بیابانی شدن سالانه یک میلیون هکتار اراضی کشور

به گزارش تور چین ارزان، عباسعلی نوبخت در نشست خبری خود به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، گفت: با توجه به محدودیت های اعتباری سالانه حدود 300 هزار هکتار مدیریت می گردد و اندازه فراوری بیابان کمی بیش از 3 برابر فعالیت های ما برای مقابله با بیابان زایی است.

بیابانی شدن سالانه یک میلیون هکتار اراضی کشور

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از فراوری سالانه یک میلیون هکتار اراضی بیابانی در کشور اطلاع داد و گفت: 90 میلیون هکتار عرصه نیازمند عملیات آبخیزداری است.

به گزارش ایرنا، عباسعلی نوبخت در نشست خبری خود به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، گفت: با توجه به محدودیت های اعتباری سالانه حدود 300 هزار هکتار مدیریت می گردد و اندازه فراوری بیابان کمی بیش از 3 برابر فعالیت های ما برای مقابله با بیابان زایی است.

وی ادامه داد: اگر رسانه ها برای حفظ منابع طبیعی قلم نزنند بخش قابل توجه کار ما جهت حفظ و حراست ناقص می ماند؛ بنابراین اگر بخواهیم منابع طبیعی پویا داشته باشیم باید به نقدها توجه ویژه داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: سازمان باید به سمت بهره برداری مناسب از پوشش گیاهی گام بردارد و این مهم میسر نیست مگر اینکه جامع نگری میان طبیعت و حلقه های زیست بوم ایجاد گردد.

به گفته نوبخت، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری هر سال در اسفندماه فعالیت های خوبی انجام می دهد.

وی گفت: برای سازمان یک برنامه 5 سال تعریف شده و برنامه راهبردی سازمان را با استفاده از ظرفیت های بیرونی طراحی کردیم که هنوز رونمایی نشده و برای افق 2050 هم برنامه هایی داریم تا طرح های سازمان در مسیر خاصی قرار بگیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه نمود: در این برنامه در افق 2050 از ظرفیت دانشگاه ها و صاحبنظران استفاده خواهد شد و مبنای کار این است که تمام فعالیت سازمان بر اساس حوزه آبخیز کشور باشد تا با یاری جوامع محلی بتوانیم اجرای موفقی داشته باشیم.

نوبخت اضافه نمود: بعلاوه تهیه نظام نامه مردمی سازی منابع طبیعی در سازمان طراحی شده است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه از 165 میلیون هکتار عرصه حدود 125 میلیون هکتار در قلمرو فرسایش آبی قرار گرفته است، توضیح داد: از یک سو خساراتی به واسطه سیل ها اتفاق می افتد و از سوی دیگر 33 میلیون هکتار در قلمرو فرسایش بادی قرار گرفته است.

وی گفت: این مهم مطالعاتش به وسیله سازمان صورت گرفته و از این 39 میلیون هکتار حدود 20 میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری صورت گرفته و برای 19 میلیون هکتار به جامانده اعتبارات در نظر گرفته ایم تا در 3 سال آینده اجرایی گردد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2503

به "بیابانی شدن سالانه یک میلیون هکتار اراضی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیابانی شدن سالانه یک میلیون هکتار اراضی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید