین ارزان، سفیر پیشین ایران در اذربایجان درباره توافق اتش بس بین بین ارمنستان و اذربایجان براین باور است: حل نخواهد شد و به شکل آتش زیر خاکستر باقی می ماند و تا وقتی که این مناقشه حل نشود امکان جنگ و درگیری مجدد بین دو کشور وجود دارد و چه بسا ارمنستان از این فرصت استفاده کند و با انجام اقداماتی دیپلماتیک فضا را برای درگیری مجدد آماده کند

اتش بس قره باغ اتش زیر خاکستر است

جهت دریافت خدمات ویلای یک طبقه مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در اذربایجان در گفت و گو با خبرنگاران درباره توافق انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان و روسیه گفت: این اقدام و آتش بس بین آذربایجان و ارمنستان از این بابت که درگیری ها را متوقف می نماید و جلوی خون ریزی را می گیرد اقدامی مثبت است. در عین حال دستآورد های خوبی برای جمهوری آذربایجان دارد و به نظر می رسد پیروزی آذربایجان در حوزه نظامی باعث شده روسیه وارد ماجرا گردد و به دنبال این باشد که این آتش بس را اجرای کند.

وی در ادامه اضافه کرد: در این داستان همانطور که در توافق دیده می گردد اراضی آذربایجان بجز قره باغ برگردانده می گردد. این پیروزی خوبی برای جمهوری آذربایجان است و ارمنستان دچار ناکامی شد و پاشینیان نخست وزیر این کشور بیان کرد آتش بس برای ما بسیار دردناک بود. او به دلیل ناتوانی در جبهه های جنگ مجبور به پذیرش آتش بس شد. قرار بر این است که نیروهای حافظ صلح روسیه در مناطقی که قبلا در اشغال ارمنستان بود مستقر شوند.

او اذعان کرد: نکته ای که در اینجا مهم و جای تامل دارد این است که روسیه اعلام نموده به مدت 5 سال در این منطقه مستقر خواهد شد و این 5 سال قابل تمدید است. این نکته به این معنی است که مساله قره باغ به عنوان موضوع اصلی مناقشه تا 5 سال آینده حل نخواهد شد و به شکل آتش زیر خاکستر باقی می ماند و تا وقتی که این مناقشه حل نگردد امکان جنگ و درگیری مجدد بین دو کشور وجود دارد و چه بسا ارمنستان از این فرصت استفاده کند و با انجام اقداماتی دیپلماتیک فضا را برای درگیری مجدد آماده کند. لذا تا زمانی که بحث مناقشه قره باغ حل نشده است و این جمهوری خود مختار به جمهوری آذربایجان عودت داده نشده است کماکان نمی توان گفت آتش بسی پایدار و عادلانه شاهد خواهیم بود. به نظر می رسد این پیروزی عظیم برای جمهوری آذربایجان باید هر چه سریعتر با برگشت قره باغ به این سرزمین تکمیل گردد.

این سفیر پیشین در پاسخ به این سوال، احتمال نقض توافق از سوی طرفین چقدر قابل پیش بینی است؟ گفت: مشکل اصلی این منطقه مساله قره باغ است. قره باغ اعلام استقلال نموده و خواستار جدایی از جمهوری آذربایجان است. ارمنستان بخاطر حمایت از قره باغ شهرهای آذربایجان را اشغال نموده است این شهرها آزاد خواهند شد ولی مناقشه قره باغ ادامه دارد و تا زمانی که موضوع قره باغ حل نگردد. هر زمان احتمال جنگ و درگیری وجود دارد. به نظر من، ما نمی توانیم تا زمانی که مساله قره باغ حل نشده منتظر شرایط باثبات و عادلانه و پایداری باشیم.

وی با اشاره به امتیازگیری روسیه از ایت موضوع توضیح داد: روس ها ثابت کردند کشور بانفوذی در منطقه هستند و می توانند در مواقع خاص و بحرانی وارد موضوعات و مناقشات شوند و در حل مشکل نقشی ایفا نمایند. ضمن اینکه با حضور نیروهای حافظ صلح در منطقه این دو کشور کماکان به روسیه نیازمند خواهند بود و منافع روسیه نیز تامین می گردد. مساله قره باغ برای آذربایجان مثل موضوع خرمشهر برای ایران است و تا زمانی که این تکه جدا شده به آذربایجان بر نگردد مردم و دولت آذربایجان رضایت نخواهند داشت.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1571

به "اتش بس قره باغ اتش زیر خاکستر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتش بس قره باغ اتش زیر خاکستر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید