موافقت مجلس با کلیات طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی

به گزارش تور چین ارزان، تهران (پانا) - نمایندگان مجلس در خصوص طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی و تخصصی با تصویب کلیات و دو شوری شدن آن با 170 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

موافقت مجلس با کلیات طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 6 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در خصوص طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی و تخصصی با تصویب کلیات و دو شوری شدن آن با 170 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

روح اله نجابت، سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراها با اشاره به حضور کارشناسان در نشست کمیسیون برای تصویب طرح مذکور، گفت: طبق قانون تشکل های صنفی برای آنالیز و دریافت مجوز مشابه تشکل های سیاسی دیده می شد، با توجه به خلاء قانونی موجود برای ساماندهی اصناف صنفی این طرح در نظر گرفته شد، باید گفت در قانون اصناف بحث تنظیم روابط اصناف با حاکمیت مطرح است در حالی که در این قانون نحوه مطالبه گری اصناف مورد آنالیز قرار می گیرد.

سیدکاظم دلخوش اباتری با استناد به موادی از آئین نامه داخلی مجلس، گفت: در وظایف کمیسیون امور داخلی کشور مواردی چون سیاست داخلی، شوراها، شهرداری ها و ثبت اموال آمده است. این در حالی است که در کمیسیون مالی باید به موارد مرتبط با اصناف پرداخته گردد از این رو از هیات رئیسه می خواهیم طرح مذکور را دو شوری نمایند تا در کمیسیون مالی نیز مباحث آنالیز گردد.

غلامرضا نوری قزلجه در مخالفت با کلیات طرح مذکور، اعلام کرد: اشکالات اساسی به مصوبه کمیسیون امور داخلی کشور برای ساماندهی اصناف وجود دارد به نحوی که باعث جا به جایی نظام های موجود می گردد، بعلاوه در این طرح سطوح شهرستانی دیده نشده است و با معین شرایطی برای عضویت در تشکل ها شرایطی متناسب با کاندیداتوری نمایندگی در نظر گرفته شده است.

نماینده بستان آباد در مجلس ادامه داد: مواردی چون التزام عملی به قانون اساسی، حداقل سن 25 سال و مدرک حداقل دیپلم در واقع سخت گیری به عضویت افراد عادی برای حضور در صنف های مطالبه گری است.

وی تاکید نمود: بعلاوه شاهد همپوشانی با قوانینی چون اتاق اصناف، اتاق تعاون، نظام مهندسی و موارد دیگر داریم، از سوی دیگر در تبصره ای تاکید شده است ظرف مدت یک سال تمام تشکل های موجود خود را با موارد ذکر شده منطبق نمایند.

فاطمه مقصودی با موافقت با کلیات طرح ساماندهی تشکل های صنفی، گفت: با قاعده مند کردن و ساماندهی تشکل های صنفی می توان بستری برای برطرف مسائل آنها فراهم کرد، در کشورهای غربی اصناف به صورت جدی و نظام مند فعالیت می نمایند اما در ایران به علت نبودن قاعده خاصی شاهد به هم ریختگی هستیم. اگر تعریف خاصی از تشکل های صنفی داشته باشیم می توانند به طور تعیین به یاری جامعه بیایند.

علی نیک زادثمرین اعلام کرد: با توجه به اینکه اکثریت اعضای هیات رئیسه مجلس موافقت نموده اند با تصویب کلیات طرح مذکور رسیدگی به آن دو شوری می گردد.

محمدصالح جوکار در دفاع از مصوبه کمیسیون شوراها اعلام کرد: با اصلاح قانون احزاب عملا انجمن های صنفی و تخصصی در قانون دیده نشده اند و حدود 600 انجمن صنفی در صف اخذ مجوز قرار گرفته اند اما چون ساز و کاری برای آنها دیده نشده است امکان صدور مجوز برای آنها وجود ندارد. این طرح نگاه سیاسی ندارد بلکه اهداف آن صرفا مطالبه گری است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2269

به "موافقت مجلس با کلیات طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت مجلس با کلیات طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید