احتمال بروز طوفان های نمکی با کاهش شدید سطح آب دریاچه ارومیه ، خطر انقراض گونه های حیات وحش

به گزارش تور چین ارزان، کاهش شدید سطح آب دریاچه ارومیه مشکل خطر فراوری ریزگرد های نمکی را افزایش می دهد؛ بر این اساس بروز احتمالی طوفان های گردوغبار نمکی می تواند اثرات سوئی بر جوامع انسانی و حاشیه دریاچه داشته باشد.

احتمال بروز طوفان های نمکی با کاهش شدید سطح آب دریاچه ارومیه ، خطر انقراض گونه های حیات وحش

گروه استان های خبرنگاران، دریاچه ارومیه بزرگ ترین آبگیر دائمی در آسیای غربی و از منطقه ها دیدنی ارومیه و ایران است که آب آن که بسیار هم شور است، از 60 رودخانه نظیر زرینه رود، باراندوز، شهرچای، نازلو سیمینه رود، تلخه رود، گادر و زولا تامین می گردد.

سیمینه رود و زرینه رود از بزرگ ترین رودخانه های حوضه آبریز دریاچه هستند که نقش بسزایی بر مقدار آب دریاچه دارند. البته بارش برف و باران و چشمه های درون دریاچه نیز در تامین آب دریاچه موثر هستند. سرعت بالای تبخیر آب دریاچه و مسائلی که در بحث کم آبی وجود دارد موجب شده طی سال های گذشته، دریاچه ارومیه حال روز خوبی نداشته باشد و اقدامات مقطعی هم نتوانسته مسائل دریاچه زیبای ارومیه را حل نماید.

در اطراف دریاچه ارومیه منطقه ها زیبایی وجود داشت که متاسفانه خشک شدن دریاچه این منطقه ها را هم با مشکل روبرو نموده، برای مثال دو جزیره اشک و کبودان هم به شدت تحت تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه قرار گرفته و بسیاری از گونه های حیات وحش خود را از دست داده اند. این جزایر زمانی زیستگاه اصلی دو گونه مهم گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی بودند که به علت شرایط نامناسب دریاچه در سال های اخیر، در معرض خطر قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید:

  • طرح های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه تا سرانجام امسال تکمیل گردد
  • چشم انتظاری مردم آذربایجان غربی برای تحقق وعده دولت سیزدهم / دریاچه نباید خاطره گردد!
  • تراز دریاچه ارومیه 62 سانتی متر کاهش یافت

یکی از شعار های دولت تدبیر و امید درباره مسائل محیط زیستی و احیای دریاچه ارومیه بود، اما آخرین گزارش ستاد احیای دریاچه ارومیه نشان می دهد که ارتفاع آب دریاچه هزار و 271 متر از سطح دریا و حجم آب موجود در دریاچه 4 میلیارد و 250 میلیون است که برای رسیدن به تراز اکولوژیک به بیش از 11 میلیارد متر مکعب آب بیشتر احتیاج است! که این به معنای عدم تحقق وعده دولت سابق است.

کاهش ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

مهران نظری، مدیر کل حفاظت و محیط زیست استان آذربایجان غربی در جلسه مدیران سازمان حفاظت محیط زیست که به ریاست علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید، می گوید: در حال حاضر ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته حدود 61 سانتی کاهش پیدا نموده است و از نظر سطح نیز 1423 کیلومتر مربع از سطح زیر آب دریاچه ارومیه کاسته شده و بر این اساس نیز حدود 2 میلیارد مترمکعب نیز از حجم آب دریاچه ارومیه کاسته شده است.

نظری تصریح می نماید: با توجه به شرایط بحرانی موجود ضروری است تدابیر برای حفظ این نگین فیروزه ای کشورمان در سطح ملی انجام و اجرایی گردد. براساس موارد اشاره شده بروز احتمالی طوفان های گردوغبار نمکی می تواند اثرات سوئی بر جوامع انسانی و حاشیه دریاچه داشته باشد.

به گفته مدیر کل حفاظت و محیط زیست آذربایجان غربی به علت کاهش آب دریاچه ارومیه در حال حاضر جزایر به هم چسبیده و موجب باتلاقی شدن راستا ها شده و مامورین پارک ملی دریاچه ارومیه برای تردد و عزیمت به جزایر با استفاده از قایق موتوری با مسائل عدیده ای روبرو شده اند که این مسئله می تواند حراست از جزایر دریاچه ارومیه و گونه های نادر حیات وحش را به خطر اندازد.

براین اساس کاهش حجم آب دریاچه ارومیه در امسال باعث شده است تا بخش هایی از جزایر اشک و کبودان که محل زندگی حیات وحش از جمله قوچ و میش ارمنی هستند از محصور بودن با آب خارج شده و به خشکی های جنوبی دریاچه ارومیه بپیوندد.

چسبیدن این جزایر به خشکی های جنوب دریاچه، زمینه را برای ورود گونه های گوشتخوار و مهاجمی مانند پلنگ، روباه و شغال و بعلاوه احتمال خروج حیات وحش از جزایر و نیز ورود افراد سودجو فراهم ساخته و که این امر نیز زیست بوم طبیعی این جزایر را با مشکل روبرو خواهد ساخت و خطراتی را برای وحوش آن به وجود خواهد آورد.

وی تاکید می نماید: با توجه به افتتاح مرکز هماهنگی پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه در این استان برای پیگیری اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه و نظارت بر اقدامات سایر دستگاه های اجرایی مرتبط با دریاچه، باید زیرساخت ها و جذب نیرو کارشناسی برای تشکیل چارت تشکیلاتی این مرکز که اولین مرکز آینده پژوهی در کشور است معین و اعلام گردد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با توجه به حفر تونل کانی سیب و کانال انتقال آب به وسیله رودخانه گدار و منطقه حفاظت شده و اعلام شدن آن به وسیله شورای عالی محیط زیست کشور اولا احتیاج است پی گیری های لازم برای اتمام این پروژه بزرگ انجام گردد و در ادامه نیرو ها و امکانات مورد احتیاج به منظور حفظ تونل، کانال و آب منتقل شده به بستر دریاچه ارومیه فراهم، تا هیچ گونه دست اندازی و برداشت غیرمجاز از راستا انتقال آب انجام نگردد.

اتمام طرح های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه تا سرانجام سال

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه، می گوید: احیای دریاچه ارومیه علاوه بر موضوع محیط زیست به سلامت و معیشت مردم مرتبط است.

به گفته مخبر احیای دریاچه ارومیه تنها دغدغه مردم استان های حوضه این دریاچه نبوده بلکه خواست عمومی ملت ایران است چرا که مردم این دریاچه را سرمایه ملی می داند، ضمن آنکه اثرات مخرب زیست محیطی خشک شدن این دریاچه می تواند کشور را با آسیب ها و مسائل زیادی روبرو کند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بحران کمبود آب و خشکسالی از بحران های مهم در دنیا است، اعلام کرد: ایران به علت موقعیت جغرافیایی و قرار داشتن در شرایط خشک و نیمه خشک با مخاطراتی روبرو است که البته با مدیریت مصرف بهینه منابع آب می توان با این مسئله مقابله کرد.

معاون اول رئیس جمهور توضیح داد: بایستی تمام اقدامات و طرح های نیمه تمام و سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه از جمله طرح های انتقال آب از حوضه های آبریز و اقدامات محقق نماینده تثبیت دریاچه ارومیه تا سرانجام امسال تکمیل گردد. دستگاه های اجرایی موظف هستند نسبت به انجام تعهدات خود درخصوص احیای دریاچه ارومیه به طور کامل عمل نمایند.

وی بعلاوه وزارت نیرو را مکلف کرد با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و دبیرخانه ستاد احیای دریاچه ارومیه طی هفته های آینده ضمن آسیب شناسی از شرایط فعلی دریاچه ارومیه و فرایند اجرای طرح های احیای این دریاچه گزارش جامعی مشتمل بر راه حل های عملی برای تصمیم گیری به جلسه آینده ارائه کند.

دریاچه ارومیه این روز ها حال خوبی ندارد. دریاچه ای که از اواخر دهه 70 به طور شگفت آوری از آب تهی شد و به دشتی وسیع از نمک زار بدل شد، طبق گفته های کارشناسان محیط زیست کانون خطرناکی از توده های نمک که پیش بینی می گردد در صورتی که احیا نگردد، حدود 15 میلیون جمعیت پیرامونش را وادار به مهاجرت و ترک سرزمین خواهد نمود. به گفته آنها، دشت ها و زمین های کشاورزی و حتی مراکز شهری و جمعیتی مثل تبریز، ارومیه، مهاباد، حتی زنجان و قزوین نیز از تیررس بلور های ریز نمک در امان نخواهند بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2142

به "احتمال بروز طوفان های نمکی با کاهش شدید سطح آب دریاچه ارومیه ، خطر انقراض گونه های حیات وحش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال بروز طوفان های نمکی با کاهش شدید سطح آب دریاچه ارومیه ، خطر انقراض گونه های حیات وحش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید