وام نمی خواهیم، بازارچه ثابت راه اندازی کنید

به گزارش تور چین ارزان، خبرنگاران/قزوین اغلب بانوان سرپرست خانوار برای کسب درآمد در منازل به مشاغل خانگی می پردازند ولی همیشه برای فروش و عرضه محصولاتشان با مشکل روبرو هستند در این راستا مسئولان با ایجاد و راه اندازی یک بازارچه ثابت می توانند گام بزرگی برای حل این مشکل بردارند.

وام نمی خواهیم، بازارچه ثابت راه اندازی کنید

جهت دریافت مشاوره خدمات بروشور دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

موسسه کوثر به منظور حمایت از بانوان سرپرست خانوار اقدام به برپایی نمایشگاهی نموده است که در آن محصولاتی فراوریی بانوان سرپرست خانوار ازجمله شیره، کشمش، انواع آلو، عناب، نان محلی، رب، عسل، عرقیجات و هنرهای دستی به فروش می رسد.

تصمیم می گیرم در روزهای برگزاری نمایشگاه به آنجا بروم، آدرس را می گیرم و پس از پیدا کردن محل نمایشگاه در کمال تعجب با یک واحد منزل مسکونی سه طبقه روبرو می شومطبقه اول خبری نیست، در طبقه دوم هم با یک کارگاه نجاری روبرو می شوم، سراغ نمایشگاه را می گیرم و فردی که در کارگاه است مرا به سمت طبقه سوم راهنمایی می نماید.

درب واحد مسکونی را می زنم و با استقبال گرمی روبرو می شوم، بوی اگردک که یک نان محلی است از خانه بیرون می زند، هنوز خودم را معرفی ننموده ام که با همان نان محلی از من پذیرایی می نمایند، همهمه ای برپاست، در یک اتاق پذیرایی کوچک چند میز کنار هم گذاشته و روی آن محصولات متنوعی چیده شده است. سر می چرخانم تا محصولات را ببینیم از عروسک و سرویس آشپزخانه گرفته تا حبوبات و زیتون پرورده و ترشی روی میزها چیده شده است؛ بوی آش رشته مرا به سمت دیگری راهنمایی می نماید، خودم را معرفی می کنم و از خانمی که در این غرفه است می خواهم درباره خودش و کاری که انجام می دهد کمی شرح بدهد، خودش را مریم احسانی معرفی می نماید و می گوید: به علت ابتلا به افسردگی دوقطبی به وسیله بهزیستی به این موسسه خیریه معرفی شدم تا بدین طریق بخشی از درمان من که کاردرمانی است طی گردد.

وی ادامه می دهد: در این نمایشگاه مسائلی از قبیل در دسترس نبودن مکان نمایشگاه، اطلاع رسانی ضعیف و بارش برف را داشتیم که باعث شد بازدید از نمایشگاه کم باشد ولی درمجموع تا به امروز فروش خوبی در نمایشگاه داشتیم.

احسانی ضمن اشاره به اینکه با تعطیلی نمایشگاه مجدداً بیکار خواهیم شد، تصریح می نماید: در کوشش هستم تا با دریافت سیب سلامت طی قرارداد با رستوران ها، محصولات فراوریی خود را عرضه کنم.

وی با تأکید روی این موضوع که از مسئولین تقاضای وام و یا پول را نداریم، عنوان می نماید: نبود بازارچه دائمی بزرگ ترین مشکل ماست، ما به دنبال مکانی برای عرضه محصولات خود هستیم چراکه به دلیل برگزاری نمایشگاه در منطقه مسکونی همسایگان نسبت به شهرداری اعتراض داشته اند که چرا این ملک مسکونی را به خیریه اختصاص داده اند.

فروش یکی از مسائل مشاغل خانگی است

فاطمه امیری، دیگر بانوی کارآفرین که زیورآلات درست می نماید؛ می گوید: دو دختر دارم و به دلیل علاقه به کارهای هنری دستبند، گیره روسری و گردنبند رو مانتویی درست می کنم، مادرم هم در منزل گلیم می بافد، همچنین خاله هایم در منزل به رشته های هنری دیگر اشتغال داشته و محصولاتی را فراوری می نمایند.

وی اضافه می نماید: فروش یکی از مسائل مشاغل خانگی است وقتی محصول فراوریی را به بازار می بریم با پایین ترین قیمت آن را خریداری می نمایند برای مثال از یک گیره روسری تنها 500 تومان سود می کنیم، یا یک دستنبد را تنها 2000 تومان می خرند درحالی که خرید یک بند مروارید برای من ده تومان تمام می گردد اگر چنین نمایشگاه هایی برگزار گردد برای فروش مشکل نخواهیم داشت و واسطه حذف خواهد شد.

امیری تأکید می نماید: وام کلان نمی خواهیم فقط جایی باشد که بتوانیم محصولات خود را عرضه کنیم و بازار فروش داشته باشیم؛ این گلیم ها را از شهریورماه به غرفه های سنتی سعدالسلطنه داده ام ولی تا به امروز فروش نرفته اند آورده ام اینجا شاید بفروشم.

این کارآفرین خاطرنشان می نماید: مادرم باوجوداینکه به آسم مبتلاست با ماسک مشغول بافتن گلیم است چون علاقه دارد؛ اگر مکان متمرکزی برای فروش محصولات وجود داشته باشد بخش اعظمی از مسائل فروش این محصولات حل خواهد شد.

برای تأمین احتیاج مالی خانواده سرویس آشپزخانه می دوزم

شیما محمدی که انواع سرویس آشپزخانه و عروسک می دوزد، می گوید: برای تأمین احتیاج مالی خانواده در خانه سرویس آشپزخانه می دوزم و به این طریق هزینه های تحصیل فرزندانم را تأمین می کنم ولی برای فروش مشکل دارم.

وی ادامه می دهد: برای فروش محصولاتم به مغازه های بازار مراجعه کردم که قیمت خیلی پایینی را گفتند؛ پارچه را متری 22 هزار تومان خریدم ولی دم کنی سه تکه را از من 10 هزار تومان می خریدند.

محمدی اشاره می نماید: به دلیل مسائل فروش، فرزندانم فروش اینترنتی را پیشنهاد دادند ولی به واسطه عدم فروش محصولات، انگیزه خود را ازدست داده ام؛ وقتی می بینم با هزار زحمت پارچه می خرم و می دوزم و درنهایت اجناسم فروش نمی رود مأیوس می شوم.

این بانوی کارآفرین عنوان می نماید: از مسئولان می خواهم تا خانم هایی که شرایط مالی مطلوبی ندارند را یاری نمایند؛ زنان بدسرپرست برای چرخاندن چرخ زندگی خود مجبور به حفظ ظاهر هستند؛ اگر یک مکان ثابت برای عرضه محصولات زنان بدسرپرست و یا سرپرست خانوار اختصاص دهند محصولات فراوریشده با قیمت مناسب به دست مصرف نماینده خواهد رسید.

خرید از نمایشگاه یک تیر و چند نشان است

نگاهم را می چرخانم در کنار غرفه محصولات تزئینی نگاهم به دختری می افتد به سمتش می روم؛ شکوفه میرعلمی می گوید: به واسطه یکی از دوستانم از برپایی نمایشگاه آگاه شده و حضور پیدا کردم؛ نمایشگاه خوبی بود و الان دست پر از آن بیرون می روم، محصولات متنوع و قیمت ها نیز مناسب بود در حقیقت خرید از این نمایشگاه یک تیر و چند نشان است چون افراد علاوه بر خریدهای خود به امرارمعاش خانواده هایی که از این طریق روزگار سپری می نمایند؛ یاری می رساندند.

وی اضافه می نماید: پیشنهاد می کنم این نمایشگاه مداوم باشد بالاخره خریدهای روزانه برای هر خانواده وجود دارد؛ البته باید تبلیغات گسترده ای برای آن صورت گیرد و مواد غذایی متنوع تری در آن عرضه گردد و مکان نمایشگاه نیز در دسترس عموم باشد.

اگر بازارچه دائمی وجود داشته باشد می توانیم فراوری بیشتری داشته باشیم

فاطمه مهدوی که در غرفه محصولات خوراکی فعالیت می نماید، می گوید: رب، سمنو و اگردک درست می کنم و با یاری مدیر داخلی نمایشگاه آن را در محافل زنانه می فروشم، البته خیاطی هم می کنم دخترانم نیز نمد، اسکاچ، تاج و تل درست می نمایند.

وی ادامه می دهد: گاهی حساب می کنم با کسر هزینه مواد اولیه تنها 30 هزار تومان سود می کنم که هزینه های زندگی ما را پوشش نمی دهد اگر بازارچه دائمی وجود داشته باشد می توانیم فراوری بیشتری داشته باشیم و محصولات خود را به فروش برسانیم.

مسئولان یاری نمایند تا روی پای خود بایستیم

معصومه احمدی که حدود یک سال است در مشاغل خانگی وارد شده و در حوزه بسته بندی فعالیت دارد و در این نمایشگاه ادویه، خشکبار، حبوبات و دم نوش عرضه می نماید با اشاره به اینکه بسته بندی را در منزل و به همراه دوستانش انجام می دهد، بیان می نماید: مسائل زیادی بر سر راه ما وجود دارد و مکان مناسبی برای عرضه محصولات نداریم؛ از مسئولان تقاضا داریم از بانوان سرپرست خانوار حمایت داشته باشد و مکانی را برای فروش محصولات فراوریی اختصاص دهند تا ما بتوانیم روی پای خود بایستیم.

بسیاری از بانوان کارآفرین محصولات خود را در روضه ها عرضه می نمایند

مهناز شیری مدیر داخلی نمایشگاه فروش محصولات خانگی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار می نماید: این نمایشگاه تا انتها هفته جاری دایر است، در این نمایشگاه 20 بانو فراوریات خود را برای فروش آورده اند که در حقیقت می توان گفت 20 خانوار از این محل ارتزاق می نمایند. هدف از برگزاری این نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی بوده است تا خانم ها مکانی برای ارائه محصولات خود داشته باشند.

وی ادامه می دهد: بسیاری از بانوان محصولات خود را محافل زنانه عرضه می نمایند البته تعداد محدودی از آنان هم به وسیله فضای مجازی محصول خود را به فروش می رسانند و ما نیز با معرفی محصولات به دوستان و آشنایان برای آنان بازار فروش فراهم می کنیم ولی همه این ها دردی را دوا نمی نماید و مشکل باید به صورت ریشه ای حل گردد.

مدیر داخلی نمایشگاه با اشاره به اینکه به دلیل حذف واسطه قیمت ها پایین تر از بازار است، اضافه می نماید: یکی از فراورینمایندگان به صورت مستقیم زیتون را از شمال تهیه و آن را به زیتون پرورده تبدیل می نماید وبه این ترتیب پای واسطه حذف شده و محصولات با قیمت مناسب عرضه می شوند.

شیری با اشاره به اینکه این بانوان در کوشش هستند تا ضمن کارآفرینی روی پای خود بایستند و درآمد کسب نمایند، تصریح می نماید: یکی دیگر از بانوان به وسیله احتیاجسنجی بازار محصولات متناسب با احتیاج روز جامعه را فراوری می نماید تا درآمد حاصل از آن یاری خرجی برای خانواده باشد.

وی بیان می نماید: مکان فعلی نمایشگاه را شهرداری در اختیار ما قرار داده است، سال قبل شهرداری یک اتاق در محله دیمج به این امر اختصاص داده بود که با مشاهده فعالیت خوب بانوان در این عرصه این ساختمان سه طبقه را در اختیار این موسسه قرار داده است که در طبقه نخست کارگاه خیاطی و در طبقه دوم کارگاه نجاری و نقاشی روی تخته دایر است، در طبقه سوم نیز بانوان در آشپزخانه فعالیت دارند و محصولاتی از جمله آش و فلافل تهیه می نماید که به وسیله دوستان و آشنایان برای آنان بازار فروش پیدا می کنیم.

مدیر داخلی نمایشگاه فروش محصولات خانگی تصریح می نماید: کوشش کردیم تا نمایشگاه را در یک مکان عمومی دایر کنیم ولی متأسفانه کرایه ها بالا بود و علی رغم دعوت از ارگان های دولتی تا به امروز مسئولان از این نمایشگاه بازدید نداشتند البته باید بگویم که از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری برای خرید به اینجا مراجعه کردند که مایه دلگرمی فراورینمایندگان است.

شیری در انتها یادآور شد: برای بازارچه ثابت به بسیاری دستگاه های اجرایی مراجعه نموده ایم، عنوان مجوز این موسسه اشتغال و کارآفرینی برای محرومان است و چون عنوان خیریه ندارد تا به امروز پیروز نشدیم مکانی را برای بانوان تهیه کنیم.

به گزارش خبرنگاران، هفته گذشته صدیقه ربیعی، مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری قزوین در کارگروه مالی بر توجه به اشتغال زنان بدسرپرست و بی سرپرست تأکید کرد و راهنمایی الله جمالی پور، استاندار قزوین نیز بر ایجاد اشتغال و اختصاص سهمی برای اشتغال این بانوان تأکید کرد.

بسیاری از بانوان توانمند بوده و در منازل به فراوری مشغول هستند ولی برای فروش محصولات با مشکل روبرو شده اند که با توجه به حجم فراوریات، این مشکل را می توان با برپایی بازارچه دائمی حل کرد تا علاوه بر حل مشکل فروش، محصولات بدون واسطه و با قیمت مناسب به دست مصرف نماینده برسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 978

به "وام نمی خواهیم، بازارچه ثابت راه اندازی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وام نمی خواهیم، بازارچه ثابت راه اندازی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید