چه بر سر سرنشینان هواپیما فراصوت می آید؟

به گزارش تور چین ارزان، ماخ به سرعت صوت در یک محیط تعیین اشاره دارد، بنابراین بر اساس میانه، ارتفاع، دما و رطوبت فرق دارد و رطوبت تأثیر ناچیزی دارد. جسمی که با سرعت 1 ماخ حرکت می نماید با سرعت صوت در آن محیط حرکت می نماید. سفر بیش از 1 ماخ به معنای سفر با سرعت مافوق صوت است.

چه بر سر سرنشینان هواپیما فراصوت می آید؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، در سطح دریا، سرعت صوت حدود هزار و 234 کیلومتر در ساعت است، بنابراین 8 ماخ می تواند 9 هزار و 872 کیلومتر در ساعت باشد، که فوق العاده سریع است! این فرض دمای 20 درجه سانتی گراد است. اگر دما را در دره مرگ (56.67 درجه سانتی گراد) بالا ببرید، یک جسم باید با سرعت 10 هزار و 479 کیلومتر در ساعت حرکت کند تا به 8 ماخ برسد.

آژیر هشدار روشن شد؛ ایستگاه فضایی در شرایط خطرناکی است!

این خفاش بامزه، سفید است!/ عکس

بنابر آزمایش های انجام شده، ثبت سرعت 10 ماخ امکان پذیر است. X-43A، فضاپیمایی که به وسیله ناسا به فضا پرتاب شد، در سال 1967 به سرعت 9.6 ماخ رسید و رکورد سرعت پرواز را برای پرواز با موتور به ثبت رساند، اما این یک سفینه بدون سرنشین بود. در 9 ماخ، پلاسما آغاز به پوشاندن یک جسم می نماید و مشکلاتی را با تجهیزات ارتباطی زمینی ایجاد می نماید، بنابراین پرواز خدمه بالاتر از این سرعت را سخت می نماید.

اگرچه ویلیام نایت X-15 خود را با سرعت 6.7 ماخ به پرواز درآورد اما در یک هواپیمای موشکی بود. رکورد کنونی یک هواپیمای خلبانی در پرواز پایدار متعلق به SR-71 Blackbird، یک هواپیمای شناسایی از دوران جنگ سرد است. بالاترین سرعتی که آن هواپیما به آن رسیده است 3.2 ماخ است. Concorde سریعترین هواپیمای مسافربری تجاری بود که به حداکثر سرعت 2.04 ماخ رسید. حوزه هوانوردی در حال حاضر با ساخت یک هواپیمای خلبانی که می تواند به 8 ماخ برسد فاصله زیادی دارد.

اگر جسمی به سرعت 10 ماخ برسد، این سرعت در سطح دریا در دمای 20 درجه سانتی گراد برابر با 12 هزار و 350 کیلومتر در ساعت خواهد بود. در 10 ماخ، پلاسما فشار می آورد و جسم به دمای بیش از 1093 درجه سانتی گراد می رسد. SR-71 Blackbird با سرعتی در حدود 3 ماخ پرواز کرد - حتی به آستانه پلاسما هم نمی رسید - و دمای بیرونی هواپیما به دمای 300 تا 500 درجه سانتی گراد رسید.

منبع: AZANIMALS

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2565

به "چه بر سر سرنشینان هواپیما فراصوت می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه بر سر سرنشینان هواپیما فراصوت می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید