تارای تصادفی هم قیمت تویوتا در سال 1395!

به گزارش تور چین ارزان، ایران خودرو مزایده خودرو های تصادفی را برگزار کرد. در این مزایده تارای تصادفی 240 میلیون تومان قیمت داشت. این درحالی است که با این مبلغ در سال 95 امکان خرید یک تویوتای صفر (2016) وجود داشت.

تارای تصادفی هم قیمت تویوتا در سال 1395!

به گزارش تجارت نیوز، بازار خودرو های داخلی در کشور گرچه این روز ها راکد است، اما مزایده خودرو های تصادفی با متقاضیان زیادی روبرو شده است. گویی خرید این دست خودرو ها برای مردم صرفه مالی بیشتری دارد تا انتظار در صف های طولانی کارخانه های خودروسازی یا مراجعه به بازار آزاد محصولات صفر.

اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که ایران خودرو حدود یک ماه پیش مزایده خودرو های تصادفی خود را برگزار کرد و در آن 200 دستگاه خودرو شامل دنا، پژو 207، رانا، تارا و وانت را به فروش رساند.

قانون قیمت گذاری در طرح های مزایده خودرو های تصادفی بدین صورت است که هر خودرو بر اساس مقدار صدمه ای که دیده است متفاوت محاسبه می گردد. اما متقاضیان باید برای خرید هر خودرو ابتدا 10 میلیون تومان واریز و سپس اقدام به خرید خودروی تصادفی نمایند.

در این میان، قیمت خودرو های تصادفی قابل توجه است. برای مثال، یک پژو 207 در این مزایده که جلوبندی آن آسیب دیده است، با قیمت 320 میلیون تومان فروخته شد. یا خودروی تارایی که به صورت کامل بدنه آن ضرب دیده است نرخ 240 میلیون تومان عرضه شد. با همین مبلغ امکان خرید تویوتای صفر در سال 1395 وجود داشت.

حال این سوال مطرح می گردد که آیا خرید این خودرو های آسیب دیده و ازنفس افتاده برای خریداران صرفه مالی دارد؟

همان طور که اشاره شد، مدل تصادفی یک پژو 207 در این مزایده 320 میلیون تومان قیمت داشت. این درحالی است که مدل کارکرده این خودرو در بازه قیمتی بین 580 میلیون تا 700 میلیون تومان خرید و فروش می گردد.

پیگیری از بعضی مراکز تعمیر خودرو های تصادفی و مراکز صافکاری نقاشی حاکی از آن است که احیای این خودرو ها هزینه چندانی برای خریداران ندارد. در نتیجه گرچه این خودرو ها مجدداً به حالت استاندارد خود بازنمی گردند و خودرو های فرسوده ای وارد چرخه بازار خواهند شد، اما خرید، احیا و فروش مجدد آن برای بعضی از افراد تبدیل به تجارتی شده است که حاشیه سود مناسبی دارد.

مراکز احیای خودرو های تصادفی، صافکاری و نقاشی ها می گویند که احیای خودرو های تصادفی ایران خودرو هزینه چندان زیادی ندارد. برای مثال خودرویی که عقب بندی آن به صورت کامل جمع شده باشد را می توان با هزینه ای حدود 20 میلیون الی 30 میلیون تومان تعمیر کرد. به گفته فعالان این مراکز، هزینه رنگ حدود پنج میلیون است و اگر لوازمی موردنیاز باشد، حدود 20 میلیون تومان برای مالک خودروی تصادفی آب می خورد.

نوسانات قیمت خودرو در بازار طی سال های اخیر خریداران را به جایی رسانده که حاضر به خرید خودرو های از نفس افتاده و ناسالمی هستند که پس از خرید هم احتمالاً با مسائل زیادی در خودرو روبرو می شوند. البته این نخستین باری نیست که مشاهده می گردد خودرو های تصادفی با قیمت بالایی به فروش می رسند. چندی پیش آگهی فروش مدل تصادفی بی ام و سری 730 li 7 مدل 2017 منتشر شد که قیمت آن 9 میلیارد و 400 میلیون تومان بود.

درحالی که در مزایده تازه ایران خودرو یک دستگاه تارای تصادفی 240 میلیون تومان قیمت گذاری شد، در سال 95 با همین مبلغ امکان خرید یک تویوتا راو 4 مدل 2016 وجود داشت. اما به علت ممنوعیت واردات خودرو به کشور، هم گام شدن بازار خودرو با دلار و انحصاری شدن صنعت و بازار خودروی کشور، خودرو های داخلی به چنین قیمت هایی رسیده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 8 خرداد 1402 بروزرسانی: 8 خرداد 1402 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2535

به "تارای تصادفی هم قیمت تویوتا در سال 1395!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تارای تصادفی هم قیمت تویوتا در سال 1395!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید