شکلاتی ها بخوانند!

به گزارش تور چین ارزان، شاید این موضوع کمی خنده دار و غیرقابل باور باشد اما تا اواخر قرن 17 میلادی شکلات در اروپا ماده غذایی گران قیمتی بود که فقط ثروتمندان سلطنتی از آن استفاده می کردند. در آمریکای مرکزی هم شکلات کالایی لوکس محسوب می شد و مردم از دانه های کاکائو به جای پول استفاده می کردند. اولین بار کریستف کلمب کاکائو را از آمریکا به اروپا آورد تا به ملکه

شکلاتی ها بخوانند!

شکلاتی ها بخوانند!

ترجمه: سمیه مقصودعلی

خوبی ها و بدی های شکلات

شاید این موضوع کمی خنده دار و غیرقابل باور باشد اما تا اواخر قرن 17 میلادی شکلات در اروپا ماده غذایی گران قیمتی بود که فقط ثروتمندان سلطنتی از آن استفاده می کردند. در آمریکای مرکزی هم شکلات کالایی لوکس محسوب می شد و مردم از دانه های کاکائو به جای پول استفاده می کردند. اولین بار کریستف کلمب کاکائو را از آمریکا به اروپا آورد تا به ملکه اسپانیا نشان دهد.در آن موقع از شکلات در انواع نوشیدنی ها استفاده می شد و برای گرفتن تلخی آن مقداری شکر به آن اضافه می کردند...

در سال 1828، هلندی ها روشی اختراع کردند که طی آن چربی دانه های کاکائو گرفته و از آن کره کاکائو تهیه می شد.از به جای مانده آن هم پودرکاکائو تهیه می شد. گفته می گردد جوزف فرای اولین کسی بود که در سال 1847 میلادی شکلات را به شکل امروزی روانه بازار کرد و برای اینکه قیمت شکلات کمی پایین بیاید به چربی کاکائو، چربی های دیگری هم اضافه نمود.

تلخ ، شیری، سفید

یونانیان باستان اعتقاد داشتند درخت کاکائو نماد سلامت و قدرت است و شکلات را با الهه حاصل خیزی مرتبط می دانستند. کاکائو ماده ای تلخ مزه است که از دانه های درخت گرمسیری کاکائو به دست می آید. دانه های کاکائو از نظر طعم، تلخی و عطر با هم متفاوت اند و گران ترین نوع کاکائو از دانه های درخت کرئیولو به دست می آید و تلخی آن نسبت به سایر کاکائوها خیلی کمتر است. تنها 10 درصد شکلات های جهان با استفاده از این نوع کاکائو تهیه می گردد و جالب است بدانید که درنوع مرغوب شکلات ها تنها 10 درصد کاکائو به کار می رود و به طور کل شکلات را به سه دسته، تلخ، شیری و سفید تقسیم می نمایند. شکلات های تلخ بدون شیر هستند. شکلات های شیری حاوی شکر، شیر و وانیل اند و در شکلات سفید تنها از چربی دانه کاکائو استفاده می گردد.برای طعم دادن به شکلات هم از اسانس پرتقال، توت فرنگی، نعناع، نارگیل، یا انواع مغزها استفاده می گردد.

فواید شکلات

تحقیقات نو نشان داده است شکلات برای سلامت قلب مفید است و مانع از لخته شدن خون می گردد. کلسترول خون را تنظیم نموده و به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی از التهاب و نابودی سلول ها جلوگیری می نماید. از طرف دیگر مصرف روزانه 30 گرم شکلات تلخ فشارخون را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد وسبب افزایش حافظه هم می گردد. این ماده خوراکی لذیذ می تواند فرایند سخت شدن عروق در افراد سیگاری را هم کند نماید. جالب است بدانید تئوبرومین موجود در شکلات در داروهای ضدسرفه هم استفاده می گردد و خوردن شکلات تلخ می تواند دفعات سرفه و تاثیر سوء آن بر سیستم قلبی عروقی و اعصاب مرکزی را کاهش می دهد. شیر کاکائو هم سبب سرحالی و تقویت عضلات می گردد و برای ورزشکاران بسیار مفید است.

و اما بشنوید از مضرات

نباید فراموش کنید قند و چربی موجود در شکلات می تواند سبب چاقی و افزایش کلسترول خون گردد پس در صورت مصرف آن باید چربی و قند سایر غذاها را کاهش دهید. چربی زیاد می تواند برای افرادی که اضافه وزن دارند، بیماران کلیوی و افراد مبتلا به فشارخون بالا خطرناک باشد. بعلاوه شکلات کافئین دارد و محرک اعصاب است به همین دلیل توصیه می گردد در مصرف آن زیاده روی نگردد.

3 نکته شکلاتی

1 برترین دما برای نگهداری شکلات 15 تا 18 درجه سانتی گراد است.

2 شکلات را باید به دور از تابش مستقیم نور آفتاب، در ظرف دربسته و در جای خشک نگه دارید.

3 شکلات جاذب بو است و نباید مواد غذایی با بوی تند را در مجاورت آن قرار داد.

منبع: http://salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2088

به "شکلاتی ها بخوانند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکلاتی ها بخوانند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید