خوردن غذاهای سرخ شده چه بلایی سرتان می آورد؟

به گزارش تور چین ارزان، گرچه خوراکی های سرخ شده طعم دلچسبی دارند، اما طی این فرایند پخت، ترکیباتی در آنها فراوری می شوند که برای سلامت بدن مضر هستند. بعلاوه حرارت بالا در ساختار مولکول های چربی نیز تغییر ایجاد می نماید که با بروز عوارضی همراه است.

خوردن غذاهای سرخ شده چه بلایی سرتان می آورد؟

به گزارش بهداشت نیوز، شناخت پیامدهای مصرف مداوم غذاهای سرخ شده قطعا می تواند تمایل به آنها را کاهش دهد تا روش های سالم طبخ غذا انتخاب شوند. در ادامه این مطلب به 3 مورد از عوارض اصلی عادت به خوردن غذای سرخ شده پرداخته ایم که به ترتیب عبارتند از:

1. اضافه وزن و چاقی

سرخ کردن مواد غذایی در حجم زیادی از روغن انجام می گردد که کالری بالایی دارد. بخشی از این چربی جذب ماده غذایی می گردد و معمولا در بافت غذا باقی می ماند. در نتیجه انرژی دریافتی از این غذا به طور قابل توجهی بالا می رود. در صورت مصرف مداوم این نوع غذا احتمال عدم تعادل انرژی اتفاق می افتد که زمینه ساز اضافه وزن و چاقی خواهد بود. متاسفانه چاقی یکی از مهم ترین دلیل های بروز اختلالات متابولیک و بروز بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و... است.

2. بروز التهابات

مصرف چربی ها چه از نوع اشباع یا غیراشباع در حد متعادل برای بدن ضروری هستند. اما مشکل زمانی اتفاق می افتد که ساختار مولکولی آنها تغییر کند و به چربی های ترانس تبدیل شوند که تاثیرات جدی بر سلامت خواهد داشت. مطالعات مختلف نشان می دهد که مصرف چربی های ترانس التهابات بدن را افزایش می دهد که زمینه بروز بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی را تشدید می نماید. غذاهای سرخ شده حاوی میزان زیادی از این ترکیبات هستند. از طرفی، اسیدهای چرب ترانس می توانند تقسیم بندی لیپوپروتئین ها را تغییر داده و زمینه ساز افزایش تری گلیسرید خون شوند.

3. تجمع ترکیبات سمی در بدن

علاوه بر تاثیراتی که مصرف غذاهای سرخ شده بر سلامت بدن دارد باید اشاره نمود که این غذاها می توانند حاوی ترکیبات سمی باشند که طی روند پخت ایجاد می شوند. این ترکیبات زمانی که با بوی دود و حالت سیاهی ماده غذایی همراه است به بیشترین حد می رسد اما حتی پیش از این نیز احتمال ایجاد آنها وجود دارد. یکی از این ترکیبات، آکریلامید نام دارد که هنگام حرارت نشاسته بیش از 120 درجه سانتی گراد، ایجاد می گردد. براساس مطالعات، دریافت مداوم این ترکیبات می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد.

برترین روش های طبخ جایگزین سرخ کردن

طبخ در فر: مواد غذایی مختلف را می توان بدون احتیاج به روغن زیاد در فر به شکل کبابی آماده کرد. مزیت دیگر فر نیز تنظیم دماست.

انتخاب روش های بدون روغن: استفاده از تابه ها یا دستگاه های گریل بدون احتیاج به روغن زیاد یکی از برترین انتخاب ها برای سرخ کردن مواد غذایی است. هنگام استفاده از این وسایل فقط کافی است با کمی روغن، ظرف را چرب کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 آبان 1401 بروزرسانی: 19 آبان 1401 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2448

به "خوردن غذاهای سرخ شده چه بلایی سرتان می آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن غذاهای سرخ شده چه بلایی سرتان می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید