30 هزار هکتار از اراضی دیم خرم آباد هرساله به صورت آیش باقی می مانند

به گزارش تور چین ارزان، خبرنگاران/لرستان مدیر جهاد کشاورزی خرم آباد از توسعه کشت گیاه علوفه ای ماشک مخلوط با گیاهان قیم تریتیکاله و جو در تناوب با غلات دیم در حوزه شهرستان اطلاع داد.

30 هزار هکتار از اراضی دیم خرم آباد هرساله به صورت آیش باقی می مانند

مراد بیرانوند 12 آذرماه، اظهار کرد: در حوزه عمل این مدیریت حدود 30 هزار هکتار از اراضی دیم هرساله به صورت آیش باقی می مانند ضمن اینکه بخشی از این اراضی در پاییز زیر کشت حبوبات انتظاری و بخش دیگر در بهار زیر کشت محصولات بهاره دیم قرار می گیرند.

وی توضیح داد: در بخش قابل توجهی از این اراضی؛ عملیات به زراعی و حفظ رطوبت اجرا شده و به صورت آیش نکاشت برای کشت پائیزه سال بعد مهیا می شوند و عملاً هیچ گونه درآمدی برای کشاورز در طول یک سال در بر ندارد. در این راستا جهاد کشاورزی با برنامه ریزی و تدابیری که اتخاذ کرد سهمیه کشت ماشک علوفه ای برای این اراضی آیش در نظر گرفت؛ به این ترتیب که برنامه توسعه کشت مخلوط ماشک با جو و تریتیکاله در تناوب با غلات به منظور تأمین بخشی از علوفه دام با کیفیت مورد احتیاج دامداران در دستور کار مراکز تابعه شهرستان نهاده شد.

مدیر جهاد کشاورزی خرم آباد گفت: با حمایت و پشتیبانی معاونت بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بذر اصلاح شده مورد احتیاج متقاضیان تأمین و نظر به استقبال خوب کشاورزان و دامداران حوزه عمل از کشت مخلوط این گیاه علوفه ای با ارزش و مناسب؛ جهاد کشاورزی در راستای حمایت و پشتیبانی یارانه 30 درصد از بذر مورد احتیاج کشاورزان را در دستور کار خود قرار داده است.

بیرانوند افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا به امروز بیش از 80 هکتار ماشک علوفه ای مخلوط با گیاهان نگهدارنده تریتیکاله و جو در مراکز حوزه عمل کشت شده و مراجعه و استقبال کشاورزان در این زمینه ادامه دارد و پیش بینی می کنیم در سال زراعی جاری حدود 200 هکتار از اراضی آیش دیم زیر کشت این محصول برده گردد.

وی بیان نمود: در دو، سه سال گذشته کشت ترویجی ماشک علوفه ای در مناطق مختلف شهرستان اجرا شده؛ که در شرایط دیم و با توجه به عدم بارندگی های مؤثر بهاره از هر هکتار 2.5 تا 3 تن علوفه خشک باکیفیت و درصد پروتئین بالا فراوری و با قیمت مناسبی نسبت به علوفه های کاه و یونجه در اختیار دامداران نهاده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خرم آباد ادامه داد: کشت این گیاه علاوه بر غنی سازی زمین؛ بانک ذخیره ازت خاک را به روش ازتو باکترها افزایش می دهد و کشاورزان با کاشت این گیاه علوفه ای علاوه بر افزایش منبع ازت خاک؛ علوفه باکیفیت تری را در مقایسه با سایر علوفه ها با کمترین هزینه فراوری و در اختیار دامداران بهره بردار قرار دهند.

بیرانوند اظهار کرد: جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری آمادگی لازم را در مورد ارائه هرگونه خدمات فنی، ترویجی و آموزشی بهره برداران را دارد و بذر مورد احتیاج کشاورزان را با تقبل یارانه در اختیار آنان قرار خواهد داد و به همین دلیل کلیه کشاورزان و دامداران متقاضی کشت این محصول با ارزش و با کیفیت، می توانند جهت دریافت خدمات فنی، آموزشی و ترویجی و بذر مناسب مورد احتیاج به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1637

به "30 هزار هکتار از اراضی دیم خرم آباد هرساله به صورت آیش باقی می مانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 هزار هکتار از اراضی دیم خرم آباد هرساله به صورت آیش باقی می مانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید