نگرانی از آینده بورس چقدر بجاست؟

به گزارش تور چین ارزان، به گزارش تجارت نیوز، آخرین شرایط بازار سهام چطور بود؟ در شرایط فعلی آینده بورس چطور پیش بینی می گردد؟

نگرانی از آینده بورس چقدر بجاست؟

درباره آخرین شرایط بورس دنیای اقتصاد نوشته است: جهش 15درصدی شاخص کل بورس در معاملات هفته گذشته درحالی رکوردی بی سابقه در این بازار برجا گذاشت که مشارکت هفتگی سهامداران حقیقی نیز یک رکورد تازه و تاریخی در کارنامه این گروه از بازیگران سهام بود. ثبت خالص خرید 3446 میلیارد تومانی توسط سهامداران خُرد در معاملات هفته گذشته و مشارکت بالای سهامداران حقیقی در خرید سهام، نشانه ای از تداوم رونق نسبی در بورس است.

بر این اساس از ابتدای سال 99 تا به امروز بیش از 17هزار و 400میلیارد تومان نقدینگی در جهت پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه جا شده است. این آمار زمانی جالب تر می گردد که بدانیم در مدت مشابه سال 98، خالص خرید حقیقی تنها معادل 804میلیارد تومان بوده است.

به عبارتی مشارکت سهامداران خرد رشدی در حدود 22برابر را طی این دو دوره تجربه نموده است. هجوم پول های جدید به بورس تهران، مشارکت در عرضه اولیه و صف خرید نمادهای تازه وارد از جمله عواملی بود که جهش قابل توجه بورس و بالطبع مشارکت بیشتر بازیگران خرد بورسی در سال جدید را به دنبال داشت. به همین دلیل در هفته ای که گذشت اخبار گوناگونی از جمله تاکید دوباره بانک مرکزی بر کاهش سود سپرده های بانکی، در تداوم رونق بازار سهام بی تاثیر نبود، ولی به نظر می رسد آنچه جهت این روزهای بورس را مشخص می نماید تنها ورود نقدینگی و آن هم با حجم بسیار سنگین به بازار سهام است. به طوری که ورود پول های جدید به بورس سبب شده تا ارزش معاملات خرد روزانه (بدون معاملات بلوک و اوراق) بورس و فرابورس در مجموع به بیش از 10 هزار میلیارد تومان برسد.

به همین دلیل همان طور که عنوان شد طی 20روز کاری سال جدید بیش از 4/ 17هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد منتقل شده که البته باید مطرح کرد 5هزار و 750میلیارد تومان رقم آن به خالص خرید حقیقی ها در نماد شستا تعلق داشته است.

آینده بورس چه خواهد شد؟

درباره آینده بورس نیز دنیای اقتصاد نوشته است: واقعا باید حق داد که تحلیلگران بورسی سرگیجه بگیرند و حتی از استرس عاقبت بازار خواب راحتی نداشته باشند. به کارشناسان اقتصادی نیز باید حق داد که از پایان اقتصاد کشور در سال حساس 99 با سردرگمی متغیرهای اقتصادی نگران باشند، آن هم در شرایطی که کل اقتصاد جهانی در شیب تند بحران جهت سقوط را در پیش گرفته است. اما فروش دارایی های دولت و حتی افزایش حجم بدهی برای جبران کسری بودجه که یکی از بهترین راهکارها برای عبور از بحران کنونی کرونا و تحریم اقتصاد کشور است، ممکن است نتواند در نیمه دوم سال و به خصوص سال آینده ادامه دار باشد.

در این شرایط سناریوی پیش رو چه خواهد بود. از صعود سهام و تامین اقتصادی دولت از بازار و کوشش برای عبور ایمن تر از شرایط کنونی اقتصاد در برابر شرایط هولناک اقتصاد جهانی شاد باشیم یا از سناریوهایی که گاه و بیگاه ذهن ما را از آینده اقتصاد به خود مشغول می نماید، نگران؟ آیا واقعا باید سناریوهای بدبینانه ای را برای سهام انتظار کشید؟ آیا واقعا سوار بر خودرویی هستیم که با سرعت بالا در جاده مه آلود در حرکت است؟ از سوی دیگر چگونه از بیرون که به این کاروان صعودی در مه نگاه می کنیم هراس وجود ما را می گیرد اما در ساعات معاملات و همراه با کاروان دلگرمی از ادامه صعود، مانع از فروش سهام می گردد؟ اما بار دیگر همین جا این سوال مطرح می گردد که آیا سهام قرار است تا ابد رشد کند؟ چرا هیچ اثری از خط پایان صعود سهام نیست؟ اگر سقوط بازار کالایی و نفت و کرونا و عرضه های سنگین نتوانست مانع از ادامه رشد سهام گردد پس چه چیزی می تواند پایان صعود بورس را رقم بزند؟ آیا این شرایط نگران کننده سیگنال های هشدار برای سرمایه گذار بورسی است یا آلارم خطر برای آینده اقتصاد کشور؟

شاید هیچ کدام از اینها نباشد چون ما نیز بر اساس اطلاعات قبلی در حال سنجش شرایط کنونی بازار سهام هستیم و این در حالی است که بورس فعلی شبیه هیچ دوره ای نیست. در این شرایط تنها می توانیم بپذیریم که سرگیجه ما از شرایط کنونی سهام کاملا منطقی است و فعلا راه گریزی از آن نیست.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1249

به "نگرانی از آینده بورس چقدر بجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی از آینده بورس چقدر بجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید