سهم خواهی در میان اصولگرایان ؛ یک جدال ناتمام

به گزارش تور چین ارزان، شمار زیاد کاندیداهای احراز صلاحیت شده از یک سو و سهم خواهی 3طیف مدعی اصولگراها از سوی دیگر، ائتلاف حداکثری را به رؤیای دست نیافتنی این جریان بدل نموده است.

سهم خواهی در میان اصولگرایان ؛ یک جدال ناتمام

به گزارش خبرنگاران، هرچند دست بسته اصلاح طلبان در بستن لیست های انتخاباتی شان آنها را به حاشیه رقابت های یازدهمین دوره انتخابات مجلس کشانده است، اما دست پر اصولگرایان و مدعی بودن 3طیف اصلی این جریان - نواصولگرایان، اصولگرایان سنتی و جبهه پایداری - برای دریافت سهم بیشتر از لیست 30نفره تهران سبب بروز جدال های زودهنگام سیاسی در این جریان شده است و آنطور که از شواهد پیداست در این دوره از رقابت ها نیز دست یافتن به ائتلاف حداکثری برای اصولگرایان رؤیایی دست نیافتنی خواهد بود.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه برگزار می گردد و از یک ماه پیش هم عیان شده است که اصولگرایان در 208حوزه انتخابیه یکه تاز هستند و در رقابت خودی ها با هم راهی بهارستان خواهند شد. از 82کرسی به جا مانده 30کرسی آن سهم تهران است. از خوش اقبالی اصولگراها تیغ تیز ردصلاحیت های شورای نگهبان رقبای اصلاح طلبشان را هم در تهران منزوی نموده و فهرست درخوری از سوی این جریان برای رقابت با اصولگراها وجود ندارد؛ بنابراین اگر 3چهره اصلی این جریان، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و مرتضی آقاتهرانی که هر یک در سودای سرلیست و دریافت کرسی ریاست مجلس وارد گود انتخابات شده اند باهم به تفاهم برسند و لیستی مشترک ارائه دهند شکست اصلاحات در پایتخت نیز راه دشواری برای آنها نخواهد بود.

  • سهم خواهی پایداری ها مانع وحدت

به رغم این مهم اما درگیری های درون جریان و اختلافات و انشقاق های سیاسی در این جبهه چنان است که یک ماه آزگار است در بستن لیستی مشترک معطل مانده اند؛ هرچند نواصولگراها و اصولگرایان سنتی سازشان تقریبا و البته در ظاهر با هم کوک است اما جبهه پایداری چنان ساز مخالفت سر می دهد و از ائتلاف با این2جریان خودداری می نماید که هر روز پیک های انتخاباتی این جریان برای حصول ائتلاف به حضور چهره های این جریان می رسند. تأکید بر سرلیستی آقاتهرانی و سهم بیشتر این جریان از لیست 30 نفره اما 2 فاکتوری است که مانع حصول وحدت بین این 3طیف می گردد و نواصولگراها و سنتی ها را به سمت بستن لیست مشترک هول می دهد.

آخرین لیستی که در این فضا از اردوگاه اصولگرایان خارج شد لیستی با سرلیستی قالیباف و حضور مصطفی میرسلیم، عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی، کیومرث هاشمی، عزت الله اکبری و الیاس نادران به عنوان چهره های شاخص و حضور 5زن و 13جوان بود. لیستی که چهره هایی چون غلامرضا مصباحی مقدم از یک سو و جوانانی مدعی انقلابی گری از سوی دیگر موجی از مذمت را برای این لیست پیشنهادی به ارمغان آورد.

  • عقب نشینی به خاطر غوغای مدعیان حضور در لیست

در نخستین واکنش ها به این فهرست وحید یامین پور، کاندیدای اصولگرای مجلس یازدهم در حساب شخصی اش در توییتر نوشت: از فهرست شورای ائتلاف کنار گذاشته شدم. انصراف نخواهم داد. در خصوص دیگر محمد صالح مفتاح، فعال رسانه ای نزدیک به قالیباف نیز گفت: باور دارم این لیست انتظارات را برآورده نکرد. قرار بود لیستی کیفی برای آینده و برمبنای ظرفیت های موجود در جریان انقلابی باشد ولی اینگونه نشد. امیرسیاح، دیگر کاندیدای مدعی این جریان نیز در حساب شخصی اش در توییتر نوشت: با خط ونشان محکمی که درباره اجرای ماده29 در مجلس آینده برای شورای ائتلاف کشیدم، حدس می زدم اسمم را از لیست شان خط بزنند اما واقعا انتظار نداشتم فقط 2اقتصاددان در لیست نهایی بگذارند، انگار نه انگار مسئله اصلی کشور اقتصاد است. حیف از خاندوزی، زمانیان، سبحانیان و دیگر اقتصاددانان راه نو.

دست به دست شدن این فهرست با برچسب لیست نهایی در فضای مجازی اما در کمتر یک ساعت چنان غوغایی در میان مدعیان حضور در این لیست و حامیان این طیف ایجاد کرد که محمدباقر قالیباف دست به قلم شد و وجود لیست منتسب به خود را تکذیب کرد، او در حساب شخصی اش در توییتر نوشت: من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به نام بنده اعلام شده است مورد تأیید نیست. تکذیب قالیباف در حالی بود که عصر دوشنبه و بعد از انتشار این فهرست، محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گفت وگو با ایرنا، نحوه انتخاب اعضای لیست را مبتنی بر نظرسنجی عنوان و تأکید کرد که در حوزه انتخابیه تهران، در مجمع بسیار بزرگی نظرسنجی الکترونیکی برگزار گردید و فهرست نفرات 3 برابر ظرفیت در تمام بخش ها اعم از چهره ها و افراد بالای 49سال، جوانان، بانوان و روحانیون تعیین شد.

بنا به اعلام شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی 10نفر به عنوان هیأت انتخاب ائتلاف اصولگرایان در تهران وظیفه بستن لیست تهران را بر عهده دارند. منوچهر متکی، حیدر مصلحی، معصومه آباد، غلامرضا قاسمیان، رضا روستاآزاد، مسعود عالی، کامران دانشجو، نادر طالب زاده، یاسر جبرائیلی، علی ریاض و احسان بی آزار، داوران اصولگرایی هستند که در خصوص سرنوشت لیست این جریان تصمیم گیری می نمایند. در آنسوی میدان اصولگرایی مهرداد بذرپاش چهره شناخته شده و صاحب نام جریان پایداری مشغول بستن فهرستی با سرلیستی مرتضی آقاتهرانی است. آنطور که از تأیید و تکذیب های لیست های منتسب به او عیان است، هنوز رایزنی ها در آن طیف در جریان است.

در نهایت باید دید قضاوت این داوران و رضایت قالیباف از خروجی این تصمیم می تواند به مذاق پایداری ها خوش بیاید تا با آنها در یک لیست واحد به اجماع برسند یا همچون ادوار گذشته اصولگرایان با تعدد لیست هایشان به مصاف رقیب که این بار توانی برای رقابت ندارد به میدان خواهند آمد؟

  • منبع: روزنامه خبرنگاران 23 بهمن
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1027

به "سهم خواهی در میان اصولگرایان ؛ یک جدال ناتمام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم خواهی در میان اصولگرایان ؛ یک جدال ناتمام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید