برنده نوبل اقتصاد از سقوط قریب الوقوع بازارها اطلاع داد

به گزارش تور چین ارزان، برنده نوبل اقتصاد، رابرت شیلر، می گوید: این بار حباب همه جای اقتصاد را فرا گرفته است، که این شامل بازارهای سهام، اوراق قرضه و مسکن می گردد.

برنده نوبل اقتصاد از سقوط قریب الوقوع بازارها اطلاع داد

مهر به نقل از راشاتودی نوشت: برنده نوبل اقتصاد، رابرت شیلر، که برای پیش بینی درست سقوط سهام در سال های 2000 و 2007 معروف شد، می گوید این بار حباب همه جای اقتصاد را فرا گرفته است، که این شامل بازارهای سهام، اوراق قرضه و مسکن می گردد.

او در لس آنجس به سرمایه گذاران گفت: هیچ جایی برای سرمایه گذاری وجود ندارد. شما فقط می توانید با این جریان همراه شوید، حتی با این که انتظار دارید قیمت ها سقوط نمایند.

این اقتصاددان که استاد اقتصاد دانشگاه ییل است، می گوید: همه جا حباب وجود دارد. شما در وضعیتی گیر افتاده اید که می دانید بازار سقوط خواهد نمود، اما به قدر کافی برای دوام آوردن ذخیره نموده اید. شما هیچ انتخابی ندارید.

این هشدار در نودمین سالگرد سقوط بزرگ سهام در سال 1929 مطرح می گردد، سقوطی که پس از آن آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ دنیای صنعتی به دوره رکود بزرگ وارد شدند. این دوره طولانی ترین و بدترین دوره رکود مالی تاریخ دنیا مدرن است و تا 1939 به طول انجامید.

شیلر پیش بینی کرد که در 30 سال آینده میانگین سود سالانه سهام تنها 4.4 درصد باقی بماند. او همچنین نگرانی هایی در خصوص بازار اوراق قرضه، که در مواقعِ رکود، پناهگاه سرمایه گذاران است عنوان نمود.

او گفت: مردم باید به یک منطق ساده در خصوص بازار اوراق قرضه توجه نمایند، رشد این اوراق نمی تواند برای همواره ادامه پیدا کند و این روند سرانجام بدی خواهد داشت. این اوراق مدتی بعد سقوط می نمایند.

شیلر در خصوص بازار مسکن هم گفت: این بازار در فاز حبابی شدن و وضعیت آن دوباره مثل سال 2005 است. سان فرانسیسکو و لس آنجس همین حالا در حال افول هستند. این شاخص بدی است، چراکه این بازارها سال های سال در حال رشد بوده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 784

به "برنده نوبل اقتصاد از سقوط قریب الوقوع بازارها اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنده نوبل اقتصاد از سقوط قریب الوقوع بازارها اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید