11 روش آسان برطرف تلخی رب گوجه فرنگی خانگی

به گزارش تور چین ارزان، چطور تلخی رب را بگیریم؟ اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که انواع رب را در خانه تهیه می کنید حتما باید نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید طعم اصلی و متفاوت چاشنی های خانگی را تجربه کنید. یکی از مسائل رایج در خصوص انواع رب مثل و رب گوجه، تلخ شدن آن ها است. ما در این مقاله از سرویس به شما می گوییم که رب گوجه تان در چه صورت رنگ و طعم خوب خود را از دست می دهد. بعلاوه به ترفندهای برطرف تلخی رب گوجه فرنگی می پردازیم. با همراه باشید.

11 روش آسان برطرف تلخی رب گوجه فرنگی خانگی

تفاوت رب خانگی با رب صنعتی

با میوه های مختلف در خانه، علاوه بر این که خیالتان را بابت سالم بودن رب راحت می نماید، از لحاظ مالی هم ارزان و ارزان تر خواهد بود. ضمناً می توانید سلیقه خودتان را هم در هنگام تهیه این چاشنی دخیل کنید و آن را به طعم دلخواهتان بپزید.

اگر از شوری یا شیرینی رب ها فاکتور بگیریم، یک تفاوت رب خانگی با رب هایی که در فروشگاه و در بسته بندی های کارخانه ای می خرید این است که رب های فروشگاهی معمولا طعمشان به تلخی نمی زند اما این مشکل در میان رب گوجه های خانگی متداول است.

علاوه بر این بعضی اوقات رنگ رب هایی که در خانه درست می گردد، مثل نمونه های صنعتی، روشن و شفاف نیست. حتی همین رنگ رب هم می تواند بر طعم آن تاثیر مستقیمی بگذارد. همه این ها به خاطر رعایت نکردن مواردی است که می تواند زحمت شما را به باد دهد. اما چرا رب خانگی تلخ می گردد و برای برطرف تلخی رب چه باید کرد؟

برطرف تلخی رب گوجه فرنگی به روش های ساده

اگر قبل از پخت، در حین پخت و در زمان نکات اصولی را رعایت نکنید، رب شما در نهایت رنگ و طعم خوبی نخواهد داشت. بعلاوه ممکن است رب گوجه به مرور کپک بزند و مزه آن عوض گردد.

1- استفاده از گوجه های سالم

برای طرز تهیه رب گوجه فرنگی باید از گوجه های سالم و رسیده بهره ببرید. گوجه فرنگی های خراب و دارای لک و زدگی، خودشان به خودی خود، مزه تلخی دارند و بر مزه نهایی رب تاثیر می گذارند. از قلم نیاندازید که به کار بردن گوجه های کپک زده و خراب، باعث پایین آمدن کیفیت رب گوجه از هر لحاظی خواهد شد.

2- استفاده از نمک

حتما می دانید که در طرز تهیه رب گوجه، باید گوجه فرنگی ها را شسته و قاچ کنید. در روش سنتی، گوجه های خرد شده در معرض نور خورشید قرار می گیرند تا نرم شوند. بعضی اوقات در همین مرحله از درست کردن رب، گوجه ها در مجاورت با هوای آزاد، کپک می زنند.

برای گرفتن تلخی رب گوجه باید کوشش کنید که این گوجه ها کپک نزنند. اضافه کردن کمی روغن (ترجیحا زیتون) و پاشیدن نمک روی گوجه فرنگی ها می تواند از کپک زدن آن ها خودداری کند. در غیر این صورت ممکن است طعم رب گوجه تان بد گردد و به تلخی بزند.

3- هسته های گوجه را بگیرید

مهم ترین اصل برای برطرف تلخی رب، جدا کردن دانه ها از گوشت گوجه فرنگی است. بعد از نرم شدن گوجه فرنگی ها (با جوشاندن یا قرار دادن در معرض آفتاب) نوبت صاف کردن آن ها برای تهیه رب گوجه فرنگی است.

در این مرحله نباید از صافی های مخصوص پلو بهره ببرید. چون منافذ این صافی ها معمولا درشت است و دانه های گوجه فرنگی از آن ها رد می گردد. این دانه ها هر چند خواص زیادی برای سلامتی دارند ولی طعم رب گوجه را تلخ می نمایند. اگر می خواهید رب تان به تلخی نزند، از صاف نماینده ها و آب گوجه گیری های موجود در بازار هم می توانید یاری بگیرید.

4- تراشیدن دیواره دیگ رب گوجه

با بخار شدن آب گوجه فرنگی در دیگ، لایه داخلی آن به صورت لایه لایه، رب گوجه فرنگی می چسبد و با دمای بالای ظرف رنگ آن تیره می گردد. اگر این لایه های تیره رب گوجه را بتراشید و به قابلمه برگردانید، هم رنگ رب تان به تیرگی و سیاهی می زند و هم طعم آن تغییر خواهد نمود.

5- سوختن رب گوجه

در هنگام گرفتن رب، حتما حرارت را بعد از جوشیدن رب، روی حالت ملایم تنظیم کنید. هر از گاهی هم مایه رب گوجه را به هم بزنید. این کار باعث جلوگیری از ته گرفتن رب می گردد. اگر حرارت زیر قابلمه یا دیگ بالا باشد و رب بسوزد، کل رب گوجه طعم تلخی به خود می گیرد.

6- همه مواد رب گوجه را با هم بجوشانید

اگر ظرفی که رب گوجه را در آن می پزید، سایز کوچکی داشته باشد و کل آب گوجه در آن جا نگردد، از یک ظرف دیگر هم برای تهیه رب بهره ببرید. نباید در چند مرحله آب گوجه فرنگی را اضافه کنید. در صورتی که اندازهی از آب گوجه بجوشد و اندازهی دیگر، اضافه کنید، هم فرایند پخت رب گوجه بسیار طولانی می گردد، هم رنگ رب به سیاهی و تیرگی می زند و هم رب در نهایت طعم خوبی نخواهد داشت و به تلخی می زند.

7- حرارت را به میزان کنید

اگر حتی ظرفی که رب را در آن می پزید، سایز و جنس مناسبی داشته باشد، ولی از شعله گازی که برای آن اندازه ظرف و مواد کوچک است، بهره ببرید، رنگ و طعم رب کیفیت خود را از دست خواهد داد. گازی که به کار می برید باید متناسب باشد تا زمان پخت هم زیاد طولانی گردد. در این صورت سیاه و تلخ شدن رب، اتفاق می افتد.

8- استفاده از ظرف نامناسب برای پخت

قابلمه ای که رب گوجه را در آن می پزید نباید آهنی باشد. جنس ظرفی که رب گوجه را در آن می پزید، بهتر است استیل باشد و از به کار بردن قابلمه هایی که احتمال زنگ زدن آن ها بالاست، باید خودداری کنید. جنس نامناسب قابلمه می تواند یکی از عوامل تلخی رب گوجه فرنگی باشد.

9- به کار بردن روغن نامرغوب

در هنگام پخت رب گوجه، برای روشن و شفاف شدن و بعلاوه برای جلوگیری از کپک زدن، کمی به رب اضافه می نمایند. اگر از روغن نامرغوب بهره ببرید، رب گوجه تان تلخ خواهد شد. ضمناً از انداختن حبه های سیر تازه در رب گوجه هنگام پخت، خودداری کنید. سیر تلخی طعم خود را به رب گوجه فرنگی پس می دهد.

10- رب را به میزان کافی بجوشانید

رب گوجه فرنگی نه باید زیادی رقیق و نه زیادی سفت باشد. در عین حال قبل از ریختن رب گوجه در بطری های شیشه ای، نباید رب، آب بیندازد. بعضی افراد برای این که آب رب گوجه کاملا بخار گردد، رب گوجه را بعد از پخت، برای مدت طولانی در مجاورت نور مستقیم آفتاب قرار می دهند.

این کار علاوه بر این که باعث تغییر و تیرگی رنگ رب می گردد، می تواند موجب تلخ شدن رب گردد. پس قبل از قرار دادن رب در آفتاب، آن را به میزان کافی بجوشانید تا مجبور نشوید رب را برای طولانی مدت در دمای محیط قرار دهید.

بیشتر بخوانید: روش های تشخیص رب گوجه سالم از تقلبی

11- نگهداری صحیح از رب گوجه

حتما می دانید که برترین روش نگهداری از رب گوجه، ریختن آن در ظروف شیشه ای شفاف و دردار است. اگر هم می خواهید رب را برای طولانی مدت نگه دارید، ایمن ترین راه است. اگر می خواهید طعم رب تغییر نکند و از پیشگیری کنید، حتما در(ب) بطری را کاملا کیپ کنید. باز گذاشتن در بطری ها می تواند منجر به فساد و تلخی طعم رب گردد.

سوالات متداول

چرا رب گوجه های خانگی، تلخ می گردد؟

اگر دانه های گوجه فرنگی را با آب آن بپزید، حرارت و ظرفی که رب را با آن می پزید، متناسب نباشد، اصول نگهداری از رب گوجه را رعایت نکنید و …، احتمال این که ربتان تلخ گردد، زیاد است.

برترین ظرف برای طرز تهیه رب خانگی چیست؟

برای این که رب گوجه تان تلخ نگردد و رنگ شفافی داشته باشد، استفاده از ظروف و قابلمه های مسی برترین گزینه است. اگر از ظرف های آهنی یا زنگ زده بهره ببرید، رب گوجه تلخ و بی کیفیت می گردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2366

به "11 روش آسان برطرف تلخی رب گوجه فرنگی خانگی" امتیاز دهید

7 کاربر به "11 روش آسان برطرف تلخی رب گوجه فرنگی خانگی" امتیاز داده اند | 2.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 روش آسان برطرف تلخی رب گوجه فرنگی خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید