ترامپ دوباره از ایران به خاطر آزادی مایکل وایت تشکرکرد

به گزارش تور چین ارزان، به گزارش خبرنگاران، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از ایران بابت آزادی مایکل وایت تشکر کرد.

ترامپ دوباره از ایران به خاطر آزادی مایکل وایت تشکرکرد

وی مطرح نمود: خیلی عالی است که مایکل به خانه بازگشته است. خیلی هیجان انگیز است. ایران متشکریم.

وی همچنین گفت برای انجام آن توافق عظیم تا بعد از انتخابات صبر نکنید. من پیروز انتخابات می شوم. الان شما توافق بهتری انجام می دهید.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیش از این نیز از ایران به خاطر آزادی مایکل وایت تشکر نموده بود.

وی مدعی شده بود که مبادله زندانی با ایران نشان داد که امکان توافق با ایران وجود دارد.

وی در پیامی در توئیتر با اشاره به اینکه با مایکل وایت بعد از آزادی وی تماس تلفنی داشته است نوشته بود او بعد از آزادی از ایران اکنون در زوریخ است. اندکی دیگر سوار یک هواپیمای آمریکایی می گردد و به خانه می آید؛ به ایالات متحده!

ترامپ همچنین نوشت: من بیش از 40 نفر از گروگان ها و زندانیان را بعد از به قدرت رسیدن به خانه برگردانده ام. ممنونم ایران. این نشان می دهد توافق ممکن است.

در همین ارتباط بیل ریچاردسون فرماندار سابق نیو مکزیکو در بیانیه ای مدعی شده است که برای آزادی مایکل وایت با مقام های بلندپایه ایران در سازمان ملل از جمله مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ملاقات نموده است.

در بیانیه ای که مرکز ریچاردسون منتشر نموده آمده است با توجه به بالا بودن تنش ها میان ایران و آمریکا و تبادل خشونت میان آنها طی ماه های اخیر این مذاکرات پیچیده بود.

در بیانیه مذکور از کوشش های دولت قطر بابت این موضوع تمجید شده است.

پیش از این نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر آزادی مایکل ری وایت تبعه آمریکا، که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود گفت، با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در خصوص سایر جرایم خود مشمول رأفت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود، و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز پنج شنبه 15 خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج گشت.

موسوی گفت آقای وایت بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، بر طبق بخشنامه عمومی رئیس محترم قوه قضائیه مشمول مرخصی شده و به دلیل عدم برخورداری از خویشاوند در ایران، به درخواست سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده، در اختیار آن سفارت نهاده شد. در این مدت به دلیل بروز بعضی علائم مشکوک به کرونا، نامبرده تحت درمان و نظارت کامل پزشکی قرار داشته و پس از کسب اطمینان از منفی بودن آزمایش کرونا حکم آزادی او اجرا گشت.

پیشتر فاکس نیوز نوشته بود دولت آمریکا موافقت نموده در قبال آزادی مایکل وایت مجید طاهری را آزاد کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در حساب کاربری خود در توئیتر، آزادی مایکل وایت، شهروند زندانی آمریکا در ایران را تائید نموده بود.

ترامپ در این ارتباط گفته بود: خوشحالم اعلام کنم که کهنه سرباز مایکل وایت که 683 روز در ایران در بازداشت بود، حال با هواپیمایی سوئیسی ایران را ترک نموده و ما انتظار داریم که او به زودی به خانواده اش در آمریکا ملحق گردد.

این اظهارات ترامپ دقایقی پس از آن عنوان شده که بعضی منابع از آزادی یک کهنه سرباز بازداشتی آمریکا در ایران خبر دادند و پایگاه آمریکایی نیویورک تایمز نیز این خبر را تائید کرد.

پیش از این بعضی منابع از ابتلای این زندانی تحت بازداشت به سرطان خبر داده بودند و به تازگی نیز او به دلیل ابتلاء به کرونا در ایران در مرخصی به سر می برد.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه 29 اسفند اعلام نموده بود که آزادی موقت وایت در ایران بر مبنای بشردوستانه و به دلیل ابتلای او بیماری ناشی از کرونا و به شرط باقی ماندن او در ایران میسر شده است.

او پس از آزادی موقت در سفارت سوئیس در تهران مستقر و تحت آزمایش های پزشکی بشردوستانه نهاده شده بود.

وایت که سابقه فعالیت در نیروی دریایی آمریکا را دارد به دلیل اتهاماتی در ایران به زندان محکوم شده بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1335

به "ترامپ دوباره از ایران به خاطر آزادی مایکل وایت تشکرکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ دوباره از ایران به خاطر آزادی مایکل وایت تشکرکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید